Intel dödförklarar större surfplattor i tiotumsklassen

Permalänk
Melding Plague

Intel dödförklarar större surfplattor i tiotumsklassen

Morgondagens surfplattor kommer huvudsakligen mäta 7–8 tum medan större varianter ersätts av hybriddatorer, menar Intels persondatorchef Kirk Skaugen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Administrativ avgift

Innovation släpp haswell ultrabooks till jag börjar plugga på universitetet !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Surfplattor har länge saknat ett riktigt (Till skilldnad från skapat) användingsområde. En smartphone har man för att 'surfa i soffan' och titta på film och lyssna på musik med och en laptop jobbar man med på tåget (Grovt taget). Tror inte det finns en vettig person som skulle sätta sig och skriva en uppsats på en touchskärm som man håller i handen om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Den dator jag vill ha är:

- 10-11 tum... spelar roll, liten small och lätt att ha med sig
- avtagbart tangentbord
- ritplattsfunktionalite, helst ett steg vidare ifrån Galaxy Note 10.1. Tekniken finns!
- Många portar eller vettiga adapters (HDMI, DVI, t ex)
- hyfsad snabbt så man kan dualboota Windows, Android och kanske nå Linux baserat (Ubuntu). Apple skulle gärna få komma med en överprisad MAC variant så deras fanboys blir nöjda

Det är typ allt... det går att fixa ungefär det här idag, om man vill. Själva tanken är att ha en dator som jag kan använda som dator (förutom tungt spelande men filmtittande, musiklyssnande, photoshop, osv), surfplatta och anteckningsblock. Idag har jag en 14" dator som är rätt kraftfull och en Galaxy Note 10.1 som fixar det här, men tänk om det vore samma enhet? Då vore mitt liv lite enklare.

Permalänk
Medlem

Idioti.

Jag vill ha en 13'' platta med en USB 3.0 Power Delivery port (med drivrutindatabas för skrivare etc) och HDMI ut OCH in.

Hybrid datorer är ett dödfött koncept i min mening. Jag menar, vad finns igentligen i dockan? Ett tangentbord? Det kan jag ansluta via blåtand eller usb. Ett batteri? Bygg in två batterier (ett stort och ett litet) i plattan och gör det större utbytbart.

När ska företagen fatta sin egna marknad och sluta härma efter konkurenterna och hålla fast i det förgångna?

Permalänk
Medlem

Vill inte ha 7" tum, vill ha 10".

Detta vet jag av erfarenhet, då jag har både en 7" och en 10". 7" ligger bara och skräpar just nu, för liten skärm.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Gränsen går nånstans vid 10" tycker jag

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa en platta i dagsläget så skulle jag köpa en runt 10". Jag tycker att 7" är för litet. Speciellt nu när många mobiler är runt 5", då blir det inte speciellt stor skillnad.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Det var värst vad det var populärt att dödförklara saker och ting nu då. Först dödförklaras PC'n, se'n Windows RT, och nu 10" surfplattor.

Vad vill man uppnå med att dödförklara en produktgrupp?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

De missar lite vad avser brukarens behov. Äldre människor ( ) har oftast synnedsättning (jag är närsynt som en kobra) och har därvidlag behov av runt 10" skärm. Prövade först 7" när jag skulle skaffa en platta, men det var på tok för liten skärm. Sitter nu nöjd med en Galaxy Tab 10.1" att glutta Netflix på bl a.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Jag håller med många här, 7" är för litet, då kan man lika gärna använda telefonen.
Och allt över ~12" känns åt andra hållet, då kan man köpa en bärbar.

Skulle jag köpa en platta så skulle den vara runt 10 iaf.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk

jag har en 8,2 motorolaa xoom... den är nästan perfekt.
det gäller dock att anpassa sig. tog en stund innan jag hittade en perfekt pdf-läsare.
med orginal pdf och webläsare sög den rejält.

Så storleken är inte allt, det gäller att kunna använda den rätt också ;););)

Permalänk
Medlem

Det låter på många sätt som min Acer w510! (Fick svara ovanför citatet pga strulande telefon )

Skrivet av Headman:

Den dator jag vill ha är:

- 10-11 tum... spelar roll, liten small och lätt att ha med sig
- avtagbart tangentbord
- ritplattsfunktionalite, helst ett steg vidare ifrån Galaxy Note 10.1. Tekniken finns!
- Många portar eller vettiga adapters (HDMI, DVI, t ex)
- hyfsad snabbt så man kan dualboota Windows, Android och kanske nå Linux baserat (Ubuntu). Apple skulle gärna få komma med en överprisad MAC variant så deras fanboys blir nöjda

Det är typ allt... det går att fixa ungefär det här idag, om man vill. Själva tanken är att ha en dator som jag kan använda som dator (förutom tungt spelande men filmtittande, musiklyssnande, photoshop, osv), surfplatta och anteckningsblock. Idag har jag en 14" dator som är rätt kraftfull och en Galaxy Note 10.1 som fixar det här, men tänk om det vore samma enhet? Då vore mitt liv lite enklare.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Snusfri

Jag vill ha en 20" platta för hemmabruk.

10-12" som reskamrat med x64 i5 eller ii7, 8GB ram, 60-120GB SSD, USB portar (Gärna 3.0), WLAN, Bluetooth och ett stöd så man kan ställa upp den och koppla in valfritt tangentbort om man skall skriva lite större mängder text.

Självklart så ska man kunna välja operativ själv, allt från Android, Linux till Windows 8.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast

Jag kan förstå att en 7" platta är bra på tåget och liknande för att döda tid, den är lätt att ta med sig.
10" Är bra hemma, eller om man har bil. Då har man inget behov av att grejerna är superportabla då man ändå inte släpar runt på dem.

När det gäller laptops vill jag har allt i tangentbordsdelen. När allt sitter i skärmen så får man mycket sämre tyngdpunkt vilket skapar besvär när man har laptopen i knäet.

Permalänk
Avstängd

10" platta med HDMI in och ut. Mick/hörlursuttag för skype etc. 2 st USB för tangentbord och mus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad vill man uppnå med att dödförklara en produktgrupp?

Kanske ökat intresse för egna produkter där man ser potentiellt större vinster?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

jag har en 8,2 motora xoom... den är nästan perfekt.
det gäller dock att anpassa sig. tog en stund innan jag hittade en perfekt pdf-läsare.

så storleken är inte allt, det gäller att kunna använda den rätt också ;););)

Hade också en Xoom på 8,2.....aldrig någonsin att jag köper en liten 7 tummare.

Permalänk
Medlem

Intel har ingen konkurerande produkt mot ARM i detta segment vad jag vet.

Intel vill sälja dyra fina monsterprocessorer som kan utvärdera DNA sekvenser på en förmiddag.

Så det kanske inte är så konstigt att Intel säger att billiga tablets (som kannibaliserar laptop och stationära lösningar) är dödfödda.

Permalänk
Medlem

Jag vill då minst ha en 30" skärbräda så att jag får plats med alla grönsaker på ett och samma.

Permalänk
Medlem

Tycker 7-8" är bra på resande fot, men vill jag sitta hemma och slösurfa i fåtöljen eller sängen passar 9-10" bättre.

Hybriddator nja, nästa steg är mer normalstor laptop mer användbart och bekvämare.

Och för produktivt arbete som inbegriper bildbehandling, och en hel del andra fönster, är det bara stationära som funkar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag har en Nexus 7 och en Ipad 3 och tycker att den större av de två kompenserar min telefon (Nexus 4) bättre. 10" är en bra storlek på surfplattor. 7" är inte dåligt heller men våra telefoner börjar bli så stora att de nästan är lika bra att soffsurfa med den.

Och Intel, de är förstås avundsjuka.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Kanske ökat intresse för egna produkter där man ser potentiellt större vinster?

Lite som om en kusk dödförklarar bilen då, eller en skivförsäljare som dödförklarar spotify.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Skall man läsa facklitteratur så är 7" tum på tok för litet, till och med 10" är på gränsen för litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Intel har ingen konkurerande produkt mot ARM i detta segment vad jag vet.

Intel vill sälja dyra fina monsterprocessorer som kan utvärdera DNA sekvenser på en förmiddag.

Så det kanske inte är så konstigt att Intel säger att billiga tablets (som kannibaliserar laptop och stationära lösningar) är dödfödda.

Jodå, med Atom Z2760 så får man ungefär samma prestanda och batteritid med x86-arkitektur. Tex:

http://www.sweclockers.com/recension/16302-asus-vivotab-smart...

Permalänk
Avstängd

En stor surfplatta vore ju inte helt dumt förutsatt att den var extremt tunn och extremt lätt.

Tänk om man hade en surfplatta som var lika stor som ett A4-papper, och var <5 mm tunn och vägde <100 gram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbel:

Jodå, med Atom Z2760 så får man ungefär samma prestanda och batteritid med x86-arkitektur

Det stämmer måhända.

Men!

En liten koll på prisjakt visar att Android går från 1000 sek upp till ca 5000 sek.

Ipad ligger i 4000 sek klassen.

Atom tablets börjar vid 4.5 sek och går upp över 10 000sek.

Så Intel har svårt att konkurera prismässigt med ARM baserade lösningar. Varför skulle jag betala mycket mer för ungefär samma prestanda och batteritid?

Och Tegra 4 är på ingång

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tobbel:

Jodå, med Atom Z2760 så får man ungefär samma prestanda och batteritid med x86-arkitektur. Tex:

http://www.sweclockers.com/recension/16302-asus-vivotab-smart...

Atom Z2760 är x86 och det är såklart positivt att den klarar fler instruktioner än ARM motsvarigheterna (vilket bör vara Cortex9 eller Tegra 3). Dock har Tegra tre bra mycket bättre grafikdel och Cortex 9 är bra mycket billigare (om dock lite svagare). Så prestanda till krona.... Intel ligger bra mycket efter där.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

En stor surfplatta vore ju inte helt dumt förutsatt att den var extremt tunn och extremt lätt.

Tänk om man hade en surfplatta som var lika stor som ett A4-papper, och var <5 mm tunn och vägde <100 gram.

Exakt det är inte tumformatet utan vikten som avgör vad folk kommer använda. Det här uttalanden handlar mer om hur Intel skall ta del av kakan än något annat.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ja har en dator med avtagbar skärm på 24" som de går att ta på då måste jag ha en hybrid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.