dator död efter byta av cpu kylare.

Permalänk
Medlem

dator död efter byta av cpu kylare.

hej jag bytte kylare på min dator igår .. från h50 till noctuna u14s. efter allt var klart så skulle ja testa köra systemet. men datorn går fan inte igång.
grafikkortet lyser men modekort lyser inte , jag har för mig att modekortet brukar lysa
frågan är om det är nättagg eller modekort som är pajj nu då, nättagget måste iaf ge ut ström eftersom grafikkortet lyser.

asroc p67 modekort står i signaturen.
2600k processor
nätagg coolermaster m620 80+

har inget extra nättagg att testa med heller tråkigt nog.

någon som har någon aning va det kan vara?

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Kopplade du ur några sladdar när du skulle komma åt at montera kylaren?

Permalänk
Medlem

Kopplade du loss några kablar när du bytte kylare?
Exempelvis fläkten eller extra strömkabeln för strömförsörjning av cpu:n?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Kopplade du loss några kablar när du bytte kylare?
Exempelvis fläkten eller extra strömkabeln för strömförsörjning av cpu:n?

Skickades från m.sweclockers.com

nej det gjorde jag inte det enda ja koppla ur var fläktarna till min gamla kylare h50.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Vet att det är en dum fråga...men satt du i den nya fläkten i rätt uttag på moderkortet?
Så att den inte tror du har någon kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att vissa moderkort inte vill starta om inte en fläkt (eller ett motstånd) är kopplat in på CPU_FAN platsen. BTW tror jag du har skrivit fel i din signatur, annars kanske SamsUGN skulle stå under vitvaror?:D

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Vet att det är en dum fråga...men satt du i den nya fläkten i rätt uttag på moderkortet?
Så att den inte tror du har någon kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

i 4 pins kontakt ja

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av santair:

Jag har för mig att vissa moderkort inte vill starta om inte en fläkt (eller ett motstånd) är kopplat in på CPU_FAN platsen. BTW tror jag du har skrivit fel i din signatur, annars kanske SamsUGN skulle stå under vitvaror?:D

Det problemet har jag haft...oh vad jag har svurit innan jag hittade det felet. Jag hade kopplat in fläkten direkt på nätaggregatet utan att avaktivera det i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Det problemet har jag haft...oh vad jag har svurit innan jag hittade det felet. Jag hade kopplat in fläkten direkt på nätaggregatet utan att avaktivera det i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

det står cpu fan på modekortet!

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Har du kollat så alla kablar sitter där de ska? Kan du ha tappat något under moderkortet som kortsluter?

Sen undrar jag hur du lyckas skriva moderkort fel fyra gånger, med flit eller?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kollat 8pin/24pin/av/på/reset etc?

Skrivet av BergHa:

Har du kollat så alla kablar sitter där de ska? Kan du ha tappat något under moderkortet som kortsluter?

Sen undrar jag hur du lyckas skriva moderkort fel fyra gånger, med flit eller?

Lite mode är det, tycker det är säsong för blå nu.

Permalänk
Medlem

Du säger du inte kopplade ut nätaggregatets kablar till moderkortet under bytet.

Jag hoppas du åtminstånde stängde av nätaggregatet under kylarbytet, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Du säger du inte kopplade ut nätaggregatets kablar till moderkortet under bytet.

Jag hoppas du åtminstånde stängde av nätaggregatet under kylarbytet, eller?

fanns ingen ström kopplat till den iaf

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

det står cpu fan på modekortet!

Sry, gav lite för mycket info kanske vad jag gjort. Poängen var att ibland finns det kylningar som man stoppar direkt till nätaggregatet istället för att gå via moderkortet. Då kan man få mixtra i bios. Det verkar ju inte vara problemet här.

Hmm, möjligen att det är något problem med nya fläkten. Skulle du kunna koppla in den gamla fläkten och sätta den på kylaren istället...alternativ att byta tillbaks hela kylningen för att ta reda på om det är din nya kylning det är fel på. Låter lite långsökt men då kan vi utesluta det iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

I mitt fall med moderkortet Asus P8P67 EVO var jag tvungen att gå in i BIOS och få datorn att ignorera vilken hastighet cpu-fläktarna gick på för att datorn skulle starta ordentligt.
Kommer du ens in i BIOS eller är den död på riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleken:

I mitt fall med moderkortet Asus P8P67 EVO var jag tvungen att gå in i BIOS och få datorn att ignorera vilken hastighet cpu-fläktarna gick på för att datorn skulle starta ordentligt.
Kommer du ens in i BIOS eller är den död på riktigt?

enda som lyset är en diod på grafikkortet den är helt död

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Antar att du inte gav moderkortet ngn statisk elektricitets kyss?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Antar att du inte gav moderkortet ngn statisk elektricitets kyss?

det vet ja inte xD

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog testa att byta tillbaks till vad jag hade innan och titta om det fungerar. Skulle det fungera så titta i bios vad det finns för inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

enda som lyset är en diod på grafikkortet den är helt död

Låter illa, du.
Jag antar att du testat så alla kablar sitter åt ordentligt, även dem du inte hade något med att göra då du bytte kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Jag skulle nog testa att byta tillbaks till vad jag hade innan och titta om det fungerar. Skulle det fungera så titta i bios vad det finns för inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

h50 fungerar ej heller!

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Entusiast

Well, dags att börja med standard felsökning dådå.
Koppla ut allt utom ett RAM-minne, CPUn, 24-pin och 8-pin kablarna.
Och ja, du måste ju ha en CPU kylare med.

Se om den startar då, om inte, byt till ett annat RAM-minne.

Sen kan du ju testa ett annat nätagg om du råkar ha tillgång till ett.

Återkom med resultat

Permalänk
Medlem

Då håller jag nog med sleken, att det inte låter bra.

Skrivet av Sleken:

Låter illa, du.
Jag antar att du testat så alla kablar sitter åt ordentligt, även dem du inte hade något med att göra då du bytte kylaren?

När du bytte kylare, var det någonting som kärvade eller krånglade rent allmänt? Tänkte om det var svårt att få bort den gamla kylaren och man använder skruvmejsel och slinter...skrapar i moderkortet och kapputt. ( jag har lyckats med det oxå)
Rent spontant låter det som att moderkortet dött. Att det lyser en diod på grafikkortet kan den göra om den får strömförsörjning från nätaggregatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Stöpsla om kablarna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Då håller jag nog med sleken, att det inte låter bra.

När du bytte kylare, var det någonting som kärvade eller krånglade rent allmänt? Tänkte om det var svårt att få bort den gamla kylaren och man använder skruvmejsel och slinter...skrapar i moderkortet och kapputt. ( jag har lyckats med det oxå)
Rent spontant låter det som att moderkortet dött. Att det lyser en diod på grafikkortet kan den göra om den får strömförsörjning från nätaggregatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det var inga problem alls gick riktigt lätt

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Då är det slut på ideer för mig...:-(
Jag rekommenderar att du följer blargmodes råd.

Skrivet av Blargmode:

Well, dags att börja med standard felsökning dådå.
Koppla ut allt utom ett RAM-minne, CPUn, 24-pin och 8-pin kablarna.
Och ja, du måste ju ha en CPU kylare med.

Se om den startar då, om inte, byt till ett annat RAM-minne.

Sen kan du ju testa ett annat nätagg om du råkar ha tillgång till ett.

Återkom med resultat

Kommer jag på nåt så återkommer jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Om du vill testa nätagget, ta en metalltråd och koppla in den i 24 pins kontaktens gröna till ett svart och starta den helt enkelt. Rullar den på så är den fine.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Om du vill testa nätagget, ta en metalltråd och koppla in den i 24 pins kontaktens gröna till ett svart och starta den helt enkelt. Rullar den på så är den fine.

Nja inte riktigt sant! Ett nätagg kan gå sönder och leverera tillräckligt för att driva fläktar, det är dock inte säkert det orkar med en cpu och gpu! Däremot så kan det testet säga att PSU inte är totalt död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Om du vill testa nätagget, ta en metalltråd och koppla in den i 24 pins kontaktens gröna till ett svart och starta den helt enkelt. Rullar den på så är den fine.

Tack testade precis kopplade på 1fläkt på agget det funkade aggets fläkt fungerade med så nått med modekortet antar ja

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Gjorde rent processor och installerade h50 igen men fortfarande stendöd

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North