Klara photoshop och liknande program - vilken hårdvara behövs?

Permalänk

Klara photoshop och liknande program - vilken hårdvara behövs?

I vilken prisklass kan man lägga sig om man vill ha en dator som endast ska klara mjukvarepogram som photoshop och dylikt?

Jag ska studera på annan ort i höst och har tänkt köpa mig en bärbar dator som jag kan skypea på, plugga på (använda PS och andra liknande program), kolla serier och surfa. Det är mitt behov. Jag spelar knappt spel så det behövs inte. Huvudsaken är att den klarar PS och liknande mjukvaror utan problem.

Vilken prisklass tycker ni jag kan lägga mig på för att få mina behov mötta? Några förslag på datorer?

Permalänk
Medlem

Vilken skärmstorlek har du tänkt dig? Ofta bra med lite större om man ska jobba mycket med photoshop och sådana program. Jag skulle satsa på en dator med föjande: Stor skärm, typ 17", ssd-disk får programen att starta och gå mycket snabbare, sen klarar du dig säkerligen på i5-processor för dina behov och inget särskilt grafikkort heller låter det som.

Permalänk
Skrivet av EB_1986:

Vilken skärmstorlek har du tänkt dig? Ofta bra med lite större om man ska jobba mycket med photoshop och sådana program. Jag skulle satsa på en dator med föjande: Stor skärm, typ 17", ssd-disk får programen att starta och gå mycket snabbare, sen klarar du dig säkerligen på i5-processor för dina behov och inget särskilt grafikkort heller låter det som.

Jag tänkte nig också en stor skärm - minst 15, 6" men det kanske är för litet?

Okej. Vet du vad en sån här dator kan ligga på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså du vill inte köra spel på den vilket gör att den inte behöver ha en massa kraft egentligen. Sen tror jag att klivet upp till 17" gör att det blir lite dyrare. Min förra laptop var en hp på 15,6" och jag jobbade med photoshop i över tre år på den, så det går absolut att jobba med en sån.
Men nyligen slog jag till på den här: http://cdon.se/hemelektronik/thor_veor_intel_core_i7-3630qm_8... när cdon hade rabatt på 2000 kr på alla datorer, nu har de inte kvar det erbjudandet. Annars hade jag LÄTT tipsat om den, men fortfarande rätt mycket dator för pengarna, även om den riktar sig mot gamers i första hand. Jag spelar inte överdrivet mycket heller men jag tänker att jag vill ha prestanda hur som helst, jag arbetar en del med 3d-program också. På det hela taget beror det nog mest på vad du är villig att lägga som max, och vad som är viktigast för dig. Du klarar dig ju på en rätt lättviktig dator egentligen, men man ångrar aldrig att man köpte prestanda.