Köpt nya RAM-minnen. Datorn fungerar sämre?

Permalänk
Medlem

Köpt nya RAM-minnen. Datorn fungerar sämre?

Hej, nu har jag uppgraderat min dator lite. Nu har jag Corsair Vengeance 8GB 1600 MHz, innan hade jag Kingston 4GB 1333 MHz, som var säkert fem år gamla. Nu när jag försökte spela Battlefield 4 så var det helt ospelbart, alltså kunde inte ens gå framåt, innan kunde jag spela det rätt smärtfritt med lite lagg här och var. Gick in på World of Warcraft och hade 20 FPS i Orgrimmar, där jag annars brukar ha 55+.

Vad fan är problemet? La ner 900kr på dessa minnen, man kan tycka att dom ska fungera bättre än 5 år gamla minnen?

Permalänk
Medlem

8gb för 900kr???

Kolla så datorn kan använda alla.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

OS? samt kan du länka en cpu-z validation. Sista fliken så vi kan se hur minnena kör.

Windows version kan också vara intressant. Men har inga minnen av att datorn går sämre med mer. om man bortser från win95 98.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem

Och ditt moderkort som jag gissar också är 5 år gammalt stödjer dina nya minnen? Har du kört memtest?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

8gb för 900kr???

Kolla så datorn kan använda alla.

Jag har tittat det och det står att den använder 8GB. Och ja, 900kr.

Skrivet av hACmAn:

OS? samt kan du länka en cpu-z validation. Sista fliken så vi kan se hur minnena kör.

Ingen aning vad en CPU-Z Validation är. Och jag sitter på Win 7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Och ditt moderkort som jag gissar också är 5 år gammalt stödjer dina nya minnen? Har du kört memtest?

Det är två år gammalt, och ja det stödjer dessa nya minnen. Jag kollade upp det innan jag köpte minnena. Ingen aning vad memtest är.

Permalänk
Medlem

memtest är ett program för att kolla om minnena är hela. Samt att man kan få vissa prestanda våden utskrivna i infon samtidigt.
Cpu-z är ett program som läser av vad du har för cpu moderkort minnen. Vilka hastigheter de kör på samt vad de skälva påstår att de garanterat klarar. Båda är gratis program.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det ska inte spela någon roll om du har nya eller gamla minnen, prestandan i spel ska inte inverka så mycket alls.
Är det däremot fel på minnena så kan det givetvis blir stora problem.

Hur går det med gamla minnena då?

Jag skulle gissa på att du inte så ut en enda fps mer av att byta till snabbare minnen. Prova också att köra bara en minnessticka av de nya minnena för att se om det gör någon skillnad.

Bencha din dator också så du får ett riktvärde i 3DMark tex och dela med dig av resultatet så kan vi bedöma om det är normalt eller inte för ditt system. Bencha med olika minness-etups så ser du skillnaden där också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att minnena får tillräckligt med ström?
Kanhända tex att de skall ha 1.65 V istället för 1.5V eller 1.55V. Kolla på minnespecifikationen och vad dit moderkort stödjer också. Förutom detta, har du manuellt inställda RAS/CAS och andra timinginställningar någonstans från de tidigare minnena kanske de behöver ändras eller nollställas till AUTO.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

memtest är ett program för att kolla om minnena är hela. Samt att man kan få vissa prestanda våden utskrivna i infon samtidigt.
Cpu-z är ett program som läser av vad du har för cpu moderkort minnen. Vilka hastigheter de kör på samt vad de skälva påstår att de garanterat klarar. Båda är gratis program.

Okej, tack.

Skrivet av blade80:

Det ska inte spela någon roll om du har nya eller gamla minnen, prestandan i spel ska inte inverka så mycket alls.
Är det däremot fel på minnena så kan det givetvis blir stora problem.

Hur går det med gamla minnena då?

Jag skulle gissa på att du inte så ut en enda fps mer av att byta till snabbare minnen. Prova också att köra bara en minnessticka av de nya minnena för att se om det gör någon skillnad.

Bencha din dator också så du får ett riktvärde i 3DMark tex och dela med dig av resultatet så kan vi bedöma om det är normalt eller inte för ditt system. Bencha med olika minness-etups så ser du skillnaden där också.

Det påverkar väldigt mycket mellan 4GB och 8GB som jag förstått det, speciellt för ett spel som BF4 där minnet dras som en galning. Men testar 3Dmark.

Skrivet av Regert:

Har du kollat så att minnena får tillräckligt med ström?
Kanhända tex att de skall ha 1.65 V istället för 1.5V eller 1.55V. Kolla på minnespecifikationen och vad dit moderkort stödjer också. Förutom detta, har du manuellt inställda RAS/CAS och andra timinginställningar någonstans från de tidigare minnena kanske de behöver ändras eller nollställas till AUTO.

Det har jag inte kollat. Men jag hittar inte någonstans om det är 1.65 eller 1.5 eller 1.55. Och hittar inget om det på moderkortet heller under båda dess specifikationer. Och har ingen aning om RAS/CAS eller liknande saker, jag har bara bytt minnena, det är det enda jag gjort. Har inte mixtrat med minnena någonsin om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Hej, nu har jag uppgraderat min dator lite. Nu har jag Corsair Vengeance 8GB 1600 MHz, innan hade jag Kingston 4GB 1333 MHz, som var säkert fem år gamla. Nu när jag försökte spela Battlefield 4 så var det helt ospelbart, alltså kunde inte ens gå framåt, innan kunde jag spela det rätt smärtfritt med lite lagg här och var. Gick in på World of Warcraft och hade 20 FPS i Orgrimmar, där jag annars brukar ha 55+.

Vad fan är problemet? La ner 900kr på dessa minnen, man kan tycka att dom ska fungera bättre än 5 år gamla minnen?

900kr för 8gb låter lite mkt! Vart köpte du dem?

Har du kört en reset i BIOS/UEFI?
Har du bytt ut dina gamla minnen eller sitter dem kvar bredvid dina nya?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Här har ni från CPU-Z
http://imgur.com/jFcQkvu

Här har ni moderkortet:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585260#extra

Här har ni minnena jag köpt:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/46268/ddhtm/Corsair-Ve...

Såg nu att minnena är PC3-12800, och det står att moderkortet bara PC3-10600, PC3-8500. Om det nu är något av betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

900kr för 8gb låter lite mkt! Vart köpte du dem?

Har du kört en reset i BIOS/UEFI?
Har du bytt ut dina gamla minnen eller sitter dem kvar bredvid dina nya?

800kr var det, och jag bor i Finland. Här är allt dubbelt så dyrt. Och jag tog ut dom gamla, såklart. Och har inte kört någon reset på BIOS. För av någon anledning kan jag inte komma in på BIOS. Mitt tangentbord börjar inte fungera fören jag är vid inloggningsskärmen, har inte stört mig på det då jag inte behövt komma åt BIOS innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Här har ni från CPU-Z
http://imgur.com/jFcQkvu

Här har ni moderkortet:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585260#extra

Här har ni minnena jag köpt:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/46268/ddhtm/Corsair-Ve...

Såg nu att minnena är PC3-12800, och det står att moderkortet bara PC3-10600, PC3-8500. Om det nu är något av betydelse?

Dina minnen går i 1333Mhz.
Känns som om det är något annat som spökar.

Öppna Perfomance monitor om du har W7 eller Aktivitetshanteraren och kolla prestanda om du har w8.
Används minnena till fullo? Eller flaskar något annat?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Dina minnen går i 1333Mhz.
Känns som om det är något annat som spökar.

Öppna Perfomance monitor om du har W7 eller Aktivitetshanteraren och kolla prestanda om du har w8.
Används minnena till fullo? Eller flaskar något annat?

Nej, jag kollade upp det på deras hemsida. Och moderkortet ska stödja upp till 2000 MHz. Dock förstod jag inte helt hur dom förklarade det, men att det är möjligt att klocka eller liknande kanske? Vet inte riktigt hur det fungerar. Men det står att 1600 MHz och 2000 MHz inte ska vara några problem för moderkortet.

Öppnade Performance monitor nu:

% Commited Bytes In Use: 16.158
Available Mbytes: 5808.000
Cache Fault/sec: Hoppar lite mellan 0,000 och 25,000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Här har ni från CPU-Z
http://imgur.com/jFcQkvu

Här har ni moderkortet:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585260#extra

Här har ni minnena jag köpt:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/46268/ddhtm/Corsair-Ve...

Såg nu att minnena är PC3-12800, och det står att moderkortet bara PC3-10600, PC3-8500. Om det nu är något av betydelse?

Gissar att du satt minnena fel för du kör på 1 kanal istället för 2

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt bilderna har du satt minnena i fel platser eftersom det körs i single-channel, så börja med att sätta de rätt för dubbel minnesbandbredd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och ställ in XMP profil för att köra dom i full hastighet och då ställer även bios in rätt volt år dig för den profilen??

Verkar ändå skumt, kanske du har nåt fel på dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

800kr var det, och jag bor i Finland. Här är allt dubbelt så dyrt. Och jag tog ut dom gamla, såklart. Och har inte kört någon reset på BIOS. För av någon anledning kan jag inte komma in på BIOS. Mitt tangentbord börjar inte fungera fören jag är vid inloggningsskärmen, har inte stört mig på det då jag inte behövt komma åt BIOS innan.

Antagligen så har du tangentbordet i en usb3 port som kräver driver i windows innan den börjar fungera. Stoppa in han i en usb 2.0a istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Gissar att du satt minnena fel för du kör på 1 kanal istället för 2

Skrivet av MultiMan:

Enligt bilderna har du satt minnena i fel platser eftersom det körs i single-channel, så börja med att sätta de rätt för dubbel minnesbandbredd.

Jag bytte plats på minnena nu. Det står fortfarande "Single" i CPU-Z men Battlefield 4 och WoW fungerar felfritt.

RAM
TOM
RAM
TOM

Har jag nu vid minnesplatserna

Innan hade jag det såhär

TOM
RAM
TOM
RAM

Är båda fel? Nu fungerar det dock, men fortfarande single? Vill ju ha dubbla om det går att få ut ännu mer utav minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Jag bytte plats på minnena nu. Det står fortfarande "Single" i CPU-Z men Battlefield 4 och WoW fungerar felfritt.

RAM
TOM
RAM
TOM

Har jag nu vid minnesplatserna

Innan hade jag det såhär

TOM
RAM
TOM
RAM

Är båda fel? Nu fungerar det dock, men fortfarande single? Vill ju ha dubbla om det går att få ut ännu mer utav minnena.

På det moderkortet ska det väl vara:
RAM
RAM
TOM
TOM

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prixm:

Jag bytte plats på minnena nu. Det står fortfarande "Single" i CPU-Z men Battlefield 4 och WoW fungerar felfritt.

RAM
TOM
RAM
TOM

Har jag nu vid minnesplatserna

Innan hade jag det såhär

TOM
RAM
TOM
RAM

Är båda fel? Nu fungerar det dock, men fortfarande single? Vill ju ha dubbla om det går att få ut ännu mer utav minnena.

Tänk lite logiskt nu.

Du har inte ändrat något med din flytt. Läs manualen (som alltid), men det borde vara minne-minne, tomt-tomt, enligt vad du skrivit.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

På det moderkortet ska det väl vara:
RAM
RAM
TOM
TOM

Skrivet av MultiMan:

Tänk lite logiskt nu.

Du har inte ändrat något med din flytt. Läs manualen (som alltid), men det borde vara minne-minne, tomt-tomt, enligt vad du skrivit.

Tack så mycket, det är dual nu och allting flyter på som bara den. Jag älskar er alla :).

Permalänk
Avstängd

Men minnena körs ju fortfarande i 1333MHz och det är ju synd när du kan köra 1600MHz.

Fixa så du kommer in i bios och ordna rätt parametrar så du kan utnyttja prestandan.

Permalänk
Skrivet av Prixm:

Tack så mycket, det är dual nu och allting flyter på som bara den. Jag älskar er alla :).

Vad härligt att det löste sig!

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Men minnena körs ju fortfarande i 1333MHz och det är ju synd när du kan köra 1600MHz.

Fixa så du kommer in i bios och ordna rätt parametrar så du kan utnyttja prestandan.

Jo, jag ska se om jag kan fixa det. Måste bara få tangentbordet att fungera under start-up först haha.

Edit: Vad betyder det när det står "Unganged" under "DC Mode" i CPU-Z? Googlade och fick inte riktigt fram ett vettigt svar.

Permalänk
Medlem

Om man läser på gigabytes sida om detta kort står detta:
"Dual Channel DDR3 1866+".
Dock står det inget om biosversion som behövs. Kolla om du redan nu kan dra upp minnena i rätt hastighet och om det inte går. Testa uppdatera bios till senaste och sedan dra upp hastigheten.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Om man läser på gigabytes sida om detta kort står detta:
"Dual Channel DDR3 1866+".
Dock står det inget om biosversion som behövs. Kolla om du redan nu kan dra upp minnena i rätt hastighet och om det inte går. Testa uppdatera bios till senaste och sedan dra upp hastigheten.

Yes, jag ska titta upp det nu. Tack.

Permalänk
Medlem

Fixat nu, ändrade "Memory Clock" i BIOS till 1600 MHz (tidigare 1333MHz). Tack allihopa för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag fattar fortfarande inte hur placeringen av minnena gör så stor skillnad i ett spel. BF4 måste antingen vara väldigt dåligt optimerat än så länge eller så är det något annat fuffens.

Bara för att jag kör minnena som single channel så tappar jag knappast någon spelprestanda som är något att gnälla över, mätbart kanske men inte kännbart när man spelar.

Ja hur som helst var det ju bra att det löste problemet, även om det inte låter logiskt i min värld att single channel vs dual channel ska göra någon skillnad i spel.

Tycker alla andra att det verkar fullt logiskt att det ska göra så stor skillnad som för TS?
Om ni testar själva på era datorer, gör singel channel vs dual channel så stor skillnad?
Det måste ju vara något annat som spökade.
Minnesmängd kan absolut göra skillnad OM det tar slut på minne.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.