datorn dör vid boot, nån som har tips?

Permalänk

datorn dör vid boot, nån som har tips?

hej!

en kompis har fått problem med sin dator och jag skulle ta en titt på den.

följande händer när man trycker på power:
alla fläktar snurrar på högsta hastighet.
kommer till bootskärmen, där man ska trycka fel för att komma in i bios.
datorn svarar inte på tangenttryckningar och det går inte att komma in i bios, sen slocknar den.

har testat minnena i min dator och dem är det inget fel på.
vet att det är omöjligt att för er att ge mig svar på vad det kan vara men kanske kvalificerade gissningar:) troligtvis moderkort? cpu?
datorn får ju ström så nätagget kan väll uteslutas?
reseta bios? provade att ta ut batteriet på moderkortet men inget bättre.

tar jag ut minnena och kör utan så snurrar fläktarna för fullt och den stänger inte av sig, däremot är skärmen svart hela tiden. vad kan detta bero på?

tacksam för lite råd!

mvh/jonas

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem

Testa med ett minne i taget samt ha minimalt med saker ikopplat alltså "bara" det nödvändigaste för att datorn ska starta typ grafikkort, minne, prolle. börja där och jobba dej framåt.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Testa med ett minne i taget samt ha minimalt med saker ikopplat alltså "bara" det nödvändigaste för att datorn ska starta typ grafikkort, minne, prolle. börja där och jobba dej framåt.

Grafikkortet är inte nödvändigt för att starta datorn. Ta ur det också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Grafikkortet är inte nödvändigt för att starta datorn. Ta ur det också!

Joo om han inte har bild på något annat sätt så måste han ju ha den.. men finns det ett inbyggt så behövs det inte..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Joo om han inte har bild på något annat sätt så måste han ju ha den.. men finns det ett inbyggt så behövs det inte..

Du har alltid ett på moderkortet som är inbyggt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Skrivet av manlac:

Du har alltid ett på moderkortet som är inbyggt.

Eh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Du har alltid ett på moderkortet som är inbyggt.

Nej det har du tyvärr inte...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Om jag säger nästan alltid då. Har inte sätt ett kort utan. Tror inte häller det är speciellt vanligt att inte ha det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Skrivet av manlac:

Du har alltid ett på moderkortet som är inbyggt.

Detta moderkortet har dessvärre ingen integrerad grafikkrets

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av manlac:

Du har alltid ett på moderkortet som är inbyggt.

Hur tänkte du där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

Detta moderkortet har dessvärre ingen integrerad grafikkrets

Ge oss datorns spec så vi slipper fumla runt i blindo!

Permalänk
Skrivet av manlac:

Om jag säger nästan alltid då. Har inte sätt ett kort utan. Tror inte häller det är speciellt vanligt att inte ha det.

Alla mina 3är utan..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

datorn får ju ström så nätagget kan väll uteslutas?

Nej du kan inte utesluta nätagget.

Trasiga nätagg av budget eller dålig kvalite kan starta ändå. Vissa av dom är ökända för att sabbar andra delar för, samtidigt och några månader efter att de gått sönder och bytt ut pga skadorna de redan orsakat övriga delar.

Är tangentbordet USB så testar du med PS/2 variant istället som du sätter i rätt PS/2 port när datorn är avstängd. USB varianter, trådlös, adapter, konverterae funkar ofta inte innan Windows startat (på lite äldre datorer) förrän man satt på USB stödet i bios.

Permalänk
Skrivet av Krisse:

Ge oss datorns spec så vi slipper fumla runt i blindo!

moderkortet är ett gigabyte ga p55 ud3, pcu vet jag inte då kompisen inte visste, och jag kommer inte så långt i booten att jag kan se.

nätagg är ett chieftech 650W CFT-650-14CS

minne: corsair ddr3 CMX4GX3M2A1600C9, testade med mina minnen i men ingen skillnad.

om vi köper nytt moderkort och cpu, kan nätagget pajja det nya delarna om det skulle vara fel på nätagget?

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W