Permalänk
Medlem

TwinMOS 512 MB PC3200 CL 2.5

Skaffade mig en TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB med Winbond 5ns chips.
Jag är nöjd. Men samtidigt missnöjd. Hur kan det komma sig?
Jag har upptäckt två saker med resten av mina grejer och vill höra om någon haft liknande upplevelser:

1. Mitt Point of View GF3 Ti200 börjar bugga ur när jag kör högre än 195 MHz FSB-frekvens. Alltså knappt 80 MHz för AGP-kortet. Det ser alltså helt enkelt skit ut i 205 MHz.

2. Av någon skum anledning kan jag inte köra hög FSB-frekvens samtidigt som jag klockar processorn högt. Nu är min XP1700+ TBred-A något underlig generellt sett..

Detta går jättebra: 166 x 11 = 1833 MHz
Vilket jag kör jag nu, och det verkar vara en bra kompromiss, höjer jag FSB-frekvensen så kan jag inte klocka processorn lika högt.

Detta går också bra: 200 x 8 = 1600 MHz
Allt fungerar jättebra förutom grafikbuggar i 3D pga kasst grafikkort som inte tål hög AGP-frekvens.

Men 190 x 9 = 1710 MHz är inte stabilt nog att boota upp Windows (XP). Jag hatar mitt moderkort.. eller är det processorn.. eller är det nätagget? Hmm...

Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem

Köp ett sånt som jag har EPoX EP-8RDA+ (nforce2)
o ställ in agp bussen manuellt

men kan du inte ställa in frekvensen på agp bussen ?

Permalänk
Medlem

testa med att kyla sydbryggan med nån extra fläns...

Permalänk
Medlem

Nej, det är bara med nForce 2 du kan göra sådant. Allt bestäms med fasta förhållanden på i stort sett alla andra chipset.
Vad menar du med att kyla sydbryggan? Menar du inte nordbryggan?
Jag måste känna efter.. men allvarligt talat så är det inte ett problem att köra hög FSB-frekvens, det är kombinationen med hög processorfrekvens som inte fungerar. Men jag ska ändå prova att sätta en fläkt att blåsa på regulatorer och nordbryggan, kan ju bli intressant!

Permalänk
Medlem

puh trodde du var sur på minnnea, får mina idag;)

du har inget annat att testa med? jag röstar på nätagget iaf!

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Jag får inte mitt att fungera i 200FSB heller, jag har provat med 200x10 och maskinen bootar och XP laddas. Jag kan även köra lite mem benchmarks i sandra och sånt. Men 3DMarks hoppar tillbaka till desktoppen efter ett litet tag

Jag har kört memtest86 i 200fsb i över 1h och fick inga som helst fel, så jag tror inte det är minnet.

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på att köpa ett Antec Truepower nätagg, för jag har provat ett 330W och det var det bästa jag haft någonsin.
Men jag tror inte det är nätagget.. jag tror det är en kombination av min processor och moderkortet, det finns en hel del läsning på utländska forum om problem med just min kombination, fast jag har inga problem med instabilitet tycker jag.. utan det handlar om mer konkreta problem.
Minnet verkar klara betydligt mer än mina övriga komponenter vill ha just nu, jag körde aggressivaste timings i 205 och memtest, 3DMark.. ja inget klagade. Men 3DMark såg ut som skräp!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordic
Nej, det är bara med nForce 2 du kan göra sådant. Allt bestäms med fasta förhållanden på i stort sett alla andra chipset.
Vad menar du med att kyla sydbryggan? Menar du inte nordbryggan?
Jag måste känna efter.. men allvarligt talat så är det inte ett problem att köra hög FSB-frekvens, det är kombinationen med hög processorfrekvens som inte fungerar. Men jag ska ändå prova att sätta en fläkt att blåsa på regulatorer och nordbryggan, kan ju bli intressant!

jag menar nordbryggan, ja.... man är ju lite flummig KL 03:00
köp nån billig P2 kylare o borra hål för fästena och sätt en fläkt på flänsen så kommer du mycket högre!

Permalänk
Medlem

testa med att sätta fingrarna på original flänsen @ Nordbryggan, bränner du dig, sätt dit en större fläns..

(JAG brände mig på mitt EPoX EP-8RDA+ (nForce2) )

Permalänk

Jag har ett Epox8K5A2+ också En anledning att jag köpte nytt moderkort är att prestandan blir sämre efter fsb199 och det har att göra med nått som heter cpu fast decode Jag har ingen riktig pejl vad det innebär egentligen

Edit : Jag fick svar från en väldigt duktig dansk moderator när jag undrade över cpu fast decode Han skrev så här:

AFAIR så er CPU Fast Decode en setting der kan få CPUen til at spare 1 clock cycle på adresse decodingm og derigennem nedsætte latency til når den skal loade instruktioner/data fra hukommelsessystemet... Alt i alt øger det åbenbart båndbredden med 10-15%, så det er en af de vigtigste settings i BIOS...

Du kan desværre ikke enable den hvis EPoX har fjernet den over 199 MHz FSB - ikke engang med WCPREDIT/WCPRSET

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Med rätt BIOS så är det aktiverat, jag fick en bra boost i minnesprestanda med det BIOS som finns här:
http://www.aoaforums.com/forum/files.php?dir=20
Du har större chans att hitta ett bra BIOS till ditt 8K5A2+ eftersom det är ett populärare kort än vanliga 8K5A2 som jag har.. synd men så är det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordic
Med rätt BIOS så är det aktiverat, jag fick en bra boost i minnesprestanda med det BIOS som finns här:
http://www.aoaforums.com/forum/files.php?dir=20
Du har större chans att hitta ett bra BIOS till ditt 8K5A2+ eftersom det är ett populärare kort än vanliga 8K5A2 som jag har.. synd men så är det.

Jo jag kör också på 29.09 bioset Och det som jag har märkt med det är att det klockar en del sämre än nyare bios Men problemet med att köra över fsb199 kvarstår Jag får tex sämre 3dmarkpoäng om jag kör fsb200 och över än jag får på fsb199 En annan sak är om grafikkortet fixar att agp-bussen går över 79mhz

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Det är lite tråkigt att EpoX inte kan lägga in "Fast CPU Decode" som en option i BIOS-menyn. Jag blir så less ibland.. Nästa moderkort blir troligen ett Abit eller Asus, för där brukar man bli bortskämd med sånt och det är gott om uppdateringar av BIOS.

Permalänk
Medlem

8RDA+ har hittils fått 4-5 uppdateringar av BIOS på lite drygt en månad.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Vilken otur att jag inte har ett 8RDA+ då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
8RDA+ har hittils fått 4-5 uppdateringar av BIOS på lite drygt en månad.

Ytterligare ett 8rda3120 http://www.aoaforums.com/forum/files.php?dir=198

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Re: TwinMOS 512 MB PC3200 CL 2.5

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordic
Skaffade mig en TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB med Winbond 5ns chips.
Jag är nöjd. Men samtidigt missnöjd. Hur kan det komma sig?
Jag har upptäckt två saker med resten av mina grejer och vill höra om någon haft liknande upplevelser:

1. Mitt Point of View GF3 Ti200 börjar bugga ur när jag kör högre än 195 MHz FSB-frekvens. Alltså knappt 80 MHz för AGP-kortet. Det ser alltså helt enkelt skit ut i 205 MHz.

2. Av någon skum anledning kan jag inte köra hög FSB-frekvens samtidigt som jag klockar processorn högt. Nu är min XP1700+ TBred-A något underlig generellt sett..

Detta går jättebra: 166 x 11 = 1833 MHz
Vilket jag kör jag nu, och det verkar vara en bra kompromiss, höjer jag FSB-frekvensen så kan jag inte klocka processorn lika högt.

Detta går också bra: 200 x 8 = 1600 MHz
Allt fungerar jättebra förutom grafikbuggar i 3D pga kasst grafikkort som inte tål hög AGP-frekvens.

Men 190 x 9 = 1710 MHz är inte stabilt nog att boota upp Windows (XP). Jag hatar mitt moderkort.. eller är det processorn.. eller är det nätagget? Hmm...

Någon som har några tips?

högre högre.. prova högre.. typ 210

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka

Ytterligare ett 8rda3120 http://www.aoaforums.com/forum/files.php?dir=198

Det är 8RDA3117 med fel namn på zip-filen.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordic
Det är lite tråkigt att EpoX inte kan lägga in "Fast CPU Decode" som en option i BIOS-menyn. Jag blir så less ibland.. Nästa moderkort blir troligen ett Abit eller Asus, för där brukar man bli bortskämd med sånt och det är gott om uppdateringar av BIOS.

kolla om funktionen bara är avaktiverad, så kan du testa slå på den med http://www.biosmods.com/download/award/modbin6_2.00.00beta.zi...

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

bara en liten snabb fråga... kan man säga att CL 2 är bättre en CL 2.5 ?

Visa signatur

Asus P6T SE. Intel i7 920 @ 3,5ghz Antec 620 h20. 12 GB 1333/1600 kingston/corsair. Asus GTX 660Ti DCII OC. Samsung 830 128 gb. Be Quiet Dark Power Pro 650w. Benq XL2410T 120hz.

Permalänk
Medlem

2 är snabbare än 2.5 ja..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe101
bara en liten snabb fråga... kan man säga att CL 2 är bättre en CL 2.5 ?

Ja, men PC3200 CL2.5 är bättre än PC2700 CL2 eftersom PC3200 naturligtvis går köras i PC2700 CL2 hastighet.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r

kolla om funktionen bara är avaktiverad, så kan du testa slå på den med http://www.biosmods.com/download/award/modbin6_2.00.00beta.zi...

Tack för tipset, men jag hittade inte igen det. Själva "BIOS Option"-menyn är bara full av "???" utom på ett fåtal ställen, så där vill jag inte försöka mig på att prova något ens. Men det går att ändra på någon form av register-tabell, antagligen något motsvarande det man ser av chipsetet när man använder WPCREDIT. Men det påminner inte alls om WPCREDIT så jag skiter nog i det..

Permalänk
Medlem

pojkar pojkar. CL2 och CAS2 är skillnad.

CL2-minnen kan garranterat köras i cas2 2-2-5

medands CAS2 kan köras i cas2möjligvis men inte garranterat 2-2-5

fattar ni?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Ett varningens ord kanske är på plats. Så här ser några av mina minnesinställningar ut (ända upp till 205 MHz):
SDRAM RAS to CAS Delay [2T]
SDRAM RAS Precharge Time [2T]
SDRAM RAS Active Time [5T]
Command Rate [1T]

Det här är möjligt genom att jag har bra minne som är underklockat (lång historia) men om jag pressat minnet till max och kört hög bus så skulle jag aktat mig med dom två sista inställningarna.
"RAS Active Time" ger väldigt lite att köra i 5 cykler, använd 6 eller högre för du kan vinna tiotals MHz på minnet i vissa fall om du höjer denna.
Den sista är "Command Rate" och den ska du bara köra i 1 cykel om du är säker på att du har väldigt högkvalitativt minne (PCB med 6 lager eller mer). Desto fler kretsar på minnet och speciellt om du använder två minnen så innebär det att 2 cykler blir den lämpliga inställningen, men den påverkar prestandan en del.

Men som alltid när man överklockar sitt minne och testar aggressiv timing bör man följa upp med att köra memtest86 innan man trasar sönder Windows-registret eller filsystemet på sina diskar!