Katt kissade i kameraväskan...! :(

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tråd rensad från rejäla mängder offtopic trams.

Huruvida katter är renliga djur eller inte hjälper inte trådskaparen överhuvudtaget, håll er till ämnet!

Permalänk
Inaktiv

Varför ta bort min? Säger fortfarande vanish. Hans katt kissade och jag antar att det blev en fläk av något slag? Detta hjälpte mig. (marknadsförande? det får du tycka som du vill mod. Har själv haft en katt som gjort det ena och det andra. Är här för att hjälpa andra som många andra. Punkt slut)

*Edit kanske "Tabort" kan funka också. Vet ej hur det är mot lukt m.m.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Blir ju bara mer och mer förbannad här.. hade glömt hur dyr väskan var.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6408262/lowepro-ryggs...

Det är väl bara att bita ihop och punga ut.. :/

Har kommit på vilken katt det var.. Någon som vill ha en kastrerad Helig Birma?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/64762192/Picasso%201.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/64762192/Picasso%202.JPG

Om man är så vacker så kommer man nog undan med det mesta, annars kan han få bo hos mig!

Har också erfarenhet av kissande katter, fick ett 300mm omvandlat till termos. Det torkade upp fint men tog inte lång tid innan bländarlamellerna började kärva och övriga rörliga delar med. Bara att byta ut tyvärr.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Så, hur gick det idag? Fungerad allt?

Har man kamerautrustning för den mängden pengar och arbetar som fotograf har man en separat kameraförsäkring. Sen hoppas jag du är med i CPS också om något skulle skita sig så du kan få det fixat snabbt och på ett smidigt sätt.

Jo, det gick väl hyffsat förutom en vidrig stank när jag fotograferade med 60D:n.. Lukten gick inte bort trots att jag rengjort den ordentligt och sprutat på luktbortagande medel.
Slängde in alla kameror i bagaget på bilen och körde iväg.. sen fick man springa ut och in och hämta lite av varje..

Tänkte köpa en väska i Oskarshamn på väg hem, men de hade ju bara småväskor..

Nej, är inte med i CPS, men ska kolla upp det.. läste lite om det nu.

Tror allvarligt att jag har en fredag den 13:e vecka.. Kom hem och skulle köpa lite mat i affären och tror ni inte att en kvinna kör in i min bil..!
"Ojdå, märkte inte att handbromsen inte var i..."
Vad ska man säga..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av donald1963:

Om man är så vacker så kommer man nog undan med det mesta, annars kan han få bo hos mig!

Har också erfarenhet av kissande katter, fick ett 300mm omvandlat till termos. Det torkade upp fint men tog inte lång tid innan bländarlamellerna började kärva och övriga rörliga delar med. Bara att byta ut tyvärr.

Jo, våra katter kommer undan med en hel del.. Men de är fina och snälla emellanåt också, eller rättare sagt oftast.

Om det är ett billigt 300mm förstår jag att det kom in i optiken, själv har jag L-optik som är vädertätad och du kan stå i hällregn med.. Den stora funderingen jag hade med det 16-35mm jag har som satt på 60D:n, var om det kommit in vid bajonetten. Kollade detta igår natt och det såg rent och fint ut.. så det var endast utvändigt. Kameran vet jag dock inte vad jag ska göra med.. då jag rengjort så mycket jag kan, men den stinker ändå.

Den här katten har vi inte haft så där jättelänge och är inte säker på att han trivs alltid. Vår äldsta katt är ganska hårdhänt, när han busar och denna verkar inte gilla det.. konstigt nog. :/ Han är lite känslig.. tror också det är därför han gjort som han gjort.
Har haft funderingar på att fixa ett annat hem åt honom sedan tidigare och har en kollega några mil härifrån som har ett par Heliga Birmor redan. Tänkte jag skulle höra med henne först..
Men om inte hon vill ha den, så är jag öppen för intressenter som kan visa att han kommer få det bra i hemmet.. det är det viktigaste.

Det man ska tänka på med Heliga Birmor är att de är väldigt "prat glada".. Inte alla som fixar det, därför vi tog över den.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag lider verkligen med dig DaBone!

En sak du med skall tänka på är att, även om du "tror/känner" att du fått bort kisslukten med tiden.
Så kommer alltid katten/dom andra katterna att vilja markera där (d v s i din kameraväska) även om det går flera år, så kommer dom att vilja kissa där!!

Lukten försvinner med tiden, och funkar sakerna som dom skall. så är allt frid o fröjd.

Men katterna luktar det även efter flera år, och då triggar det deras "revir" och dom kissar (igen)

Så det bästa du kan göra, är att ha väskan utom räckhåll för kissarna. I många år.

Jag har själv varit med om en liknande sak (fast inte lika dyr) och det slutade med återvinningen

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag lider verkligen med dig DaBone!

En sak du med skall tänka på är att, även om du "tror/känner" att du fått bort kisslukten med tiden.
Så kommer alltid katten/dom andra katterna att vilja markera där (d v s i din kameraväska) även om det går flera år, så kommer dom att vilja kissa där!!

Lukten försvinner med tiden, och funkar sakerna som dom skall. så är allt frid o fröjd.

Men katterna luktar det även efter flera år, och då triggar det deras "revir" och dom kissar (igen)

Så det bästa du kan göra, är att ha väskan utom räckhåll för kissarna. I många år.

Jag har själv varit med om en liknande sak (fast inte lika dyr) och det slutade med återvinningen

Tack!... Har som sagt planer på att köpa en ny väska.. så den här kommer nog att kasseras. Står just nu på balkongen.. i ösregn hör jag.

Har normalt sett kamerautrustningen och väskan i ett skåp, så de inte ska bli utsatta för katthår, damm och annat.
Så det var en tillfällighet att den låg på golvet igår..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Blir ju bara mer och mer förbannad här.. hade glömt hur dyr väskan var.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6408262/lowepro-ryggs...

Det är väl bara att bita ihop och punga ut.. :/

Har kommit på vilken katt det var.. Någon som vill ha en kastrerad Helig Birma?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/64762192/Picasso%201.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/64762192/Picasso%202.JPG

Nu går jag halvt off-topic här, men pga egna tråkiga erfarenheter så måste jag fråga om det är en han-katt och om den i så fall blev kastrerad efter att den blivit könsmogen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Nu går jag halvt off-topic här, men pga egna tråkiga erfarenheter så måste jag fråga om det är en han-katt och om den i så fall blev kastrerad efter att den blivit könsmogen?

Det är en hankatt... När den blev kastrerad vet jag inte, den var det när vi tog över den 2 år gammal, för något år sedan.
Vanligtvis brukar man väl kastrera katter när dom är ungefär 1 år..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jag lider verkligen med dig DaBone!

En sak du med skall tänka på är att, även om du "tror/känner" att du fått bort kisslukten med tiden.
Så kommer alltid katten/dom andra katterna att vilja markera där (d v s i din kameraväska) även om det går flera år, så kommer dom att vilja kissa där!!

Lukten försvinner med tiden, och funkar sakerna som dom skall. så är allt frid o fröjd.

Men katterna luktar det även efter flera år, och då triggar det deras "revir" och dom kissar (igen)

Så det bästa du kan göra, är att ha väskan utom räckhåll för kissarna. I många år.

Jag har själv varit med om en liknande sak (fast inte lika dyr) och det slutade med återvinningen

Då blir det ju ännu mer synd om kameragrejerna. :S

Permalänk
Rekordmedlem

Katter ogillar citrusfrukter men gillar Klor, så Klorin är bra att använda i kattlådan medan man tar nått som luktar citron eller är baserat på citronsyra på ställen där de gjort nått dumt.
Lukten försvinner efter ett tag också om prylarna får luftas, jag skulle tro att det kan ha sipprat in under gummigreppen och liknande, väderskydd innebär bara att det inte blir blött i optiken, inte att det inte blir blött under reglagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick en liten fundering nyss..

Om katten kommer triggas av att väskan luktar och kissa i den igen.. då kommer den väl göra detsamma med kamerorna om de skulle stå framme?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Fick en liten fundering nyss..

Om katten kommer triggas av att väskan luktar och kissa i den igen.. då kommer den väl göra detsamma med kamerorna om de skulle stå framme?

exakt, så det enda TS kan göra är att skänka all utrustning till någon behövande som inte har katt (T.ex. mig:D)

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror mycket på varför den gjorde det, min erfarenhet av katter är att de normalt sett inte gör så om de är kastrerade och trivs och är friska, då är det enstaka olyckor som inte brukar upprepas, revirmarkeringar brukar bara okastrerade katter som träffar andra katter hålla på med.
Dessutom brukar de vilja ha nått att krafsa/gräva i, väskan är betydligt mer "grävvänlig" än ett objektiv så om du inte har flera okastrerade katter så är det nog liten risk att det upprepas på samma sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Om katten kommer triggas av att väskan luktar och kissa i den igen.. då kommer den väl göra detsamma med kamerorna om de skulle stå framme?

Tror inte det, mitt intryck är att katten misstar väskan för en kattlåda, det gör den knappast med kameran. Däremot kan den börja kissa i andra låd-lika saker med mjuk inredning, som t.ex. tvättkorgen.

Jag fick f.ö. aldrig bort lukten ur min kameraväska, trots att jag körde den två gånger i tvättmaskin. Kanske med nåt hårdare fläckborttagningsmedel, typ Vanish som nån tipsade om, klarar det.
(Smutstvätten gick som tur var att få bort lukten ur, fast det tog också två tvättar.)

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Tack!... Har som sagt planer på att köpa en ny väska.. så den här kommer nog att kasseras. Står just nu på balkongen.. i ösregn hör jag.

Vad ska du ha för den? har redan räddat en väska sista tiden, kan vara värt med ett till försök

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Fick en liten fundering nyss..

Om katten kommer triggas av att väskan luktar och kissa i den igen.. då kommer den väl göra detsamma med kamerorna om de skulle stå framme?

Inte nödvädigtvis, en av våra 3 katter hade en period på samma sätt tyckte att de andra katterna var jobbiga och verkade lite paranoid, och hade för sig att de andra skulle hoppa på henne så fort hon kom nära, och var någon av de andra katterna utanför toan så gick hon någon annanstans och utförde sitt ärende, de andra katterna har aldrig kissat där hon gjort det, och hon har heller inte hållit sig till samma ställe gång på gång utan mest gjorde det där hon kunde.

Att skaffa en till låda i en annan del av lägenheten löste problemet, då hon har ett till alternativ.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror mycket på varför den gjorde det, min erfarenhet av katter är att de normalt sett inte gör så om de är kastrerade och trivs och är friska, då är det enstaka olyckor som inte brukar upprepas, revirmarkeringar brukar bara okastrerade katter som träffar andra katter hålla på med.
Dessutom brukar de vilja ha nått att krafsa/gräva i, väskan är betydligt mer "grävvänlig" än ett objektiv så om du inte har flera okastrerade katter så är det nog liten risk att det upprepas på samma sätt.

Som jag skrivit innan tror jag att det hände för att den är stressad av våran äldsta katt, som kan vara lite hårdhänt ibland. Men samtidigt kan de ligga och sova tillsammans utan problem också.. och de tvättar varandra varje dag.
Alla tre hankatterna är kastrerade.. så det låter ju lugnande.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Tror inte det, mitt intryck är att katten misstar väskan för en kattlåda, det gör den knappast med kameran. Däremot kan den börja kissa i andra låd-lika saker med mjuk inredning, som t.ex. tvättkorgen.

Jag fick f.ö. aldrig bort lukten ur min kameraväska, trots att jag körde den två gånger i tvättmaskin. Kanske med nåt hårdare fläckborttagningsmedel, typ Vanish som nån tipsade om, klarar det.
(Smutstvätten gick som tur var att få bort lukten ur, fast det tog också två tvättar.)

Har nog inga mer lådliknande saker och tvättkorgen har ett lock..

Skrivet av n_sandstrom:

Vad ska du ha för den? har redan räddat en väska sista tiden, kan vara värt med ett till försök

Inte en aning vad den kan vara värd... om det är fler som är intresserade kan man väl slänga upp en annons med budgivning. Forumet är inte rätta platsen..
Har länkat till vilken väska det är i inlägg 21.

Skrivet av Lasergurka:

Inte nödvädigtvis, en av våra 3 katter hade en period på samma sätt tyckte att de andra katterna var jobbiga och verkade lite paranoid, och hade för sig att de andra skulle hoppa på henne så fort hon kom nära, och var någon av de andra katterna utanför toan så gick hon någon annanstans och utförde sitt ärende, de andra katterna har aldrig kissat där hon gjort det, och hon har heller inte hållit sig till samma ställe gång på gång utan mest gjorde det där hon kunde.

Att skaffa en till låda i en annan del av lägenheten löste problemet, då hon har ett till alternativ.

Ska ta till mig det där om en till låda, på något annat ställe... ett bra tips tror jag. Bara att försöka sälja in det hos tjejen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Scent stop.

Funkar klockrent hemma om olyckan vart framme.
Så länge man tvättar i ett par omgångar så känner inte änns katten av att den vart där innan.

Synd på utrustningen

Extra kattlåda kan också hjälpa.
Vi har en per katt (en på entreplan och en i källaren)
Dom har perioder när dom inte vill dela låda med varandra.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Huga!! Det låter ju för jäkligt, inte så kul att dras med pisslukt direkt även om grejorna i sig sannolikt lär bättre på sig efter torkning. Har väl inte direkt några vettiga tips med jag lider med dig

Jag skulle nog känna extrem frustration i ditt läge också. Även om allt går så inte fasen vill man ha kattpisslukt för all framtid. Att får bort doftaktiva substanser utan starka doningar på elektronik vete tusan hur man gör.

Vet inte hur försäkringsbolaget ställer sig till att allting fungerar men det luktar lite kattpiss? kan vara knepigt kanske. Är det helpaj är det kanske lättare.

Permalänk

Katter brukar ofta pissa och skita någon annanstans om kattlådan ej är tillräckligt ren eller om ni bytt kattsand.
Vad du tycker är "rent" kanske inte din katt tycker är rent.
Kan finnas många andra anledningar, detta var bara ett tips och inte ett påhopp.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Om någon skriver ett morbitt (ja, det är faktiskt ett ord!) inlägg om att döda en katt rekommenderar jag att anmäla inlägget istället för att citera det, då det bara får mer spridning.

Permalänk

Låt väskan ligga ute på balkongen en vecka och se om den går att rädda, soljus och lite regn brukar göra underverk på nerpissade saker (hade två katter förr i världen)

När det kommer till kameran, googla lite på att ta bort röklukt från elektronik och kameror, ungefär samma sak och sitter lika hårt.

Sen går du med i CPS ikväll, har du kameraförsäkring?

Visa signatur

Simlärare