Ny dator från Komplett hänger sig. Och livet har tagit slut!

Permalänk
Medlem

Tycker gott o väl att Komplett borde kunna svara i denna tråden nu när datorn blivit inskickad.

ja citerade ändå Komplett så de borde se att ngn citerat dem....

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan81:

Tro mig, så fort filerna är överförda till den nya disken så kommer jag omgående ombesörja med
ytterligare backup. 100 Verbatim DVD-R är beställda, liksom tittar jag även på en extern disk.
Kommer även tillämpa någon molntjänst, som någon föreslog, för de allra viktigaste filerna. Jag
kan därefter utnyttja den interna disken till underhållning och nytta.

Du behöver inte oroa dig Söderbäck. Jag kommer tillämpa Fort Knox-metoden nu.

Mvh : Lunkan

Tänk bara på att brända DVD skivor kan ha en begränsad livslängd innan informationen blir oläsbar. Jag har förlorat mycket information jag lagrat endast på skivor jag bränt.
Det har även hänt och kommer hända igen att leverantörer av molntjänster går i konkurs och kunder har förlorat lagrad data.
Vill du vara säker på att ha kvar filer över lång tid måste du aktivt se till att ha flera lagringspunkter som du med jämna mellanrum uppdaterar.

Jag tycker Komplett har hanterat detta bra som det låter på din beskrivning av vad dom kommer kompensera dig med.
Men ett förtydligande av formuleringen kring vad som sker med inkopplade diskar vid ominstallation av os vore kanske på sin plats.
Hoppas du får tillbaka filerna från den formaterade disken, borde som sagt vara ganska enkelt.
Även om du hade filer på systemdisken som du vill ha tillbaka kan du försöka köra en recovery scan på den. Med lite tur kan de segmenten inte ha skrivits över.

Lycka till.

Permalänk

nu har jag ju inte läst igenom alla sidor i tråden, men fått fram vad som orsakde dina problem med musen? att den fastna? har ju liknande problem, men har nog insett det nu att det är processorn som är sönder, då en utav mina "pins" var av, och en var böjd.. så fort ja gör något jobbigt för processorn börjar musen bråka med mig, eller ja det är väl inte musen, men hela datorn fryser... tänkte kolla om du fått fram vad som orsakade dina frysningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindeborg:

nu har jag ju inte läst igenom alla sidor i tråden, men fått fram vad som orsakde dina problem med musen? att den fastna? har ju liknande problem, men har nog insett det nu att det är processorn som är sönder, då en utav mina "pins" var av, och en var böjd.. så fort ja gör något jobbigt för processorn börjar musen bråka med mig, eller ja det är väl inte musen, men hela datorn fryser... tänkte kolla om du fått fram vad som orsakade dina frysningar?

Vi trodde att vi hade löst problemen genom att återgå till en äldre grafikdrivrutin. Nvidias senaste
drivrutin har tydligen orsakat många problem. Men efter vidare tester så går det inte säkert att
säga att detta var problemet. Komplett har kört en mängd tester, och ett test visade på ett
defekt grafikkort (som de nu också har bytt ut och uppgraderat). Jag får tillbaka datorn på
måndag (22 Juli). Allt pekar dock på att grafikkortet orsakade problemen, eller att det varit
en kombination mellan det och något annat. Vem vet?
Komplett har verkligen varit generösa i mitt fall. Det är på många sätt en ny dator som kommer
hem på måndag. Och jag väntar på den som ett barn väntar på julafton! Om allt fungerar nu
så är jag mer än nöjd trots allt. Det blev riktigt jäkla bra tillslut.

Men om du har liknande problem, och kör Nvidia, borde steg ett bli att återgå till en stabil
grafikdrivrutin. Jag gick från 320.49 tillbaka till 314.22. Det enda du behöver göra är att hämta
314.22 från deras hemsida och köra filen. Den kommer återgå till den äldre rutinen automatiskt.
Du behöver alltså inte avinstallera drivrutinen manuellt innan.

Permalänk
Medlem

Datorn är tillbaka och fungerar utmärkt. Har nu börjat försöka återställa filerna på den formaterade disken
och det går inte alls bra - åt helvete faktiskt. Har startat en ny tråd som beskriver problemen. Hoppa
gärna över dit och posta ett inlägg om du vet något om återställning av formaterad disk.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1225156-restore-pa-formaterad-disk-gar-helvete/

Jättetacksam för hjälp.

Permalänk
Avstängd

Sönt o höra att det löste sig till slut

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att hålla sig borta från komplett om man inte gillar utdragna och helt onödiga processer.