Permalänk
Medlem

PWM + y-kabel

Hej, köpte precis nytt moderkort (sabertooth 990fx r2.0) och eftersom mitt chassi hade plats för tre fläktar så köpte jag till det while I was at it. Nu till problemet, moderkortet har bara två fan connections med PWM (cpu_fan och cpu_opt, i cpu_fan sitter cpu så nu tänkte jag använda opt). Jag frågade om detta i affären och blev rekommenderad en 1-5 akasa kabel som jag köpte, denna skulle göra det möjligt att styra alla från samma slot. Nu när jag kom hem märkte jag att man får med en y-kabel till varje fläkt, använder man två av dessa och stoppar den ena i den andra så får man ju totalt 3 PWM kontakter, nu undrar jag om det är så enkelt. Är kabeln jag köpte helt onödig?

MVH

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Ja den är överflödig om du fick splitters med fläktarna. Vad som eventuellt kan bli ett problem är om man kopplar in en massa fläktar på y-kablar på bara CPU_FAN, då orkar den leverera ström till alla. Men jag tror inte det är nåt problem förrän man överdriver med typ 5+ fläktar med bara y-kopplingar.

Vad jag vet är det bara Noctua-fläktar som skickar med såna, var det möjligtvis såna du köpte?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Haha 3st Noctua nf-r8 PWM, så om jag använder två y-kablar på cpu_opt så ska detta gå bra?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Ja det bör gå utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NiklasN:

Ja det bör gå utan problem.

Det mycket möjligt att jag har missat det, men finns det verkligen 4 pins Y-kabel till fläktar? Tycker att jag aldrig har sett några. För att kunna reglera hastigheten via PWM krävs det ju 4 pins kontakter, annars blir det ju bara vanlig spänningsreglering, förutsatt att CPU_FAN kontakten nu stödjer spänningsreglering d.v.s.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Det mycket möjligt att jag har missat det, men finns det verkligen 4 pins Y-kabel till fläktar? Tycker att jag aldrig har sett några. För att kunna reglera hastigheten via PWM krävs det ju 4 pins kontakter, annars blir det ju bara vanlig spänningsreglering, förutsatt att CPU_FAN kontakten nu stödjer spänningsreglering d.v.s.

Ja det finns, men jag har bara sett de som kommer med Noctuas fläktar. Jag fick med en till en NF-F12 PWM. Tror inte det finns att köpa löst.

Det som kan bli farligt är väl att om ett uttag ska driva många fläktar i Y-koppling så kan det bli överbelastat, men två eller tre fläktar klarar nog ett uttag utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NiklasN:

Ja det finns, men jag har bara sett de som kommer med Noctuas fläktar. Jag fick med en till en NF-F12 PWM. Tror inte det finns att köpa löst.

Det som kan bli farligt är väl att om ett uttag ska driva många fläktar i Y-koppling så kan det bli överbelastat, men två eller tre fläktar klarar nog ett uttag utan problem.

Intressant.

Min CPU_FAN kontakt står att den ska klara 1A, eller 12W, så 2-3 fläktar är inga problem alls.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Det mycket möjligt att jag har missat det, men finns det verkligen 4 pins Y-kabel till fläktar? Tycker att jag aldrig har sett några. För att kunna reglera hastigheten via PWM krävs det ju 4 pins kontakter, annars blir det ju bara vanlig spänningsreglering, förutsatt att CPU_FAN kontakten nu stödjer spänningsreglering d.v.s.

Finns pwm y-splitter på kjell o company köpte en där ifall det skulle behövsa. Använder den just nu som y-split till 3pin's fläktar bara^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod