Användning av två routrar, hur får man det att fungera? (LAN).

Permalänk
Medlem

Användning av två routrar, hur får man det att fungera? (LAN).

Ja, hej. Nu är det så att vi har ett litet get together LAN hemma hos mig, vi är 7 personer och har två routrar, 4 portar i varje, vi har kopplat in "main routern" in i en annan router (main har jag fått från com hem och den andra har jag fått från BBB). Hur som helst, vi får inte det att fungera, vi hamnar inte på samma nätverk av någon anledning? Alla hittar inte varandra, tex om vi gör ett game i något spel över LAN, så hittar 3 den medans resten inte hittar den. Dåligt förklarat kanske, men hoppas verkligen någon kan hjälpa så inte hela lanet är förstört för vi inte kan lira med varandra.

Permalänk
Medlem

Använd inte WAN-porten på router 2 och stäng av DHCP-servern i densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Använd inte WAN-porten på router 2 och stäng av DHCP-servern i densamma.

Hur stänger jag av DHCP-servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Hur stänger jag av DHCP-servern?

Då måste du logga in i routern och det gör du i din webbläsare och skriver in antingen 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 i adressfältet. Sen måste du ange användarnamn och lösenord vilket står på routern i de flesta fallen, men det brukar vara "admin" och "password" som standard.

Sen hur du stänger av DHCP kan jag inte förklara mer ingående då jag inte vet vad för router du har, så kan inte guida dig till just den inställningen.
Men om du loggar in kan du kolla om du hittar DHCP själv.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Då måste du logga in i routern och det gör du i din webbläsare och skriver in antingen 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 i adressfältet. Sen måste du ange användarnamn och lösenord vilket står på routern i de flesta fallen, men det brukar vara "admin" och "password" som standard.

Sen hur du stänger av DHCP kan jag inte förklara mer ingående då jag inte vet vad för router du har, så kan inte guida dig till just den inställningen.
Men om du loggar in kan du kolla om du hittar DHCP själv.

Okej, tack så mycket. Får försöka lösa det.