HD Radeon 7950 [snabb fråga, snabbt svar?]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Det här var bästa tråden i år

Bra att året är snart slut då ^^,

Skrivet av morxy49:

haha
underbar jävla tråd
först har du ingen ström till grafikkortet, vilket inte ens borde gå.
sen så har du inte ens använt grafikkortet, utan kört på processorns urusla grafik
till sist så har du inte ens haft någon ström till din processor... hur i helvete kan din dator ens fungera?

Jag har kört på det interna grafikkortet i moderkortet? Då kan jag ju starta datorn och köra som jag vill. Behöver inte grafikkort för det, inte vad jag tro. Funkar allafall och har 6.5 i windows index. Det är la bra? -.-' Men aja..

Jag skiter i detta just nu. Har inte sladdarna för det, verka ej fungera med dessa sladdar jag har. Är ej riktigt hela bilden som jag visade hur jag kopplade in och avaktivera onbourd gpu i bioset men tro det är ej dom korrekta sladdarna jag har. Så jag fixar dom rätta sladdarna och rätta till det då. Tills dess blir det den intregregade grafikkort i morderkortet.

Permalänk

trollolololol

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelito:

trollolololol

^_^

Skrivet av Slaktardej:

Nejnejnej!
Den där är till CPU:n!
Hur har du kopplat i din dator egentligen!?
Vad har du för strömsladd till CPU:n?

Jag har en 8 pin till min CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Bra att året är snart slut då ^^,

Jag har kört på det interna grafikkortet i moderkortet? Då kan jag ju starta datorn och köra som jag vill. Behöver inte grafikkort för det, inte vad jag tro. Funkar allafall och har 6.5 i windows index. Det är la bra? -.-' Men aja..

Jag skiter i detta just nu. Har inte sladdarna för det, verka ej fungera med dessa sladdar jag har. Är ej riktigt hela bilden som jag visade hur jag kopplade in och avaktivera onbourd gpu i bioset men tro det är ej dom korrekta sladdarna jag har. Så jag fixar dom rätta sladdarna och rätta till det då. Tills dess blir det den intregregade grafikkort i morderkortet.

eftersom du verkar rätt så förvirrad så ska jag förklara för dig

du har ett grafikkort, ett ganska dyrt sådant också. detta bör du både använda och vara rädd om, du har inte gjort något av dessa två tyvärr.
eftersom du har startat datorn med grafikkortet i, men inte någon ström till, så har du kanske tagit sönder det (det är dock en lite chans).
vad som händer är att grafikkortet försöker ta ström ifrån moderkortet istället, och om datorn inte är "beredd" på det så kan det gå för mycket ström igenom moderkortet och saker kan gå sönder.
men eftersom din dator verkar fungera (någorlunda i alla fall) ändå så ska du nog inte oroa dig för det

sen kommer vi till nästa punkt. du kanske redan har förstått att anledningen till att du inte fick någon bild när du kopplade in skärmen till grafikkortet var att du inte hade strömförörjt det ordentligt.
när du då stoppade i skärmkabeln i moderkortet istället så använder du din processors inbyggda grafikkrets, som är skitdålig jämfört med ditt grafikkorts. jag kan tippa på att det ligger runt 10-15% av grafikkortets prestanda.

så det du behöver göra är att kolla på kablarna som redan sitter på ditt nätagg, ifall det finns några lediga 6-pin kontakter där. gör det det så använder du dom, och sedan stoppar du i skärmkabeln i grafikkortet.

har du inte några lediga kontakter så ska du ta ut grafikkortet ur datorn, så att det inte kan ta (mer?) skada. köp sen två stycken molex -> 6 pin adapter, eller ett nytt nätaggregat som har 2 stycken 6-pin. under tiden så kör du på processorns inbyggda grafik så som du gör nu.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Tycker det är ett under att din dator ens lever..

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Vad har du för nätaggregat? Känns som att någon behöver skriva en guide med bilder åt dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Vad har du för nätaggregat? Känns som att någon behöver skriva en guide med bilder åt dig...

eller kanske ändå bättre om någon har tiden att göra en tutorialvideo till stackaren.
Kanske lättare att förstå om man ser samtidigt som någon berättar.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

eftersom du verkar rätt så förvirrad så ska jag förklara för dig

du har ett grafikkort, ett ganska dyrt sådant också. detta bör du både använda och vara rädd om, du har inte gjort något av dessa två tyvärr.
eftersom du har startat datorn med grafikkortet i, men inte någon ström till, så har du kanske tagit sönder det (det är dock en lite chans).
vad som händer är att grafikkortet försöker ta ström ifrån moderkortet istället, och om datorn inte är "beredd" på det så kan det gå för mycket ström igenom moderkortet och saker kan gå sönder.
men eftersom din dator verkar fungera (någorlunda i alla fall) ändå så ska du nog inte oroa dig för det

sen kommer vi till nästa punkt. du kanske redan har förstått att anledningen till att du inte fick någon bild när du kopplade in skärmen till grafikkortet var att du inte hade strömförörjt det ordentligt.
när du då stoppade i skärmkabeln i moderkortet istället så använder du din processors inbyggda grafikkrets, som är skitdålig jämfört med ditt grafikkorts. jag kan tippa på att det ligger runt 10-15% av grafikkortets prestanda.

så det du behöver göra är att kolla på kablarna som redan sitter på ditt nätagg, ifall det finns några lediga 6-pin kontakter där. gör det det så använder du dom, och sedan stoppar du i skärmkabeln i grafikkortet.

har du inte några lediga kontakter så ska du ta ut grafikkortet ur datorn, så att det inte kan ta (mer?) skada. köp sen två stycken molex -> 6 pin adapter, eller ett nytt nätaggregat som har 2 stycken 6-pin. under tiden så kör du på processorns inbyggda grafik så som du gör nu.

Tack för förklaringen Morxy. Då jag redan har tagit ut grafikkortet för att jag tänkte köra på det integregade tills jag redan köpt eller fixat dessa två sladdar varav mina 2 inte fungerade ("fungerade") var inte riktigt rätt kablar för det jag behövde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Tycker det är ett under att din dator ens lever..

Ja, tack gode gud för det. Mitt fel och jag har varit en idiot.. Aja.. Man lär sig av sina misstag..

Skrivet av kevvs:

Vad har du för nätaggregat? Känns som att någon behöver skriva en guide med bilder åt dig...

Jag vet då inte om det är bra .. Det är inte så nytt. Men skulle tro detta är mitt nätt agg HÄR Ej helt hundra!

edit: Med det priset som prisjakt visar så tro jag ej det. Köpte min dator för 3995 kr. Tro ej dom la in en sådan in i mitt chassi .. inte för 700. Köpte det förra året efter sommarn alltså 1 år sedan..

Skrivet av Rogga67:

eller kanske ändå bättre om någon har tiden att göra en tutorialvideo till stackaren.
Kanske lättare att förstå om man ser samtidigt som någon berättar.

Nejdå, jag har varit en idiot och då får jag skylla mig själv. Men som jag sa till Pekka. Man lär sig av sina misstag. Bara då mitt var ett litet dyrt..

EDIT: Jag gav då lite skratt till dom som kan detta och se mig skriva så.. Det var så lite xD (ifall ni fick ett ^^,)

Permalänk
Medlem

Brukar inte korten låta som fan när elen inte är i?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Ja, tack gode gud för det. Mitt fel och jag har varit en idiot.. Aja.. Man lär sig av sina misstag..

Jag vet då inte om det är bra .. Det är inte så nytt. Men skulle tro detta är mitt nätt agg HÄR Ej helt hundra!

edit: Med det priset som prisjakt visar så tro jag ej det. Köpte min dator för 3995 kr. Tro ej dom la in en sådan in i mitt chassi .. inte för 700. Köpte det förra året efter sommarn alltså 1 år sedan..

Nejdå, jag har varit en idiot och då får jag skylla mig själv. Men som jag sa till Pekka. Man lär sig av sina misstag. Bara då mitt var ett litet dyrt..

EDIT: Jag gav då lite skratt till dom som kan detta och se mig skriva så.. Det var så lite xD (ifall ni fick ett ^^,)

Härlig inställning min vän...:) två tummar upp till dig för att du inte härsknade till åt alla kommentarer.
Alla har vi varit i den sitsen att viljan har varit större än kunskaperna, men som du själv säger att man lär sig av misstagen men de kan bli dyra.(Hoppas att ditt grafikkort inte är trasigt).

Men tappa inte sugen för det och fortsätt ställa frågor här i forumet, tror att alla håller med mig när jag säger att trots att detta blev en lite rolig tråd för de med lite mer erfarenhet så vill vi alla helst bara hjälpa till om vi kan.

God Jul

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Brukar inte korten låta som fan när elen inte är i?

Jag vet inte, mitt var tyst som fan. Var som jag inte hade det i, det var som en helt vanlig data för mig... Bara grafikkortet inte fungerade för mig ^^

Permalänk
Medlem

Skrattade mig igenom hela tråden ! Som folk tidigare sagt, ett under att din dator fungerar utifrån det du beskrivit !

Permalänk
Medlem

1. Koppla in TVÅ kablar i nätaggregatet med 6-pins i ena delen. Koppla in BÅDA 6-pins kontakterna i ditt grafikkort i hålen som du tagit bild på.

2. Koppla in din bildskärm till någon av utgångarna på grafikkortet.

3. Starta datorn, får du bild så använder du ditt grafikkort och får du ingen bild på skärmen när datorn är igång så läs vidare.

4. Skriv vad du har för moderkort så skall jag hjälpa dig att felsöka bios efter eventuella inställningar som tvingar datorn att prioritera den inbyggda grafikkretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

1. Koppla in TVÅ kablar i nätaggregatet med 6-pins i ena delen. Koppla in BÅDA 6-pins kontakterna i ditt grafikkort i hålen som du tagit bild på.

2. Koppla in din bildskärm till någon av utgångarna på grafikkortet.

3. Starta datorn, får du bild så använder du ditt grafikkort och får du ingen bild på skärmen när datorn är igång så läs vidare.

4. Skriv vad du har för moderkort så skall jag hjälpa dig att felsöka bios efter eventuella inställningar som tvingar datorn att prioritera den inbyggda grafikkretsen.

http://img255.imageshack.us/img255/6646/grafikkort.jpg

Det behövs inte. Har inte dom rätta kablarna för detta just nu, ska nog har fixat 2 kablar tills imorgon som göra så det fungera.

+ Du ser i min signatur vad jag har för saker i min dator.

Permalänk

Haha, har inte skrattat såhär mycket på länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Haha, har inte skrattat såhär mycket på länge!

Du är välkommen