Strömavbrott (Vet inte vilken forumsdel denna ska in i.)

Permalänk
Medlem

Strömavbrott (Vet inte vilken forumsdel denna ska in i.)

Hejsan, nu är det så att det har varit strömavbrott i hela Västerås. Alla mina polare verkar ha fått tillbaka sin ström, förutom jag. Elen funkar i hallen och i köket och ena badrummet, men ingen annan stans. En av polarna säger att jag ska starta om proppskåpet för att få tillbaka elen, men vet inte fall jag vågar detta då han sa att det skulle kunna gå sönder. Min moder är inte hemma och har inget batteri på min mobiltelefon så kan inte ringa henne efter hjälp, därför jag vänder mig till Sweclockers om hjälp.

Vad ska jag göra? Ska jag bara dra ner huvudbrytaren och upp igen för att starta om all ström i lägenheten, eller måste jag göra något annat också? Vill inte riskera något då jag fortfarande bor hemma. Att vänta tills hon kommer hem är ingen idé då hon slutar sitt jobb klockan 22:00.
Finns det något annat jag kan göra för att fixa detta enorma problem? (För mig är det ett enormt problem.)

Vet som sagt inte vart jag ska göra denna tråd så jag gör den här då det rör sig om datortid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMod:

Hejsan, nu är det så att det har varit strömavbrott i hela Västerås. Alla mina polare verkar ha fått tillbaka sin ström, förutom jag. Elen funkar i hallen och i köket och ena badrummet, men ingen annan stans. En av polarna säger att jag ska starta om proppskåpet för att få tillbaka elen, men vet inte fall jag vågar detta då han sa att det skulle kunna gå sönder. Min moder är inte hemma och har inget batteri på min mobiltelefon så kan inte ringa henne efter hjälp, därför jag vänder mig till Sweclockers om hjälp.

Vad ska jag göra? Ska jag bara dra ner huvudbrytaren och upp igen för att starta om all ström i lägenheten, eller måste jag göra något annat också? Vill inte riskera något då jag fortfarande bor hemma. Att vänta tills hon kommer hem är ingen idé då hon slutar sitt jobb klockan 22:00.
Finns det något annat jag kan göra för att fixa detta enorma problem? (För mig är det ett enormt problem.)

Vet som sagt inte vart jag ska göra denna tråd så jag gör den här då det rör sig om datortid.

Känns lite överdrivet dramatiskt...

Hursomhelst, om du har el i vissa rum men inte andra låter det ju som att någon säkring gått, tycker jag. Du kan ju börja med att bara kolla läget i proppskåpet och se om det är någon propp där hos dig som gått?

Att slå av/på huvudströmbrytaren vet jag inte om jag tror att det skulle göra någon nytta.

Kan du inte ladda telefonen? Lär ju finnas kontakter i åtminstone köket och hallen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Känns lite överdrivet dramatiskt...

Hursomhelst, om du har el i vissa rum men inte andra låter det ju som att någon säkring gått, tycker jag. Du kan ju börja med att bara kolla läget i proppskåpet och se om det är någon propp där hos dig som gått?

Att slå av/på huvudströmbrytaren vet jag inte om jag tror att det skulle göra någon nytta.

Kan du inte ladda telefonen? Lär ju finnas kontakter i åtminstone köket och hallen?

Hur ser jag fall det är något fel på en propp då och vad ska jag göra fall det är fel?

Jo, uttag i hallen har jag och i köket, hade bara inte tänkt på det.

Det må kännas överdrivet för de flesta, men inte för mig då jag har längtat hela dagen på att få komma hem och starta datorn och sätta igång och spela, men nu kan jag ju inte göra det då Mälarenergi är värdelösa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperMod:

Hejsan, nu är det så att det har varit strömavbrott i hela Västerås. Alla mina polare verkar ha fått tillbaka sin ström, förutom jag. Elen funkar i hallen och i köket och ena badrummet, men ingen annan stans. En av polarna säger att jag ska starta om proppskåpet för att få tillbaka elen, men vet inte fall jag vågar detta då han sa att det skulle kunna gå sönder. Min moder är inte hemma och har inget batteri på min mobiltelefon så kan inte ringa henne efter hjälp, därför jag vänder mig till Sweclockers om hjälp.

Vad ska jag göra? Ska jag bara dra ner huvudbrytaren och upp igen för att starta om all ström i lägenheten, eller måste jag göra något annat också? Vill inte riskera något då jag fortfarande bor hemma. Att vänta tills hon kommer hem är ingen idé då hon slutar sitt jobb klockan 22:00.
Finns det något annat jag kan göra för att fixa detta enorma problem? (För mig är det ett enormt problem.)

Vet som sagt inte vart jag ska göra denna tråd så jag gör den här då det rör sig om datortid.

Har ni automatsäkringar eller såna som går att skruva ut? Kan även vara en huvudsäkring men kommer du nog inte åt. Hur som helst händer det ingenting om man "startar om" säkringsskåpet.

Har kyl/frys ström? Rätt viktigt ju. Vill du absolut spela går det nog med en förlängningssladd

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Har ni automatsäkringar eller såna som går att skruva ut? Kan även vara en huvudsäkring men kommer du nog inte åt. Hur som helst händer det ingenting om man "startar om" säkringsskåpet.

Har kyl/frys ström? Rätt viktigt ju. Vill du absolut spela går det nog med en förlängningssladd

Öppnade proppskåpet och kikade lite, såg inga proppar utan bara en massa brytare och en Jordfelsbrytare. Stod några instruktioner om att man skulle slå till JFB:n och slå igång igen, gjorde detta men inget ändrades, strömmen kom tillbaka till de rum som det fanns till tidigare.

Kyl/frys funkar. Har ingen förlängningssladd så det kan bli svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMod:

Öppnade proppskåpet och kikade lite, såg inga proppar utan bara en massa brytare och en Jordfelsbrytare. Stod några instruktioner om att man skulle slå till JFB:n och slå igång igen, gjorde detta men inget ändrades, strömmen kom tillbaka till de rum som det fanns till tidigare.

Kyl/frys funkar. Har ingen förlängningssladd så det kan bli svårt.

Okej, så automatsäkringar då, låter det som.

Ingen av automatsäkringarna som slagit ifrån?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kolla brytare till dom som funkar vilket läge dom står i. Sätt dom som inte funkar till samma läge?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen så har någon säkring gått, det låter på dig som du bor i lägenhet ? I så fall så är det inte så vanligt att huvudsäkringarna finns i lägenheten utan de sitter där elmätaren är, kolla där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, så automatsäkringar då, låter det som.

Ingen av automatsäkringarna som slagit ifrån?

Jadu, har ingen aning. Vet inte hur det skulle se ut. Tar en bild med Macen och visar hur det ser ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperMod:

Jadu, har ingen aning. Vet inte hur det skulle se ut. Tar en bild med Macen och visar hur det ser ut.
http://i.imgur.com/FpFS6zd.jpg

Där är det både på och av och det verkar inte finnas nån huvudsäkring där men slå på de som är av, kolla på schemat på luckan så ser du var respektive säkring går, får du inte ström ändå så leta reda på elmätarskåpet och kolla där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMod:

Jadu, har ingen aning. Vet inte hur det skulle se ut. Tar en bild med Macen och visar hur det ser ut.
http://i.imgur.com/FpFS6zd.jpg

Jag skulle gissa på att alla som är i det övre läget har gått, och ska ställas ner i det lägsta läget. (Baserat på att de verkar ha en röd prick synlig i översta läget) Bilden är väldigt suddig dock, så det är bara en gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMod:

Jadu, har ingen aning. Vet inte hur det skulle se ut. Tar en bild med Macen och visar hur det ser ut.
http://i.imgur.com/FpFS6zd.jpg

Du har ju en skön blandning av från- och tillslagna automatsäkringar iaf, så jag skulle nog tro att du har problemet där.

Jag kan inte se på den där bilden vilket läge som är "till" men skulle spontant vilja tro att upp (där du ser en röd markering?) är "till". Jämför dock vilka säkringar som går vart (var det finns ström och inte) med vilka som är upp/nedfällda så bör du ju få en bra idé om vilket som är vilket.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så, nu så funkar allting, drog upp alla till rött och då började allt funka! Tackar som satan!

Permalänk
Skrivet av SuperMod:

Så, nu så funkar allting, drog upp alla till rött och då började allt funka! Tackar som satan!

No problemas.

Visa signatur

[spoiler]Intel Core i7 2600K | x2 PNY 770 OC 1085/7000 | Cooler Master Silent Pro M 850W | 1600Mhz Ripjaws X Performance 8GB | 500GB Samsung Spinpoint 7200RPM | Antec 920 H2o | 120Gig Sandisk Extreme |[/spoiler]

Permalänk
Testpilot

Det är vad jag vet alltid uppåt som är på och visas med röd färg, när säkringen går faller/ramlar spaken neråt precis som den lilla brickan på gamla säkringar gör.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]