Git nybörjare vill pusha filer till en nätverksenhet

Permalänk

Git nybörjare vill pusha filer till en nätverksenhet

Hej,

Jag har använt Git enbart för att pusha filer mot Bitbucket och Github.

Men nu har jag en ide.

Jag har ett webbhotell som inte ha git installerat.
Så jag kom på att jag på min Windows maskin kan med hjälp av min ftp koppling skapa en nätverksenhet på datorn.
Å med git på datorn skapa ett repo på servern.
Å sen från ett lokalt repo pusha allt från min lokala webbserver till webbhotellet via git genom en nätverksenhet.

Min fråga skulle detta fungera?
Och hur sätter jag upp ett repo som kan ta emot pushar?

Ha det bra/
Granskog

Permalänk
Medlem

Det borde gå. För att skapa ett repo som kan ta emot pushar, använd

git init --bare --shared

--bare gör att det skapas utan ett arbetsträd, vilket undviker problem när man pushar till det
--shared ser till att filer i repot skapas med skrivrättigheter så att en annan användare än den som skapade repot kan pusha till det

Permalänk

Ok, låter det som den bästa lösningen när man har ett webbhotell utan git?

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Det bästa kanske är att ta i; "dumma" protokoll såsom HTTP(S) och FTP går betydligt långsammare (men fungerar utan git på mottagarsidan). Tänk på att med ett bare-repo så lagras bara själva databasen på disk, så du kan inte använda repot som webbrot, och uppdatera den på det sättet.

Om du vill använda repot på det sättet så kan du inte bara göra repot till non-bare, ty du kommer inte att kunna pusha till det, men i ditt fall så borde du kunna fixa det genom att göra pull från den monterade nätverksmappen istället.

Permalänk

Du menar att jag ska göra en mapp som inte är webbroten utan att jag från roten använder pull i från den mappen?

Permalänk
Medlem

Nja, om du vill använda git för att uppdatera webbroten så behöver du antingen göra ett icke-bare repo i webbroten och pulla från din lokala dator (eller en annan mapp på webbservern) till webbroten eller ha repot på en annan plats på webbservern och uppdatera webbroten automatiskt med en hook, vilket är knepigt eftersom du använder FTP.