Vad räknas som usb-flashenhet?

Permalänk

Vad räknas som usb-flashenhet?

Hej!

Jag ska skapa återställningsskivor för min laptop och behöver då föra över dessa till en usb-flashenhet. På grund av att min laptop är en ultrabook så saknar den dvd-läsare.
Jag har kopplat in en extern hårddisk med tillräckligt med utrymme ledigt i datorn, och den känns igen och kan användas.
Problemet är att den inte dyker upp när jag ska skapa återställningsskivorna. Tyvärr så har jag inget usb-minne på 20 GB eller en annan extern hårddisk.
Kan det vara att hårddisken är formaterad i fel format?

Permalänk

går den extrerna hårddisken till en usb port?

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 3570K | Moderkort : Asrock Extreme4 Z77 | GPU: Asus GTX 760 Striker Platinum | RAM: 16 GB Corsair Vengeance | HDD: 1 TB Seagate Barracuda | Chassi: NZXT Lexa S | HDD: Kingston HyperX 3K 240GB
PSU: Corsair HX650 650W | Kylare: Antec Kühler H2O 620

Permalänk
Hedersmedlem

Här skriver HP att enbart optiska skivor eller USB-flashminne stöds. Stämmer det kommer inte en extern USB-HD att fungera. Varför de skulle lagt in en sådan begränsning vet jag inte, kanske att externa HDs tappas i golvet för ofta och anses osäkra för något så viktigt som återställningsskivorna du enbart kan skapa en gång. Licensavtalen med t ex Microsoft kanske kräver detta?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Hej!

Jag ska skapa återställningsskivor för min laptop och behöver då föra över dessa till en usb-flashenhet. På grund av att min laptop är en ultrabook så saknar den dvd-läsare.
Jag har kopplat in en extern hårddisk med tillräckligt med utrymme ledigt i datorn, och den känns igen och kan användas.
Problemet är att den inte dyker upp när jag ska skapa återställningsskivorna. Tyvärr så har jag inget usb-minne på 20 GB eller en annan extern hårddisk.
Kan det vara att hårddisken är formaterad i fel format?
http://i.imgur.com/a81P1.jpg

Lite offtopic, men var har du hittat den snygga bakgrundsbilden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av milla_66:

Lite offtopic, men var har du hittat den snygga bakgrundsbilden?

Här har du lite skog från Jokkmokk iaf. Tillsammans med lite intellektuell stimulans.

Google ftw!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Extern hdd räknas inte som en usb-flashenhet.
På xbmc så dyker usb-minnen upp direkt när man stoppar in i datorn, men med usb-hdd måste man "lägga till" varje gång man stoppar in den...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Det går ju att testa att formarera disken till fat32 och se om det hjälper, alternativt se om det går bättre om man gör en liten partion på disken på typ 32GB och se om det hjälper.