Permalänk

Fläkten på EVGA 670

Jag har rätt nyligen inhandlat ett EVGA GTX 670 med kylare av referensmodell. Har inte kört så mycket tunga spel men märkte ändå att tempen gick upp rätt mycket utan att fläkten började varva (80C max). Så även att fläkthastigheten låg konstant på 30%.

Installerade EVGA Presicion X (Deras tuning-program) och såg att man kunde ställa in fläktprofil. Det gjorde jag och då blev genast kortet både svalare och fläkten varvar i förhållande till temp. Mitt problem är att inställningarna bara fungerar när man har programmet öppet, alltså inte vid omstart av windows. Jag har bockat i rutan load at startup men det fungerar inte ändå. Hur löser jag så att fläktinställningarna laddas vid start? Ska man kanske använda ett annat program eller är det bara ngn inställning jag missat i Precision X?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Entusiast

Konstigt att fläktkurvan inte fungerar när du bockat i det där men det du kan göra är ju att göra så att EVGA Precision X startar när Windows startas.

Det du gör då är att gå in i schemaläggaren och klicka på "Skapa ny standardaktivitet" och sen så letar du helt enkelt upp EVGA Precision X och sätter det programmet som autostart.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har rätt nyligen inhandlat ett EVGA GTX 670 med kylare av referensmodell. Har inte kört så mycket tunga spel men märkte ändå att tempen gick upp rätt mycket utan att fläkten började varva (80C max). Så även att fläkthastigheten låg konstant på 30%.

Installerade EVGA Presicion X (Deras tuning-program) och såg att man kunde ställa in fläktprofil. Det gjorde jag och då blev genast kortet både svalare och fläkten varvar i förhållande till temp. Mitt problem är att inställningarna bara fungerar när man har programmet öppet, alltså inte vid omstart av windows. Jag har bockat i rutan load at startup men det fungerar inte ändå. Hur löser jag så att fläktinställningarna laddas vid start? Ska man kanske använda ett annat program eller är det bara ngn inställning jag missat i Precision X?

Mitt tips skulle vara att ladda hem MSI afterburner.
Oavsett vilken modell av grafikkort man har kan man använda de programmet, och det har väldigt bra överklockning/fläktjustering osv. Det fungerar även jättebra att ha på autostart.
Vet att det gjordes något test för ett tag sen på olika mjukvaruprogram för att styra grafikkortet, och msi afterburner fick högst poäng.
Ps. I downloaden får man även med msi combustion eller något liknande, den behövs inte. Endast Msi afterburner behöver installeras.

Mvh // Håkan

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional