Permalänk
Medlem

[Q] Nytt grafikkort

Tjenare.

Som tidigare så suger jag på grafikkort och har inte riktigt förstått mig på vad som är bra och vad som är dåligt än. Orelaterande egentligen till mitt problem men om man går rakt på sak: Jag är ute efter att byta ut lite hårdvara. Jag har planer på att skaffa tre stycken skärmar + ett nytt grafikkort som stödjer antingen Eyefinity eller Nvidia Surround. Mitt nuvarande grafikkort är ett Geforce GTX 560 DirectCU II Top och därför tror jag Surround vore bäst eftersom det bara rör sig om ett till kort, men jag som sagt vet inte hur detta fungerar helt riktigt och vill ha hjälp.

Mitt enda mål är egentligen att systemet ska åtminstone klara Diablo III utan de klassiska laggspikarna av inkompatibla grafikkort och även att spelat ska kunna köras över tre skärmar.

Frågorna: Vilket/vilka kort och Surround eller Eyefinity.

Min budgett är uppskattad att ligga på drygt 6000 kr, inklusive väggmonteringar, skärmar och kort.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freddyfresh:

Tjenare.

Som tidigare så suger jag på grafikkort och har inte riktigt förstått mig på vad som är bra och vad som är dåligt än. Orelaterande egentligen till mitt problem men om man går rakt på sak: Jag är ute efter att byta ut lite hårdvara. Jag har planer på att skaffa tre stycken skärmar + ett nytt grafikkort som stödjer antingen Eyefinity eller Nvidia Surround. Mitt nuvarande grafikkort är ett Geforce GTX 560 DirectCU II Top och därför tror jag Surround vore bäst eftersom det bara rör sig om ett till kort, men jag som sagt vet inte hur detta fungerar helt riktigt och vill ha hjälp.

Mitt enda mål är egentligen att systemet ska åtminstone klara Diablo III utan de klassiska laggspikarna av inkompatibla grafikkort och även att spelat ska kunna köras över tre skärmar.

Frågorna: Vilket/vilka kort och Surround eller Eyefinity.

Min budgett är uppskattad att ligga på drygt 6000 kr, inklusive väggmonteringar, skärmar och kort.

Jag skulle tro då att 7950 är det bästa kortet för din budget då det går att klocka mycket bra och för att kortet har 3GB minne. När man gör med hög upplösning så är det ofta minnet som sätter gränsen.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s101324439&cols=532,531,6716&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Du kan få det billigaste för ca 2400kr. och då har du ca 4000kr till skärmar.

Ett bättre (och dyrare) alternativ är 7970-korten för ca 3200kr +.

Skärmarna får dock någon annan hjälpa dig med Är inte så insatt i det området.

Permalänk
Medlem

Om du har råd så tycker jag att du ska köra på ett 7970 då det presterar bättre än Nvidias motsvarighet när det kommer till högre upplösningar. Antagligen för att den har 3 gb i minne jämför med 2 på Nvidias.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

skaffa ett till 560 ifall du kan köra sli med moderkortet för om du ska köra nytt kort + skärmar och vägg fäste så är 6000 väldigt lite för all det.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2509962/2012-11-07 här har du ett paket
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2509968/2012-11-07 eller om du vill ha ips skärmar istället
dock finns det bättre hållare att köpa dock hittade jag inget bra för lågt pris

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Skulle kunna vara något faktiskt.

Skrivet av johanssonGBG:

skaffa ett till 560 ifall du kan köra sli med moderkortet för om du ska köra nytt kort + skärmar och vägg fäste så är 6000 väldigt lite för all det.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2509962/2012-11-07 här har du ett paket
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2509968/2012-11-07 eller om du vill ha ips skärmar istället
dock finns det bättre hållare att köpa dock hittade jag inget bra för lågt pris

Verkar lite svårt att få tag i 560 på såna ställen jag litar på, hittade ett på webbhallen som finns kvar i Solna.

Jag köper helst via Dustin eftersom det är dem jag alltid köper hos. Dessutom vill jag (som i din kundkorg) hålla mig till BenQ när det kommer till skärmar. Dem är billiga och har aldrig krånglat för mig. Jag är inte heller något som alltid måste ha "ultra" kvalité utan sålänge allt fungerar och kan visa upp så gör det inget. Min kundkorg via Dustin ser för nuvarandet ut såhär:

Obs, jag sätter en aning högre budget men skjuter istället upp att köpa det på direkten och väntar en stund med tanke på grafikkortets kostnad.


Om ni hittar billigare eller bättre alternativ säg till. Höjer max budget till 9000 :-

Fast dock är inte prestanda ett krav, om det funkar är det okej med sämre faktiskt.

Krav som glömt att tas med:
Dustin som säljare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freddyfresh:

Skulle kunna vara något faktiskt.

Verkar lite svårt att få tag i 560 på såna ställen jag litar på, hittade ett på webbhallen som finns kvar i Solna.

Jag köper helst via Dustin eftersom det är dem jag alltid köper hos. Dessutom vill jag (som i din kundkorg) hålla mig till BenQ när det kommer till skärmar. Dem är billiga och har aldrig krånglat för mig. Jag är inte heller något som alltid måste ha "ultra" kvalité utan sålänge allt fungerar och kan visa upp så gör det inget. Min kundkorg via Dustin ser för nuvarandet ut såhär:

Obs, jag sätter en aning högre budget men skjuter istället upp att köpa det på direkten och väntar en stund med tanke på grafikkortets kostnad.

http://i.imgur.com/N4F15.png


Om ni hittar billigare eller bättre alternativ säg till. Höjer max budget till 9000 :-

Fast dock är inte prestanda ett krav, om det funkar är det okej med sämre faktiskt.

Krav som glömt att tas med:
Dustin som säljare.

http://www.dustin.se/product/5010657974/gigabyte-radeon-hd7970-ghz-edition-oc-3gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_dacsa ett bättre 7970

Sedan så behöver du även byta sladdar då kortet har 1st DVI, 1st HDMI, 2st mini-DisplayPort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:
Skrivet av MrNeikter:

http://www.dustin.se/product/5010657974/gigabyte-radeon-hd7970-ghz-edition-oc-3gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_dacsa ett bättre 7970

Sedan så behöver du även byta sladdar då kortet har 1st DVI, 1st HDMI, 2st mini-DisplayPort.

Men även dyrare. Siktar inte på något kort som jag ska kunna maxa hundratals spel med som sagt
Letar efter ett som ska som bäst kunna:

  1. Spela Diablo 3 på hög

  2. Ha tre skärmar

  3. Inte sluta funka eller bugga

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freddyfresh:

Men även dyrare. Siktar inte på något kort som jag ska kunna maxa hundratals spel med som sagt
Letar efter ett som ska som bäst kunna:

  1. Spela Diablo 3 på hög

  2. Ha tre skärmar

  3. Inte sluta funka eller bugga

Jag vet. Men du kommer inte kunna maxa några mer krävande spel i eyefinity med 7970. Det kommer du inte med ett 690/7990 (de snabbast spelgrafikkorten) heller.

I och för sig så var kortet billigare och bättre än det 7970-kortet som du länkade till.

Iaf så kommer nog inte ett 7870 räcka så långt tyvärr. Men sök på reviews med 7870 i eyefinity och så får du avgöra om det räcker för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Jag vet. Men du kommer inte kunna maxa några mer krävande spel i eyefinity med 7970. Det kommer du inte med ett 690/7990 (de snabbast spelgrafikkorten) heller.

I och för sig så var kortet billigare och bättre än det 7970-kortet som du länkade till.

Iaf så kommer nog inte ett 7870 räcka så långt tyvärr. Men sök på reviews med 7870 i eyefinity och så får du avgöra om det räcker för dig.

Hur vore det att bara slänga in ett till nvidia kort?
Jag har ju redan mitt GTX 560 DCII Top, hur vore det med sli och köra 3 skärmar via de båda korten?
Måste jag ha ett identiskt kort eller duger ett som är sämre, nu menar jag inte superdåligt utan lagom iaf.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

du klarar dig långt på ett 7950 kort som går att klocka till 7970 prestanda...

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Testpilot

Varför ska du ha eyefinity till att börja med?
Känns sjukt onödigt att tappa en massa prestanda på det sättet..

1 skärm där allt ser bra ut
eller
3 skärmar där allt ser skit ut

Förstår inte den logiken

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Hur vore det att bara slänga in ett till nvidia kort?
Jag har ju redan mitt GTX 560 DCII Top, hur vore det med sli och köra 3 skärmar via de båda korten?
Måste jag ha ett identiskt kort eller duger ett som är sämre, nu menar jag inte superdåligt utan lagom iaf.

Du måste ha samma modell. Sen vilken tillverkare spelar ingen roll.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

När du säger lagspikar på diablo med gtx 560ti. Är du säkert det är grafikkorten?
Du kör väl inte med ssd? Med ssd försvann allt min lagg på diablo

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freddyfresh:

Hur vore det att bara slänga in ett till nvidia kort?
Jag har ju redan mitt GTX 560 DCII Top, hur vore det med sli och köra 3 skärmar via de båda korten?
Måste jag ha ett identiskt kort eller duger ett som är sämre, nu menar jag inte superdåligt utan lagom iaf.

Tyvärr så har 560 bara 1GB minne och det kommer förmodligen inte räcka. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrakebab:

När du säger lagspikar på diablo med gtx 560ti. Är du säkert det är grafikkorten?
Du kör väl inte med ssd? Med ssd försvann allt min lagg på diablo

Jag sa att jag inte ville ha, hade ett GTX 250 xfx kort, fungerade tillräckligt bra för mig i alla spel men förståeligt att det inte skulle funka till slut.
Med 560 finns inga såna längre. Kör med en ssd i dagsläge men inte förut.

Skrivet av MrNeikter:

Tyvärr så har 560 bara 1GB minne och det kommer förmodligen inte räcka. :/

Förståeligt. Vad är minimum? Helst 4?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freddyfresh:

Jag sa att jag inte ville ha, hade ett GTX 250 xfx kort, fungerade tillräckligt bra för mig i alla spel men förståeligt att det inte skulle funka till slut.
Med 560 finns inga såna längre. Kör med en ssd i dagsläge men inte förut.

Förståeligt. Vad är minimum? Helst 4?

För dina krav så skulle nog 2GB räcka? Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Jag sa att jag inte ville ha, hade ett GTX 250 xfx kort, fungerade tillräckligt bra för mig i alla spel men förståeligt att det inte skulle funka till slut.
Med 560 finns inga såna längre. Kör med en ssd i dagsläge men inte förut.

Förståeligt. Vad är minimum? Helst 4?

ska du lira 1920x1080 så behövs inte mer ön 2gb men ska du upp över det så kanske du behöver tänka på 4gb

rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Varför ska du ha eyefinity till att börja med?
Känns sjukt onödigt att tappa en massa prestanda på det sättet..

1 skärm där allt ser bra ut
eller
3 skärmar där allt ser skit ut

Förstår inte den logiken

Jag har 3 skärmar men jag spelar bara på mittenskärmen. (Jag vet. Det är inte eyefinity) Har har multiskärm ENDAST för att det är förbannat skönt. På jobbet har vi en skärm var men ca. 8 system som skall tabbas fram och tillbaka. Hemma när jag har det är som värst så är det 2 program på vardera skärm. Dessa då i halvskärm. No tabbing needed

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Manneh:

Jag har 3 skärmar men jag spelar bara på mittenskärmen. (Jag vet. Det är inte eyefinity) Har har multiskärm ENDAST för att det är förbannat skönt. På jobbet har vi en skärm var men ca. 8 system som skall tabbas fram och tillbaka. Hemma när jag har det är som värst så är det 2 program på vardera skärm. Dessa då i halvskärm. No tabbing needed

Jajo kör på samma sätt då det är skönt att ha allt ''öppet''.

Men för eyefinity känns det sjukt onödigt att pumpa ner kvalitén på det viset.. antingen lägger man ned 10k på rejäla kort och skärmar så man inte behöver offra 'ögongodiset', eller så skiter man i det ^^ (my opinion tho)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Jajo kör på samma sätt då det är skönt att ha allt ''öppet''.

Men för eyefinity känns det sjukt onödigt att pumpa ner kvalitén på det viset.. antingen lägger man ned 10k på rejäla kort och skärmar så man inte behöver offra 'ögongodiset', eller så skiter man i det ^^ (my opinion tho)

Mja, 10k känns lite väl överdrivet att gå över, iaf i min användningssyfte av datorn.
Dock att komma upp till 10k är inga problem enligt mig.

Skrivet av Manneh:

Jag har 3 skärmar men jag spelar bara på mittenskärmen. (Jag vet. Det är inte eyefinity) Har har multiskärm ENDAST för att det är förbannat skönt. På jobbet har vi en skärm var men ca. 8 system som skall tabbas fram och tillbaka. Hemma när jag har det är som värst så är det 2 program på vardera skärm. Dessa då i halvskärm. No tabbing needed

Just detta jag vill ha. Kör två skärmar men känns som om det skulle vara roligare med 3 nu när man väl har möjligheten till det

Skrivet av KlyfftPotatis:

ska du lira 1920x1080 så behövs inte mer ön 2gb men ska du upp över det så kanske du behöver tänka på 4gb

rätta mig om jag har fel

Skrivet av MrNeikter:

För dina krav så skulle nog 2GB räcka? Rätta mig om jag har fel.

Tror 2 gb bör vara nog men man behöver ju inte vara någon Ebenezer bara för att man ska ha nya grejer så får någ slå till på 4gb istället
så har man bunkrat upp sig lite iaf.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Jag kör det som står i sign.
Kan köra BF3 på blandat high/medium med 80fps. Diablo på max, wow går bara "good" för det är så jävla dåligt optimerat (flyter dock bättre inne i raids/dungeons, ute i världen är det katastrof på max).
Har en jäkla massa spel som jag ännu inte testat i eyefinity, säg till om du har nått speciellt spel du undrar över så kan jag försöka få fram lite fps siffror.

Jag kör 5760x1080

Visa signatur

Citera för svar!