Frågelådan: Coil whine, mebibyte och ljudkort

Permalänk
Melding Plague

Frågelådan: Coil whine, mebibyte och ljudkort

I ett nytt avsnitt av frågelådan diskuteras allt ifrån irriterade elektronikbrus till integrerad grafik och hörlursförstärkare, givetvis kryddat med egna tankar och erfarenheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lunchpodcast! Nu kör vi grabbar!

Permalänk
Administrativ avgift

Ni glömnde ju ta upp vrf mina x79bmobos random dör

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tanka ner och köra i bilen då ^^

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Trevligt! Men saknar att se er.

Permalänk
Medlem

En sak med NAS-diskar är att de är "optimerade" för att köras i mindre RAID-uppsättningar. Många vanliga diskar är av tillverkarna inte rekommenderade för detta. Vidare har många vanliga diskar fokus på strömsparning men inte RAID vilket i en RAID-uppsättning kan vara förödande. Som ni nämnde har man även överlag bättre garantier samt att man har gjort diskar som är byggda för 24/7 drift - saker som inte är standard på alla diskar (även om det kan fungera fint). Jag tror man lånar vissa funktioner från Enterprise diskar för ovan både i hård och mjukvara. Jag tror även överlag "NAS" diskar primärt är gjorda för 1-5 diskars NASar och inte större volymer.

Permalänk
Medlem

Alla måste väl ha hört div. äldre tjock TV.s hemma eller hos bekanta, släktingar som har tjutit. Jag är glad att jag har sluppit tjutet i alla mina TV apparater men som sagt haft kompisar, bekanta som haft detta problem (Jag irriterar mig något fruktansvärt på det höga pipet).

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Har SweC en butik? Det har jag missat och ändå är jag här varje dag

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sitter ute och kollar när dottern bygger sandslott i sandlådan och lyssnar på frågelåda. Om solen bara kunde kika fram med lite värme så vore det AWSOME.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

mebibyte?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har SweC en butik? Det har jag missat och ändå är jag här varje dag

Det är just det de inte har.
Har funnits möjlighet att köpa musmatta och lite sådant förr i tiden.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Alla måste väl ha hört div. äldre tjock TV.s hemma eller hos bekanta, släktingar som har tjutit. Jag är glad att jag har sluppit tjutet i alla mina TV apparater men som sagt haft kompisar, bekanta som haft detta problem (Jag irriterar mig något fruktansvärt på det höga pipet).

Jupp, hade/har en Philips 32" HD-ready CRT som älskade att spela kastanjetter med 100Hz spolarna, sanslöst irriterande när man ville titta med låg volym.
Men bildkvalitén övervägde allt surr så man "stod ut".

Vissa 100Hz:are kunde man lacka spolarna och hade man tur tystnade dom.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt bra frågelåda. Många bra frågor och många bra svar!

Permalänk
Medlem

Förtydliga CICS & RISC
Målet med CICS är kan man säga att utföra en uppgift på så få processor instruktioner som möjligt.
(Koden blir mindre samt enklare för kompilatorn). Dessa instruktioner får sen hårdvaran bryta ner och kan ta ett antal cykler att utföra.

Det kan tex vara som så att processorn, multiplicera, två tal ifrån 2 minnesplatser på en instruktion
MUL (ADR1, ADR2)

Dvs man spar minne och kompileringen av högnivå kod bli enkel.

I en RISC arkitektur är det tvärtom, en instruktion ska helst bara ta 1 cykel och gör oftast inte så mycket själv.
Tex multiplicera två tal betyder oftast att först måste man ladda in talen ifrån minnet till register (CPU:n interna arbets minne)

LAD R1, ADR1
LAD R2, ADR2
MUL R1, R2
WAD ADR1, R1
....
Vad som är lite roligt är att bad Intel gör är att de har en (Många) RISC kärnor med en väldigt komplex instruktions avkodare som i hårdvara gör i stort samma instruktioner internt... Detta har de haft sen P6 - pentium tiden men de kan ju inte gå ifrån sin x86 arkitektur.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Ang. coilwhine så har jag det i min plasma tv, det låter riktigt jobbigt när det visas något ljust. Sänka volymen på natten hjälper inte så mkt då det antagligen är trevligare att höra ljudet från reklam/program osv istället för det jäkla tjutet.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Trevligt! Men saknar att se er.

du får printa ut små pappfigurer av dom att ha framför dig eller kanske tillverka actionfigurer i plast?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

du får printa ut små pappfigurer av dom att ha framför dig eller kanske tillverka actionfigurer i plast?

Som säljs i shoppen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

eller kanske tillverka actionfigurer i plast?

Skulle lätt köpa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Avstängd

första gången jag provade ett ljudkort på dreamhack 2004 eller något så var jag helt såld på de.

Förstår faktiskt inte hur dagens moderkort kan vara så jävla dåliga.

För övrigt så gör crystalizer extremt mycket och kan få ett ganska bullriga skithögtalare att låta betydligt bättre.
Då jag framförallt märker skillnad är när jag har varit hos polare och sedan kommer hem och lyssnar på exakt samma musik som jag lyssnade på hos dem och de låter mycket bättre så vet jag att de gör skillnad.

Tycker dock att ljudkort är ganska överprisade och betala själv 1000kr för ett, känns bara som att de är något som redan bör finnas på moderkorten när man köper dem och inte ska vara en 3rd party sak....

Permalänk

Lightpack verkar ju riktigt trevligt, synd att det bara är 90$+ kvar :/ kanske får vänta tills de släpps "på riktigt"

Permalänk
99:e percentilen

Snyggt svar på frågan om hårddiskstorlekar, Emil!

Det var inte min fråga, men jag är ändå väldigt intresserad av den eftersom jag ofta hamnar i diskussioner om just den frågan. Själv anser jag att Microsoft borde använda binära prefix när de mäter i binära prefix eller mäta i decimala prefix när de använder decimala prefix.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Spol-resonans-missljud kanske?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Testa hörlurar. Ja jag har sett den senaste hörlurstestningen. Men jag vill se er testa Razer Tiamat 7.1 och Logitech G430.

Förresten så har min PSU coil wine när datorn är avstängd. Men det slutar om jag kopplar in och laddar min mobil. Ja min dators usb portar kan ladda när datorn är avstängd.

Eller det kanske inte är coil wine men det piper.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Som säljs i shoppen

skrev det innan jag lyssnat på frågelådan men det passade ju bra in ^^

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Coil Whine... Generellt inte när grafikkortet belastas hårt! Polarn har extrem coil whine, men det är bara vid väldigt hög framerate och när grafiken alltså inte alls är särskillt krävande som det hörs. När grafikkortet belastas hårt och FPS sjunker eller vid V-sync, så försvinner ljudet.

Coil whine är ett irriterande jävla mysterium!!! >=/

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Relevant, men ej besvarat:
Vad innebär det att en hörlur är tungdriven? dB/mW? Ungefär var går gränsen för att vara tungdrivet?

Jag sitter själv med nån integrerad realtek ljudkrets. Ljud låter ok, men jag måste dra upp volymen till ~20% på kontroll-dosan till hörlurarna för att jag ska få ljud i båda lurarna, annars blir det bara ljud i min vänstra lur. (sladden går från den högra till datorn)
Och då jag gillar låg volym så är detta ett problem för mig..
Är detta pga ljudkortet eller kanske mina lurar?

Jag har Asus P5Q-E och Qpad QH-90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Coil Whine... Generellt inte när grafikkortet belastas hårt! Polarn har extrem coil whine, men det är bara vid väldigt hög framerate och när grafiken alltså inte alls är särskillt krävande som det hörs. När grafikkortet belastas hårt och FPS sjunker eller vid V-sync, så försvinner ljudet.

Coil whine är ett irriterande jävla mysterium!!! >=/

Den bästa beskrivningen av vad det egentligen är lästa jag förra året på TechPowerup:s forum:http://www.techpowerup.com/forums/showpost.php?p=2807429&postcount=10
Det är, precis som de säger i podcasten, inte ett lätt problem att lösa då det är svårt att förutsäga när det kommer uppträda. Jag tror inte det kommer att "lösas" den närmsta tiden, utan det är nåt som kommer att visa sitt fula tryne lite då och då eftersom det inte är något som tillverkarna har full kontroll över. Det är högst sällan som hörbart ljud påverkar prestandan hos komponenterna alls, man kan ha perfekt prestanda men mycket hörbart oljud. De allra flesta människor störs enormt av ljudet. Det sägs att vissa säkerhetstjänster använde sådana ljud för att tortera folk, känns inte helt otroligt.

Skrivet av sleepzou:

Förresten så har min PSU coil wine när datorn är avstängd. Men det slutar om jag kopplar in och laddar min mobil. Ja min dators usb portar kan ladda när datorn är avstängd.

Jag har haft ett nätagg som lät som värst när datorn vara avstängd, dvs när den bara drog ca 1 Watt ifrån väggen. När det belastades över 50% var det märkbart tystare, och inte bara för att fler fläktar förde oljud, man hörde tydligt hur ljudets förändrades och blev svårare att höra. Jag bytte det agget, orkar inte med högfrekventa ljud.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trisse23:

Ni glömnde ju ta upp vrf mina x79bmobos random dör

Det är nog en fråga för forumet snarare. Den typen av frågor som tas upp i frågelådan är sånt som är intressant de flesta av lyssnarna. Har du inte skapat en tråd och försökt få hjälp så kanske du får börja där.

Permalänk
Medlem

lite konstigt att man kan få coil whine på enbart ett spel men inga andra. bioshock i tankarna på på ett XFX 7970 GHz edition. men som sagt hølurar fixar det

Permalänk
Snusfri

Första gången jag lyssnar på en podcast, får vi se hur man gillar det

Edit: ÄNTLIGEN så kan vi få ett trevligt test på en "Korea-skärm"

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro