Ska man ta Microsoft Office 2010 ta Office 365 university?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

När man väl börjar arbeta så har antagligen företaget (om det är större än källarverksamhet) software assurance, och då får man ju som anställd tillgång till en home use-licens av Office Pro för 150pix, så det blir väl inte ett jätteproblem direkt.
Innan detta så duger ju home-and-student versionen för att fila på CVt eller skriva skolrelaterade dokument.

Problemet är ju bara att det inte bara är arbete som räknas som kommersiell användning. Men visst, det är inget större problem.

Citat:

OO eller LO är snarare en lite mer avancerad version av Wordpad än konkurrenter/alternativ till MS Office. Men om man skriver väldigt enkla dokument så duger ju wordpad....

Jo, det håller jag med om ganska väl, OO/LO tycker jag väl är aningen mer avancerade än WordPad men exempelvis Docs är ju inte det. Därmed inte sagt att det inte är användbart, Docs fungerar säkert bra i skolan fram till och med typ högstadiet exempelvis, men man lär väl ha mer nytta av att kunna MSO när man sen ska arbeta eller plugga på lite högre nivå.

Skrivet av Ralleballe:

Jag har läst i Lund i 5 år och det är minsann inte alls Office-formaten som gäller vid arbeten. Vi ska alltid skicka in arbeten som PDF, hur den skapas är mindre väsentligt. Ska du göra snygga textdokument är det många som rekommenderar Latex, det var för omständigt för mig dock. Jag använder google Docs, som nu funkar bra även för ekvationer. Annars kan du alltid testa något gratisprogram först och när det inte räcket till, fixa Office.

För fina diagram och sifferbehandling - Matlab!

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, pdf:er var förstås det vanligaste formatet för inlämningar när jag pluggade också, men fram till inlämningen var det ju docx osv. som gällde. LaTeX och MatLab är ganska avancerade program som kan skapa hyfsat snygga dokument/figurer men gränssnitten är ju katastrof och dokumenten blir inte bättre/snyggare än de från MSO IMHO. Ska man exempelvis skriva kod är det ju bra med dessa funktioner men det finns ju massor av textredigerare som är bra på det eller så använder man en IDE med integrerad textredigerare.