Säkerhetsforskare upptäcker "huvudnyckel" i Android – skadlig kod kan undgå upptäckt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180898:

First of all, varken du eller jag vet på vilken tristhetsskala personen ifråga lever.
Second, lägg ner det där Svensson resonemanget "Jag har rent mjöl i påsen, vem bryr sig liksom?"
Det handlar inte om "någon vill eller inte vill gå" igenom insamlat material det handlar om att det görs dagligen och att dem har möjligheten när dem vill att kliva rakt in i en annans persons privatliv.. figure of speech.

Right back at ya, ingenting säger ju att inte detta kryphål varit lämnat med uppsåt. Nu vill jag inte låta som en konspirationsfanatiker, troligen är det inte så, men det kommer alltid finnas en möjlighet att det varit just så, det kan man inte utesluta.

Och hur många anställda tror du dom har som hinner gå igenom all OTROLIGT massa material som varje person kolla på Internet? Sitter dom i ett stort rum med miljontals arbetare? För om dom nu va så många att dom skulle hinna kolla igenom ens 1% av befolkningen i USA så hade inte alls detta läckt ut tidigare?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Och hur många anställda tror du dom har som hinner gå igenom all OTROLIGT massa material som varje person kolla på Internet? Sitter dom i ett stort rum med miljontals arbetare? För om dom nu va så många att dom skulle hinna kolla igenom ens 1% av befolkningen i USA så hade inte alls detta läckt ut tidigare?

Jag vill inte ställa mig absolut 100% på ena eller andra sidan i debatten (om nyttan vs problemet med övervakning), men i första hand så handlar ju detta om automatiserad signalspaning. I huvudsakligen så har vi två olika praktiska tillnärmningar av att ta sig ann det insamlade materialet.

Det första är att man låter mjukvara och system gå igenom materialet enligt alogritmer som sedan i olika nivår kan följa upp intressant material. Sedan i slutändan så kanske det är någon väldigt liten andel av det flaggade materialet som går vidare till någon som helst manuell analys och uppföljning.

Det andra är att man är intresserad av en speciell person/organisation, och vill sedan automatiskt kartlägga alla kontakter och elektronisk kommunikation, som denna person/organisation utnyttjar sig av. Man låter återigen mjukvara samla in mönster och skapa ett automatiserat underlag som sedan används för att få fram en karta över den misstänkta personens/organisationens kontaktnät. Först därefter så går analytiker eller andra in och tittar närmare på materialet i en mer manuell selektion och process.

Observera att detta inte är specifikt för Prism, Echelon, FRA, etc, utan gäller i stort stätt all modern elektronisk automatiserad övervakning som sker ifrån alla länders militär, polis, säkerhetspolis, underrättelsetjänster och andra informationsinsamlande myndigheter/organisationer.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/