Server för lagring och kameraövervakning

Permalänk
Medlem

Server för lagring och kameraövervakning

Hej
Jag har i dagsläget behov av en server för nätverkslagring (ca 4TB i nån mjukvaro-RAID), mediaserver (typ plex) samt kameraövervakning (ca 4-6 IP-kameror). Istället för att lägga en massa pengar på både en NAS och en NVR, har jag börjat sneglat HP N54L. Jag är en nybörjare på servrar och söker därför lite råd här. Min första fråga är om HPn besitter rätt hårdvara för att leverera efter mina tre behov. Den andra är vad ni föreslår för OS samt om någon har något bra tips vad gäller mjukvara för kameraövervakningen?

Jag är helt klart såld på DSM, men ogillar att det krävs dyra licenser för kameraövervakningen.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bergh2:

har jag börjat sneglat HP N54L

Jag har själv en HP ProLiant Microserver hemma, det sitter 4TB-diskar från Western Digital i den. Före jag ens startade den första gången satte jag i 16GB RAM-minne vilket är maxgränsen på min variant.

Tyvärr kan jag ingenting om kameraövervakning men tänkte ändå berätta lite om min setup.

Operativsystemet den kör är VMware ESXi, alltså ett OS för att köra virtuella maskiner på. Då har jag ett behändigt verktyg (VMware vSphere Client) som jag kan konfigurera servern och alla virtuella maskiner med. Installationen och allt annat är verkligen jätteenkelt! Under installationen behöver man skärm och tangentbord men efter det har servern stått med endast ström- och nätverkssladd i skåpet!

Min server kör fyra virtuella maskiner 24/7 (Zentyal, Windows 7, Ubuntu Server, FreeNAS) och det har aldrig varit några problem. Windows 7-maskinen levererar video genom DLNA till mina apparater hemma och gör således ibland lite videodecoding. Zentyal och FreeNAS står för lagring m.m.

Jag rekommenderar verkligen att du provar ESXi istället för att installera t.ex. Windows direkt på datorn. Med virtuella maskiner kan man dra nytta av burken till max!

Permalänk

Har också köpt en N54l, finns en liten tråd om den här på serversidan också. Inte kommit så långt och har ingen erfarenhet av att koppla in övervakningskameror till den. Men kan nästan garantera att den skulle klara det galant, det finns ju NASar som klarar det bra. Det beror bara på hur du sätter upp den. ESXi, är rätt kinkigt med hårdvara har jag läst nu när jag håller på med det själv (nybörjare). Lagring/NAS på en VM guest i ESXi är inget som rekommenderas tydligen, iaf inte om man inte har ett RAID-kort som stöds av ESXi. Man kan komma undan det genom att lägga upp hårddiskarna på ett speciellt sätt (RDM) men det är inte rekommenderat alls, då man inte har någon koll på hur diskarna mår...

Jag vill köra filserver på min, änsålänge har jag bara kört in ESXi 5.5, en Synology DSM guest med RDM diskar (det som inte var rekommenderat, så vet inte om jag vågar fortsätta) och en Win2012Server. Ska labba lite för att lära mig först, sen kanske jag lägger in Windows 2012 Server som Host istället och kör den som filserver.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du kör in freenas på den. Det är grafiskt (bra för nybörjare) samt att du får ZFS för lagring. Det är även lätt att felsöka och googla frågor och sånt då det är många andra som kör det. Övertygad att det finns något bra program för videoövervakning som presenteras via något web-gui.

Skickades från m.sweclockers.com