Optisk/toslink sämre kvalité eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Kör du bara stereo är det ingen större skillnad. Kör du flerkanaligt i spel är det HDMI som gäller, och även i film, om din receiver och dina högtalare är i hyfsat hög klass.

Vad har du för övriga portar på grafikkortet? i vissa fall kan du få ljud över HDMI om du använder en DVI-port, med en DVI->HDMI-kabel.

2 DVI uttag antar jag för det är ett 560ti DC2 TOP.

Mina högtalare och receiver är i hyfsat hög klass enligt mig.
2000kr Dali Zensor 1 & ca 5000kr nypris Denon AVR-2113 som jag köpte för 3600kr på rea.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Toslink är en kontakt, inte ett format för att överföra ljud. Det är nog SPDIF ni menar, och om jag inte minns fel så är det SPDIF som används som ljudformat i HDMI också så det är ingen märkbar skillnad mellan dom. Använd istället det enklaste och billigaste som fungerar, och kan du lösa bild + ljud med en sladd istället för två så känns ju det enklare

Formatet som skickas över SPDIF eller HDMI är även dom samma, du kan köra dolby / dts / whatever passthrough utan problem.

Optiska kontakter brukar anses vara dom minst störningskänsliga, hela branchen försöker gå över mer och mer till optiskt så någon försämring är det inte Tvärt om slipper du jordslingor och sådant drygt. Om du har HDMI för bild också gör det ju dock ingen skillnad för då är du ju redan stekt via HDMI-sladden. Jordslingor är dock bara ett problem om du hör brus i högtalarna, så har du inte det så är det inget problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Nu pratade jag inte om hur vida kabeln var skadad Optik är den renaste formen, det är det som ger minst förlust i längden.

Spelar ju såklart jättestor roll om du ska skicka din signal till Nordamerika. I tevebänkens halvmeterkabel spelar det överhuvudtaget ingen roll.

Permalänk
Skrivet av Justin91:

2 DVI uttag antar jag för det är ett 560ti DC2 TOP.

Har ett 560ti från Asus jag med, och där går det ljud även över DVI-portarna.

Skrivet av OllBoll:

Toslink är en kontakt, inte ett format för att överföra ljud. Det är nog SPDIF ni menar, och om jag inte minns fel så är det SPDIF som används som ljudformat i HDMI också så det är ingen märkbar skillnad mellan dom. Använd istället det enklaste och billigaste som fungerar, och kan du lösa bild + ljud med en sladd istället för två så känns ju det enklare

Formatet som skickas över SPDIF eller HDMI är även dom samma, du kan köra dolby / dts / whatever passthrough utan problem.

Optiska kontakter brukar anses vara dom minst störningskänsliga, hela branchen försöker gå över mer och mer till optiskt så någon försämring är det inte Tvärt om slipper du jordslingor och sådant drygt. Om du har HDMI för bild också gör det ju dock ingen skillnad för då är du ju redan stekt via HDMI-sladden. Jordslingor är dock bara ett problem om du hör brus i högtalarna, så har du inte det så är det inget problem

Njae, du kan köra Dolby Digital/DTS-passthrough, och där slutar likheterna. HDMI har även stöd för dom nyare förlustfria formaten Dolby TrueHD, och DTS HD-MA, och störst fördel av allt, möjlighet till att skicka okomprimerade strömmar med fler än två kanaler.
Med S/PDIF är du begränsad till två kanaler okomprimerat. Du har tex ingen möjlighet att få spelljud i flera kanaler, över ett simpelt S/PDIF-interface.

Konverteringen till och från ljuspulserna i en digital kabel ställer ju dock till med lite extra fördröjningar i signalkedjan. Dock inte märkbart stora, dom är nog lika små som störningarna man normalt får om man inte kör optiskt

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*