Svart skärm under uppstart fram till inloggning

Permalänk

Svart skärm under uppstart fram till inloggning

Hej,
Jag köpte för ett antal månader sen en Asusdator som har fungerat utmärkt, bortsett från ett mindre problem att jag får en svart skärm när jag startar datorn fram tills inloggningen. Det har varit såhär ett bra tag och det har inte riktigt stört mig men jag vill gärna veta om/hur jag kan åtgärda det. Jag har kollat runt lite på nätet men inte hittat någon metod som fungerat än.
Någon som har några tips?

tacksam för svar

Permalänk

har du bytt skärm eller instalerat en ssd och va har du för ansklutning mellan datorn och skärmen??

Visa signatur

I7 9700k : Asus ROG Maximus Hero XI (wifi) : Corsair Dominator 32GB : EVGA RTX 2080TI Black Gaming : 500GB + 2TB Samsung 970evo : Corsair HX750i

Permalänk

Det låter som samma problem jag har på en jobbdator. När man kör via det integrerade grafikkortet på processorn (intel i5 3570K iirc), det händer inte om man kör på det "externa" grafikkortet amd radeon 7750HD. Jag har inte kollat runt så mycket efterlösningar, men du kan kolla i bios om de finns power settings för grafikkorten (nu vet jag inte vad du har för datorkomponenter).

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk

jag har bytt till en ssd och överde allt från hhd:n till den. Använder datorns skärms så den är inte inkopplad till en extern

det är i7 3610qm och grafikkortet är således hd 4000. Har testat att installera senaste drivrutinerna men det gjorde ingen skillnad.

Permalänk

Bumpar tråden med lite ny info.
Jag har nu kopplat in datorn till en extern skärm och får bild där under uppstart till skillnad från laptopens skärm som fortfarande är svart. Någon som har någon aning om vad som kan vara fel? Laptopens skärm funkar annars men det är bara under de 10 sekunderna från att man trycker powerknappen till inloggningsskärmen dyker upp som förblir svart.

väldigt tacksam för svar!