Permalänk
Medlem

Hjälp/råd om lagning av bärbar.

Tjenare!

Jag har en polare som har en bärbar, Asus G73SW (TZ123V), och här om dagen märkte han att datorn inte går att ladda. Jag tittade på den, och på något höger så vill inte hanen på strömsladden få kontakt med honan i datorn. Sätter man in sladden så att kontakten (som är L formad) pekar neråt med sladden som ska in i väggen, och sen applicerar lite tryck på kontakten den så börjar datorn laddas, så fort man lättar på trycker så slutar den. Detta, fungerade dock inte när jag snurrar kontakten 180 grader så att kontakten står upp. Jag tycker det känns som att honan helt enkelt har blivit lite för slapp och inte får kontakt med hanen, men kanske kan vara något annat som glappar. (Garantin har gått ut, 2 år och den är 2.5 år gammal).

Jag fick tillfrågan om jag "ville" skruva upp den, och ta en titt på moderkortet och den lilla strömhonan för att se att allt ser bra ut/böja till metallbitarna för extra kontakt. För det första, går det? Jag har väldigt mycket erfarenhet av att bygga stationära datorer, så komponenter är inget okänt, men bärbar känns som en annan lek.

Något annat förslag på vad man kan göra? Han har ringt till två datorreparatörer, med svaren "Vi vill helst inte, det tar massa tid" och den andra "det går, men du är av med datorn i över 1 månad".

Tackar så mycket för eventuella svar!

Vänligen

Samuel Svensson

Permalänk
Medlem

kan vara en lödning som släppt eventuellt eller att "honan" i datorn blivit intryckt. Inte mycket skillnad på en bärbar å en stationär förutom att det är lite plottrigare när man plockar isär dom. google:a skiss på datorn eller nåt så du vet hur du ska ta isär den. Har dock aldrig själv lagat med hjälp av lödning, på en dator jag hade så räckte det att dra ut stiftet i datorn för laddningen då det hade blivit intryckt, men detta är ju tvärtom.

Permalänk
Medlem

Finns det någon möjlighet att sätta i ett nytt (samma eller annat) moderkort i en bärbar eller är det någon speciellt anpassad historia som sitter i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Finns det någon möjlighet att sätta i ett nytt (samma eller annat) moderkort i en bärbar eller är det någon speciellt anpassad historia som sitter i?

Om du ställer den frågan här, så bör du nog inte skruva isär datorn.

Lämna den till reparation på inköps stället och fråga efter ett kostnadsförslag.

Om ni känner någon som är duktig med lödkolv och håller på med laptops, lämna den till honom / henne.

Jag har skruvat isär säkert över 50st laptops, LCD byte, Fläktbyte på moderkort.
Har även lödit om 2st kontakter, och bytt några (ibland sitter det en sladd som går vidare till moderkortet.)

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Om du ställer den frågan här, så bör du nog inte skruva isär datorn.

Lämna den till reparation på inköps stället och fråga efter ett kostnadsförslag.

Om ni känner någon som är duktig med lödkolv och håller på med laptops, lämna den till honom / henne.

Jag har skruvat isär säkert över 50st laptops, LCD byte, Fläktbyte på moderkort.
Har även lödit om 2st kontakter, och bytt några (ibland sitter det en sladd som går vidare till moderkortet.)

Lenovo är bäst! Deras eluttag tål hur mycket som helst. och släpper gärna el sladden vid belastning.

Hehe jag menade faktiskt inte om det är ett speciellt moderkort i laptopen som så, utan huruvida man måste använda exakt samma moderkort eller om det finns andra (för samma chassi) som fungerar.

Men jag tror bara det är lödningen ev en sladd som åkt av och då känns det förbannat onödigt att skicka in den och behöva byta hela moderkortet.

Jo, jag har själv Lenovo och det känns stabilare än mycket annat.

Permalänk
Medlem

Försök få tag i en sprängskiss på datorn, se hur kontakten sitter ihop med resten.

Moderkorten i laptops är väldigt olika mellan modellerna. och vid varje ny modell så ändras hela layouten.

Kontakten brukar alltid sitta värst till, dvs att det behövs rätt mycket nedmontering för att komma åt.

Länk till vad du har att vänta dig :

http://forum.notebookreview.com/asus-gaming-notebook-forum/68...

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Guider är alltid bra när man ska göra saker för första gången. Jag tackar för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har tagit bort ett onödigt inlägg som inte tillförde diskussionen något annat än synpunkter på stavning. Det kan vara väl menat, men för att undvika sidospår finns forumreglerna § 1.6.

/KimTjik