Studiematerial i programmering för barn?

Permalänk
Medlem

Studiematerial i programmering för barn?

Jag har en tioåring som har stort intresse för uppgifter som kräver logiskt tänk och som jag tror har den intellektuella kapaciteten att kunna sätta sig in i grundläggande programmering. Är det någon som har tips på bra studiematerial, som är språkligt sett på en nivå som en 10-åring kan ta in och som går fram i ett tempo som är tillräckligt belönande för att hålla kvar intresset? Det får ju inte vara massor med teori i början, utan mer hands-on och gärna lite "bells and whistles".

Som språk har jag tänkt Python eller liknande, om det inte finns bra grundmaterial i t.ex. .NET?

Framför allt språket är väl kanske problemet, eftersom det innebär att man blir begränsad till vad som skapats i Sverige. När börjar man normalt sett läsa programmering i skolan, görs det nåt i grundskolan och finns det isf nåt studiematerial?

Permalänk
Medlem

om jag ska lära mig programmering skulle jag nog behöva något i din 10 årings nivå. Kommer följa tråden och hoppas att något bra kommer up

Permalänk

Kanske Codeacademy (http://www.codecademy.com/). Codeacademy har en hel drös med guider/tutorials för alla möjliga olika programmeringsspråk inkl. Python. Koden ges som små uppgifter och skrivs direkt i webbläsaren (osäker på Python, har inte testat). Uppgifterna och sidan i helhet är på engelska som kanske kan vara för svårt för dig som är 10 år men det är ju värt att testa.

Permalänk
Medlem

https://sites.google.com/site/scratchprogrammering/vad-aer-sc...

Kanske är något?

När man läser programmering i skola får man ju lära sig hur allting fungerar och hur allting i en dator hänger ihop och sånt, kanske vore smart att börja med sånt innan det praktiska (Kodandet) också?

Sen har du ju Mr1Buying på Youtube, vet inte hur pedagogiskt det är för en 10 åring dock. http://www.youtube.com/watch?v=k45XTLSPt8Y

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk

MIT har tagit fram ett programmeringspråk som bygger på att man bygger programmen med block. Google gjorde ett försök att bygga vidare på det språket med sin AppInventor för att bygga Android appar.
Jag vet dokumentationen ser ut och vilka språk den finns på, men språket är framtaget för att vara enkelt att lära sig om hur man bygger program. Tyvärr sitter jag på en surfplatta nu och orkar inte leta runt efter länkar. Jag tror att jag kanske har någon länk i min e-post så jag kan lägga till den om jag hittar när jag är vid min dator igen.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

MIT har tagit fram ett programmeringspråk som bygger på att man bygger programmen med block. Google gjorde ett försök att bygga vidare på det språket med sin AppInventor för att bygga Android appar.
Jag vet dokumentationen ser ut och vilka språk den finns på, men språket är framtaget för att vara enkelt att lära sig om hur man bygger program. Tyvärr sitter jag på en surfplatta nu och orkar inte leta runt efter länkar. Jag tror att jag kanske har någon länk i min e-post så jag kan lägga till den om jag hittar när jag är vid min dator igen.

Länken ligger alldeles ovanför ditt inlägg, så du slipper leta länkar

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Jag har en tioåring som har stort intresse för uppgifter som kräver logiskt tänk och som jag tror har den intellektuella kapaciteten att kunna sätta sig in i grundläggande programmering. Är det någon som har tips på bra studiematerial, som är språkligt sett på en nivå som en 10-åring kan ta in och som går fram i ett tempo som är tillräckligt belönande för att hålla kvar intresset? Det får ju inte vara massor med teori i början, utan mer hands-on och gärna lite "bells and whistles".

Som språk har jag tänkt Python eller liknande, om det inte finns bra grundmaterial i t.ex. .NET?

Framför allt språket är väl kanske problemet, eftersom det innebär att man blir begränsad till vad som skapats i Sverige. När börjar man normalt sett läsa programmering i skolan, görs det nåt i grundskolan och finns det isf nåt studiematerial?

Kul!

Jag såg inte skymten av något som relaterade till programmering förrän i högstadiet när jag växte upp. Varierar dock säkert i olika kommuner/skolor och man kan ju hoppas att det blivit bättre med åren sedan dess.

Har tyvärr inte tips på studiemateriel direkt men...

En sak som dock direkt slog mig, särskilt om det känns väl torrt att börja skriva program rakt uppochned utan extra stimulans och motivation... Och som jag själv när jag såhär i efterhand sett det uppstå som fenomen har kännt "det där hade ju varit häftigt när man var grabb" är faktiskt Lego Mindstorms. Vet inte om det är så att det kostar mer än det smakar, dock.

Edit: Kan komplettera mig själv med ett till förslag på samma linje (dvs att man kan göra väldigt konkreta grejer som gör saker "i verkligheten") men mindre "lek" (även om ovanstående faktiskt känns djupare än det kanske låter) kan vara t.ex. Arduino

Dessa förslag mycket utifrån att jag iaf skulle tro att de flesta 10-åringar nog behöver något lite extra stimulerande för att hållas kvar länge nog att lära sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

I skolan idag stöter man inte på programmering innan gymnasiet, såvida man inte lyckas hitta någon specialhögstadieskola. De böcker jag hade på gymnasiet var riktigt dåliga och jag tvivlar på att det finns böcker om programmering för barn alls, i alla fall inte riktade till barn under 14-15, men om du har en riktigt begåvad 10åring så kanske det kan gå i alla fall. Problemet är att programmering ofta innehåller matte även om den ligger på ganska låg nivå.

Men om jag skulle rekommendera något så skulle det vara Java i ett IDE tex Eclipse, för att minska risken för syntaxfel och att java är ett ganska lätt språk.

Sen kan du använda delar av http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144048300 , framför allt första kapitlen.
Även http://fileadmin.cs.lth.se/cs/Education/EDA016/exercises/prog...

Dock är de termer som används ganska avancerade och riktade till unga vuxna, så du får nog räkna med att förklara en del.

Men bäst är nog om du själv har tid att skriva ett litet häfte och förklara de grundläggande termerna, Datatyper så som Int, String och Boolean samt satser så som for,if,else,while.

När man väl har det är det inte så svårt att konstruera lättare exempel.

När jag var mellan 8 och 10 så började jag titta på HTML, där får man ju lite erfarenhet av kodning och direkt återkoppling till det man skriver (bakgrundsfärger,länkar osv). kanske kan vara ett sätt att börja?

Känns som om jag mest rörde ihop massa saker nu, fick lite olika idéer medan jag skrev men hoppas det var till någon nytta i alla fall

Permalänk
Medlem

Tack för era tips! Jag kan väl tillägga att vi har ett robotkit, som styrs genom grundläggande programmering med olika grafiska block, det kommer vi förstås jobba vidare med. Kan tipsa om det om det finns andra som är ute efter samma sak, det är ett billigare alternativ till Lego Mindstorms om inte annat.

http://www.robokit.se/

(Den som heter RoboKit, sen finns det RoboKids som ser ut som Lego, men det verkar inte vara så mycket programmering och det har jag inte testat)

HTML var ett bra tips faktiskt, för att få upp intresset för att skriva kod och se vad som händer kan det ju vara perfekt.

Även Arduino var intressant, kanske man kan köra nåt projekt där tillsammans.

Permalänk
Medlem

Jag tror också att HTML är ett bra steg in i programmeringsvärlden. Jag började där i ungefär samma ålder som din son, ~10år. Min bror hade fixat hem frontpage (idag är det väl dreamweaver eller nåt som gäller) och sedan var det lite "go nuts!", ungefär 0 programmering men det fångade i mitt fall ett visst intresse och när detta inte längre dög så grottade jag in mig i HTML-koden (och senare PHP).

EDIT: Det borde inte dröja länge innan programmering är en del av vår skolkarriär likt historia eller matte. Egentligen förvånande att man inte läser en grundläggande programmeringskurs på högstadiet..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Mitt intresse för datorer startade i ungefär samma ålder, på något vänster har jag lyckats lära mig väldigt mycket (tack, Internet).

Vet egentligen inte hur i helsike jag hamnat där jag är idag, har plockat upp småsaker här och var någon gång ibland så det är lite svårt att ge direkta tips på vad som kan vara bra att börja med.

Plockade exempelvis upp vad SQL var när jag och en kompis skulle hosta en privatserver på WoW, en herrans massa om nätverk, portar osv när vi sekunden efter ville snacka med varandra i Ventrilo, självklart blev det att hosta den själv.

Antar att HTML som någon redan nämnt kan vara lämpligt(och, ja jag vet att det inte är "programmering" så någon viktigpetter måste inte kommentera detta som vanligt). Tror det är ganska viktigt att man ser att det man gör blir något i början, annars tröttnar man nog lätt. Det är ganska lätt att lära sig och man kan experimentera väldigt mycket vilket jag tror kan passa en 10-åring. Nyfikenhet och möjlighet att experimentera tror jag är viktigt om man inte vill tröttna.

Permalänk
Medlem

När jag var runt 10 minns jag att vi lekte runt i något språk som jag tror hette Basic, skrev spel som nibbles så fick man ändra saker i koden för att t.ex. ändra antalet liv och hastigheten på "ormen".

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Tack för era tips! Jag kan väl tillägga att vi har ett robotkit, som styrs genom grundläggande programmering med olika grafiska block, det kommer vi förstås jobba vidare med. Kan tipsa om det om det finns andra som är ute efter samma sak, det är ett billigare alternativ till Lego Mindstorms om inte annat.

http://www.robokit.se/

(Den som heter RoboKit, sen finns det RoboKids som ser ut som Lego, men det verkar inte vara så mycket programmering och det har jag inte testat)

HTML var ett bra tips faktiskt, för att få upp intresset för att skriva kod och se vad som händer kan det ju vara perfekt.

Även Arduino var intressant, kanske man kan köra nåt projekt där tillsammans.

Det där såg faktiskt roligt ut, blev ju nästan lite sugen själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

När jag var runt 10 minns jag att vi lekte runt i något språk som jag tror hette Basic, skrev spel som nibbles så fick man ändra saker i koden för att t.ex. ändra antalet liv och hastigheten på "ormen".

Gissar att det är QBASIC (den BASIC-miljö som följde med i MSDOS) du syftar på? (Om det var på PC...)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Denna verkar ganska passande http://www.amazon.com/Python-Kids-Playful-Introduction-Progra...

Edit: Glömde att den var på engelska D: Men du kanske kan ta hjälp av den för att veta hur du ska formulera dig när du lär honom

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Gissar att det är QBASIC (den BASIC-miljö som följde med i MSDOS) du syftar på? (Om det var på PC...)

Så kan det mycket väl vara, det kördes genom Windows 3.1 alt. 3.11 och jag vill minnas att programmet var blått med vit text och det är ungefär allt jag minns.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Så kan det mycket väl vara, det kördes genom Windows 3.1 alt. 3.11 och jag vill minnas att programmet var blått med vit text och det är ungefär allt jag minns.

Qbasic eller Microsoft äldre versioner av sin "Visual" studio editor.

Troligtvis Qbasic dock

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

http://www.alice.org/

Är skapat för att lära barn programmera.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett litet sience center. Vi har ganska nyligen fixat ett väldigt barnvänligt programmeringsspråk som besökande skolklasser får pröva på för att väcka intresse för just programmering.

Det finns då på svenska och är väldigt visuellt. Med hjälp av olika kommandon ritar man saker i ett fönster. Det finns bla loopar man kan använda för att rita tex en rektangel. Man kan välja om det man ritar ska vara ifyllt eller inte, ändra färg och massa andra saker.

Som sagt är syftet med detta språket att väcka intresse för programmering och det kanske till och med snart blir för simpelt för honom om han lär sig snabbt. Jag kommer dessvärre inte ihåg vad de heter just nu, men kan kolla upp det om du är intresserad