vad är skillnaden mellan samsung galaxy S4 och i9295

Permalänk
Medlem

vad är skillnaden mellan samsung galaxy S4 och i9295

Frugan fyler år och behöver ny mobil.. nu är fråga vilken ska man köpa av dessa 2? antar att det inte finns något bättre ute på marknaden i dagsläget.

några tips och vad är skillnaden mellan dessa 2?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Galaxy S4 Active (i9295) Har LCD-skärm med sämre färgåtergivning än vanliga S4:ans OLED. Den väger mer och är vattenresistent.
Folk är väl inte helt nöjda med den vattentäta varianten då den inte går att reparera om den går sönder, då måste hela luren bytas till rabatterat pris. Detta gäller inte vanliga S4.

Skulle rekommendera vanliga S4, den är riktigt bra, LG G2 kan vara värt att hålla ögonen på också. Andra konkurrenter är Xperia Z och HTC One. Xperian är vattentät men då får du ju Sonys mjukvara som ofta buggar, du får dessutom en riktigt dassig skärm. HTC One har bra skärm men något mindre skärm trots att HTC One är större och tyngre. Varken den eller Xperia Z har utbytbara batterier eller minneskort. Och enligt min bror så har den också en del strul med mjukvaran. Han vill ge upp android på grund av den. Mjukvaran ser rätt "bantad" och standard ut på HTC One och Xperia Z vilket ger ett "cleanare" intryck som antyder stabilitet. Men utseende och stabilitet har inte med varandra att göra i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

du får dessutom en riktigt dassig skärm.

Jag trodde Xperia Z:s skärm fick bra betyg i recensioner jag läste i vintras. Är det egen erfarenhet att du tycker att den är "riktigt dassig"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag trodde Xperia Z:s skärm fick bra betyg i recensioner jag läste i vintras. Är det egen erfarenhet att du tycker att den är "riktigt dassig"?

Ja den fick bra betyg för att vara skarp, men den har ingen svärta, och vid lägre betraktningsvinklar så blir den ljust grå där det ska vara svart och färger blir riktigt blaskiga. De fulade lite och har två olika skärmar i den, den som skickades ut till recensenter och säljs mest av i Japan är inte den skärmen vi får här oftast.

Även om de inte testar det direkt här så kan man ändå se stor skillnad. De visar inga riktigt svarta miljöer på Xperian när den ligger där och det är inte den vinkeln den är sämst från, men ändå ser man att färgerna är duktigt urvattnade på den.
http://www.youtube.com/watch?v=_ytFlH_cggs
Hade de dessutom filmat lite från sidan samtidigt och visat svarta scener hade skillnaden varit ännu mycket större.

Permalänk
Keeper of Traditions

Har de struntat i OLED-skärmen kanske den är fri från screen smearing i alla fall... Det är ett stort plus för i9295.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har de struntat i OLED-skärmen kanske den är fri från screen smearing i alla fall... Det är ett stort plus för i9295.

Det var en mjukvarugrej för renderingen och är borta sedan länge.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aleshi:

Det var en mjukvarugrej för renderingen och är borta sedan länge.

Icke sa nicke, det finns kvar i all sin härlighet. De gjorde en fullösning för att det inte skulle synas i systeminställningar osv, men överallt de inte har kontroll över finns problemet kvar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Active versionen har inget bra rykte. Den marknadförs som vattentålig men folk säger att den i bästa fall klarar lite vattenstänk och inte att kunna bada med den i en grund pool. Dessutom sägs det att vatten i hörlursingången får telefonen att tro att det är ett headset inkopplat vilket gör det väldigt svårt att ringa. Tar ett bra tag innan hålet torkat ut och man kan ringa som vanligt.

"The Galaxy S4 Active has an Ingress Protection rating of IP67. This means complete protection from dust ingress and temporary protection from immersion into water to a depth of 1 meter for up to 30 minutes. In order to protect against water ingress, the back cover and USB port cover must be correctly sealed. The device must be rinsed in clean water after exposure to salt water"

En större skillnad mellan Active och vanliga är att Active har tre hårdvaruknappar medan S4 bara har en (home knappen, de andra två är touch knappar).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Icke sa nicke, det finns kvar i all sin härlighet. De gjorde en fullösning för att det inte skulle synas i systeminställningar osv, men överallt de inte har kontroll över finns problemet kvar.

Har letat aktivt en stund för något ställe där det kan tänkas synas. Inte kunnat se det trots aktivt sökande. Du får gärna berätta hur man kan forcera fram det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aleshi:

Har letat aktivt en stund för något ställe där det kan tänkas synas. Inte kunnat se det trots aktivt sökande. Du får gärna berätta hur man kan forcera fram det.

För mig syns det väldigt tydligt i Steam, när man kollar på informationssidorna för spelen (de grå avskiljarna t.ex), särskilt om man sänker ljusstyrkan på skärmen.
Även i Amazons appstore på deras produktsidor så syns det på de grå avskiljarna.

EDIT: Man kan även se det i app-drawer'n. Inte i stock såklart, men kör man Nova t.ex så syns det på många utav ikonerna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

För mig syns det väldigt tydligt i Steam, när man kollar på informationssidorna för spelen (de grå avskiljarna t.ex), särskilt om man sänker ljusstyrkan på skärmen.
Även i Amazons appstore på deras produktsidor så syns det på de grå avskiljarna.

EDIT: Man kan även se det i app-drawer'n. Inte i stock såklart, men kör man Nova t.ex så syns det på många utav ikonerna.

Näedu, försöker och försöker. Kan inte se vagaste antydning.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aleshi:

Näedu, försöker och försöker. Kan inte se vagaste antydning.

Som omröstningar visat verkar inte alla exemplar vara drabbade, du tillhör väl minoriteten som kan skatta sig lycklig med att ha fått ett fungerande exemplar då helt enkelt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Som omröstningar visat verkar inte alla exemplar vara drabbade, du tillhör väl minoriteten som kan skatta sig lycklig med att ha fått ett fungerande exemplar då helt enkelt.

Läste att det ska vara fixat med basbandsversion XXUBMEA och framåt, jag har XXUBMGA.
Så köper man en ny telefon idag så lär risken för smearing vara minimal.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aleshi:

Läste att det ska vara fixat med basbandsversion XXUBMEA och framåt, jag har XXUBMGA.
Så köper man en ny telefon idag så lär risken för smearing vara minimal.

På två exemplar med samma basbandsversion (XXUBMGA), en som förhandsbokades och en ny, så lider båda två utav screen smearing. Så problemet har inte lösts och hur liten eller stor chansen nu är är det ingen som vet, jag skulle däremot gissa på att chansen är stor.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Xperian är vattentät men då får du ju Sonys mjukvara som ofta buggar, du får dessutom en riktigt dassig skärm. HTC One har bra skärm men något mindre skärm trots att HTC One är större och tyngre. Varken den eller Xperia Z har utbytbara batterier eller minneskort.

Vilka buggar syftar du på som är "exklusiva" för just sonys lurar? Bara nyfiken.

Xperia Z har mycket riktigt inbyggt batteri, men minneskortsläsare har den minsann.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför alla gnäller på betraktningsvinklar hela tiden? Man har ju alla möjligheter i världen att hålla telefonen i exakt rätt vinkel?

Föv har jag testat min SXZs vattentålighet, den har badat flertalet gånger... Funkar utmärkt... Är det något som stör mig på min SXZ så är det batteritiden... Jag får inte många timmars skärmtid...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Vilka buggar syftar du på som är "exklusiva" för just sonys lurar? Bara nyfiken.

Xperia Z har mycket riktigt inbyggt batteri, men minneskortsläsare har den minsann.

Galleriet som kraschar, kameran som inte vill starta och när skärmen låser sig när det ringer så att det inte går att svara eller lägga på är ju rätt påträngande.

Skrivet av fizzdan:

Fattar inte varför alla gnäller på betraktningsvinklar hela tiden? Man har ju alla möjligheter i världen att hålla telefonen i exakt rätt vinkel?

Föv har jag testat min SXZs vattentålighet, den har badat flertalet gånger... Funkar utmärkt... Är det något som stör mig på min SXZ så är det batteritiden... Jag får inte många timmars skärmtid...

För att det är ett irritationsmoment när man måste hålla exakt rätt vinkel. Svärtan blir ju snabbt sämre redan vid lätt avvikande vinklar. Att titta på filmklipp med polaren blir ju bara jobbigt om en av oss hela tiden tittar på en grådassig sörja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Galleriet som kraschar, kameran som inte vill starta och när skärmen låser sig när det ringer så att det inte går att svara eller lägga på är ju rätt påträngande.

För att det är ett irritationsmoment när man måste hålla exakt rätt vinkel. Svärtan blir ju snabbt sämre redan vid lätt avvikande vinklar. Att titta på filmklipp med polaren blir ju bara jobbigt om en av oss hela tiden tittar på en grådassig sörja.

Låter verkligen som en deal breaker, att inte kunna kolla på film med polarna på en femtumsskärm?
Knappast att du stör dig på betraktningsvinklarna vid "vanligt" användande. Jag kommer från en amoled, och tycker SXZ har en helt klart godkänd skärm...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Låter som Galaxyy S4 är ok som telefon då? hur är batteritiden på den? min HTC desire HD är skit.. man laddar hela natten är på jobbet sen måste man ladda när man kommer hem igen.. typ 12 timmar ifickan prata i 5 minuter.. surfra fram nåt 10 min .. sen standby.. helt värdelöst batteri.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Låter verkligen som en deal breaker, att inte kunna kolla på film med polarna på en femtumsskärm?
Knappast att du stör dig på betraktningsvinklarna vid "vanligt" användande. Jag kommer från en amoled, och tycker SXZ har en helt klart godkänd skärm...

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ett exempel. Ett annat är när man ska snooza telefonen på morgonen. Att bara ligga kvar på kudden och peta på telefonen när den ligger på rygg på nattduksbordet är värt. Gick inte på min flickväns Sony. Sedan är det bara allmänt störigt att man måste sitta och rikta skärmen rätt mot sig för att få duglig svärta. Man kan inte sitta med telefonen slappt i näven utan att störa sig på det.

Skrivet av Akarr:

Låter som Galaxyy S4 är ok som telefon då? hur är batteritiden på den? min HTC desire HD är skit.. man laddar hela natten är på jobbet sen måste man ladda när man kommer hem igen.. typ 12 timmar ifickan prata i 5 minuter.. surfra fram nåt 10 min .. sen standby.. helt värdelöst batteri.

Drog ur telefonen ur laddaren 07:00 igår, när jag kom hem framåt sex hade jag över 70% batteri, då hade jag surfat på bussen, kollat facebook några gånger och haft den på runkeeper hela lunchrasten. GPS och Bluetooth igång. Oftast har jag över 50% batteri när jag går och lägger mig. Har nog aldrig varit under 30% om jag laddat den på natten innan under de tre veckor jag haft den.