Permalänk
Medlem

Nya kameramodeller på gång och kanske någon som har nytta av infon.

Nikon D3300
Nikons nya instegsmodell har mycket gemensamt med D5300 som nyligen kom ut på marknaden.
De delar bland annat sensor och processor. Därmed blir D3300 en tydlig förbättring jämfört med D3200.

Samsung NX30

Samsung NX30 kan ta 9 bilder per sekund och har bland annat en mycket högupplöst sensor.
Samsung lanserar även två zoomar: 16-50 mm f/2-2,8 samt 16-50 mm f/3,5-5,6.

Och att Sony skrotar NEX och lanserar A5000 istället

Sony kallar A5000 för världens lättaste systemkamera med inbyggd wifi. Kameran väger 210 gram och wifi-funktionen har NFC för enklare anslutning.
Sensorn i A5000 har 20 megapixel. Trots sin låga vikt och ringa storlek har Sony A5000 en 3 tum stor vinklingsbar skärm.
Under mars kommer kameran att börja säljas i Sverige. Den säljs i fyra olika färger (svart, rosa, silver och vit) tillsammans med en 16-50 mm zoom.

(gör det lätt för mig o länkar från fotosidan)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Samsung lanserar även två zoomar: 16-50 mm f/2-2,8.

En sån hade jag kunnat tänka mig att ha, fast på en Nikon-kamera...

Permalänk
Hedersmedlem

Nikon D4 uppdateras till D4s, så nu finns det nya roliga saker att dregla över och undvika att köpa

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Det knallar på med modeller... d4s är på på tok för dyr och stor för mig... men nu när både d3xxx och d5xxxx och troligen nu då d4x kommit med expeed 4 så väntar jag på en d7200 eller en d400 som har just det som d7100 saknar, nämligen bättre seriebuffert och kanske möjligen helt metallchassi även på fronten.

Men med tanke på tidsperspektivet här lär det väl om det nu kommer ta ytterligare några månader.

Permalänk
Medlem

Ny "rikemans" kamera för den som är intresserad

Surt att det ska vara så dyrt med kamerahårdvara, det är lite som båtar/båttillbehör allt nytt/senaste är svindyrt.

Hur som, här är skönheten:

Nikon D810

Till det yttre är Nikon D810 väldigt lik D800 och D800E. Den lilla ringen för att välja mätmetod för exponering har försvunnit, det gör du nu istället med knappen som förut styrde gaffling (bkt). Gafflingen styrs istället med en ny bkt-knapp på sidan, ovanför blixtknappen.

Greppet har blivit djupare och passar bättre för stora händer. Minneskortsluckan har fått gummering så att greppet ska vara säkrare.

På insidan har det hänt betydligt mer. Nikon tycks ha lyssnat på sina användare och fixat till de flesta av de anmärkningar som finns mot D800 och D800E. Här är några exempel på förbättringar:

– Small raw. 9 megapixel. Halva filstorleken mot okomprimerade 14-bitars råfiler.
– Snabbare respons generellt.
– Tyst läge. D810 har två tysta lägen, enbild- och seriebilds-tagning, som båda är riktigt diskreta.
– Ljusare sökarbild.
– Snabbare seriebildstagning, 5 bilder/s i FX-läge och upp till 7 bilder/s med DX-läge och batterigrepp.
– Förbättrad "live view"-funktion med snabbare uppdatering.
– Större bildbuffert (58 bilder mot 25 bilder med D800/D800E i 12-bitars komprimerat läge).
– Högdagerorienterad flerfälts-ljusmätning.
– Info-knapp på baksidan (som på D7100).
– Fler bilder per batteriladdning.
– Ingen begränsning i antal bilder vid längre exponeringstider.

Ny sensor ger lägre iso och högre upplösning

Kapaciteten (fwc, full well capacity) i varje pixel har ökat, D810 kan helt enkelt ta emot mer ljus per pixel. Bas-iso på D810 är ISO 64 vilket kan glädja en del studio-, porträtt- och landskapsfotografer.

Nikon har även ökat iso-omfånget uppåt med ett steg. Standardintervallet är iso 64–12.800 och kan utökas till iso 32–51.200.

Att öka den verkliga upplösningen i de resulterande bilderna har varit ett mål för Nikon. Därför har D810 inget utsuddande lågpassfilter (både D800 och D800E har lågpassfilter, men det i D800E är avaktiverat). Andra åtgärder är man lagt mycket arbete på att minska vibrationerna i kameran. Det bland annat sker genom en ny spegelmekanism och att man kan använda en elektronisk första ridå för slutaren.

Förbättrad autofokus

Bättre autofokusprecision är också ett sätt att få ut mer upplösning i bilderna. Nikon har gjort om autofokusmodulen med nya komponenter. En ny processor, samma som i Nikon D4s, bidrar också till ökad precision och snabbhet med autofokusen.

Precis om D4s har D810 fått group area-AF. Det innebär att kameran kan byta till näraliggande autofokuspunkt. Det underlättar när man följer rörliga motiv.

Finjustera dina bildstilar

Nikon D810 har mer omfattande och mer detaljerad kontroll av bildstilarna. Med D810 går det exempelvis att ställa in klarhet (motsvarar klarhet/vibrance i Adobes program) för att öka/minska lokal kontrast.
Alla inställningarna har fått fler steg än tidigare så du kan finjustera mer.
Det går också att välja mellan olika tonkurvor.
Det finns en extra platt tonkurva för den som vill bevara maximalt med toner i bilderna till efterbehandlingen.

Det rekommenderade priset är satt till 31.390 kronor. Leveransstart den 17 juli 2014.

Mer info finns att läsa i länken ovan

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Wi-Fi kan man använda till att kopiera bilder från kamera till, dator, I-Pad, MAC, samt koppla ihop kameran med diverse program...
Om man sån som gillar sånt..

Skrivet av HCOC:

Man har dessutom ingen användning av WiFi mitt ute i ökenområden eller regnskogen. Kanske måfå mitt i city som New York eller dylikt som kanske har öppna nätverk, men sen ska man även tänka på att om man skickar en fil på ca 10 MB genom en usel WiFi-teknologi så kan det vara långsammare än 9.6K modem i värsta fall.

Vore bättre med ny sensorteknologi eller något sånt där man får foton på 4K eller 8K upplösning och lika fin även om man kör på ISO-512000. Dagens kameror har rätt korniga bilder på hög ISO och de som är lite mer mjukare i tonerna är FF kamerorna som kostar allt från 20K och uppåt.

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

Ny "rikemans" kamera för den som är intresserad

Arbetsredskap

Men mer serieöst: Foto är en materialsport men å andra sidan så går det oftast att motivera ett högre pris på de bättre grejerna eftersom det är ganska stor skillnad i hur de är avsedda att användas och vad man får ut för resultat. Sen finns det självklart riktigt billiga prylar som kan överraska väldigt positivt men det är sällan det är tvärtom.

D810 ser på pappret ut att kunna bli en ersättare till min D700. Får vänta och se lite hur den presterar och hur priset utvecklar sig. Några tusenlappar billigare lär den säkert under hösten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Arbetsredskap

Men mer serieöst: Foto är en materialsport men å andra sidan så går det oftast att motivera ett högre pris på de bättre grejerna eftersom det är ganska stor skillnad i hur de är avsedda att användas och vad man får ut för resultat. Sen finns det självklart riktigt billiga prylar som kan överraska väldigt positivt men det är sällan det är tvärtom.

D810 ser på pappret ut att kunna bli en ersättare till min D700. Får vänta och se lite hur den presterar och hur priset utvecklar sig. Några tusenlappar billigare lär den säkert under hösten.

D810:ans "nya" egenskaper är nya chipset Expeed 4, 1080p video i 50/60fps och samma AF-motor som D4S, annars är det exakt samma kopia av föregångarna D800/E. Priset lär inte sjunka så värst mycket inom de närmaste tiderna för just den kameran, men D800 och D800E lär sjunka drastiskt.

Men var försiktig med Nikons support. Kan vara väldigt knepigt att få sin vilja igenom, även om det handlar om garantiärenden.

Själv ser jag fram emot vad Canon kommer med för godis framöver. 5DMkIV är på intågande samt 6DMkII, som kommer först 2015.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ny "rikemans" kamera för den som är intresserad

Surt att det ska vara så dyrt med kamerahårdvara, det är lite som båtar/båttillbehör allt nytt/senaste är svindyrt.

Du får väl köpa en begagnad D800 nu när de kommer bytas yt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HCOC:

D810:ans "nya" egenskaper är nya chipset Expeed 4, 1080p video i 50/60fps och samma AF-motor som D4S, annars är det exakt samma kopia av föregångarna D800/E. Priset lär inte sjunka så värst mycket inom de närmaste tiderna för just den kameran, men D800 och D800E lär sjunka drastiskt.

Men var försiktig med Nikons support. Kan vara väldigt knepigt att få sin vilja igenom, även om det handlar om garantiärenden.

Själv ser jag fram emot vad Canon kommer med för godis framöver. 5DMkIV är på intågande samt 6DMkII, som kommer först 2015.

Priset kommer troligen att utvecklas på ungefär samma sätt som tidigare modeller, dvs när det finns kameror på hyllorna i butikerna och eventuella köer är slut så sjunker den ett par tusenlappar och ligger sen kvar på den nivån ganska länge.

Det som får mig att se D810 som en bättre ersättare för D700 än va D800 varit är att D810 är något snabbare vilket har varit det som fått mig att tveka. Har nu D810 dessutom fått uppåt ett steg till bättre brusprestana så är det ytterligare en sak som talar för den och uppgraderingen av autofokusen är förstås också varmt välkommen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Själv ser jag fram emot vad Canon kommer med för godis framöver. 5DMkIV är på intågande samt 6DMkII, som kommer först 2015.

ja det är lite stiltje i spegelvärlden just nu. D810 har samma Sonysensor som förr och Canon har väl fortfarande samma sensor sedan Hedenhös.

Men här om dan florerade artiklar om att Canon lovar att nu ta nya tag i sensorkriget. Säga vad man vill om Canon men de brukar göra det de gör bra.
Tycker C100 är ett praktexempel på en kamera som redan när den släpptes var dubbelt så dyr som konkurrenterna med sämre features men som fortfarande säljer som smör och har snart överlevt tre generationer via betal-uppdateringar.

Ser verkligen framemot kommande releaser, ett ryckte sa redan på Photokina i slutet av sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Priset kommer troligen att utvecklas på ungefär samma sätt som tidigare modeller, dvs när det finns kameror på hyllorna i butikerna och eventuella köer är slut så sjunker den ett par tusenlappar och ligger sen kvar på den nivån ganska länge.

Det som får mig att se D810 som en bättre ersättare för D700 än va D800 varit är att D810 är något snabbare vilket har varit det som fått mig att tveka. Har nu D810 dessutom fått uppåt ett steg till bättre brusprestana så är det ytterligare en sak som talar för den och uppgraderingen av autofokusen är förstås också varmt välkommen.

Det blir aningen jobbigt att jobba med panoraman med en sådan kamera som ger 36Mpx upplösning per bild. Säg att du har 20 bilder och du jobbar med en laptop. Det kan du feting glömma om du inte äger en MBA eller MBP som har lite mer kräm i sig, eller har en stationär dator med 780 Ti samt Xeon i sig. Vet, låter overkill, men det är det också. 36Mpx är overkill för stunden när 24Mpx räcker gott och väl till vad som helst.
Men visst vore det ett stort kliv från D700 till D8x0, det håller jag med om!

Brusprestandan är inte riktigt "jippii" i jämförelse med Canon 6D som är jämnbrusig av sig även på ISO 12800.

Skrivet av Nisse-Tuta:

ja det är lite stiltje i spegelvärlden just nu. D810 har samma Sonysensor som förr och Canon har väl fortfarande samma sensor sedan Hedenhös.

Men här om dan florerade artiklar om att Canon lovar att nu ta nya tag i sensorkriget. Säga vad man vill om Canon men de brukar göra det de gör bra.
Tycker C100 är ett praktexempel på en kamera som redan när den släpptes var dubbelt så dyr som konkurrenterna med sämre features men som fortfarande säljer som smör och har snart överlevt tre generationer via betal-uppdateringar.

Ser verkligen framemot kommande releaser, ett ryckte sa redan på Photokina i slutet av sommaren.

Läste hastigast genom Cameraegg att Canon "ska" komma med RGB Layer Sensor DSLR på 75Mpx, men det återstår att se om det blir verklighet eller ej.

Själv skulle jag nöja mig med en ynka Canon 6D ett bra tag framöver pga dess otroligt bra ISO i höga nivåer.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Läste hastigast genom Cameraegg att Canon "ska" komma med RGB Layer Sensor DSLR på 75Mpx, men det återstår att se om det blir verklighet eller ej.

Själv skulle jag nöja mig med en ynka Canon 6D ett bra tag framöver pga dess otroligt bra ISO i höga nivåer.

Appropå det så är de bilder jag sett på Fujis kommande digitala mellan formatera heta.

Ja höga ISOn är alltid trevligt. Min A7 är ju riktigt grym på det men eftersom jag mest filmar så är jag inte jätte imponerad eftersom den lite mindre sensorn i min FS100 spöar de flesta fullformatare på det ämnet i video.
Förutom A7s såklart som jag har väldigt svårt att inte beställa, ja menar ISO +400 000, överexponera bäckmörker…. galen tid vi lever i.

Sen för video så är det så mycket mer som spelar in vad gäller bra mörker egenskaper. En BMPCC med ynka 1" sensor och ISO 800 läxar upp de flesta större sensorer oavsett om de pressas upp i ISO 6000 eller liknande eftersom den istället har rejäl bittrate och tål att ljusas upp i efterhand utan att se galet ut (speciellt i raw).
Och nu har EF-m4/3 speedboostern för bmpcc kommit som tex gör att Sigmas 18-35/1.8 förvandlas till världens snabbaste zoom på 10.5-20.3mm f/1.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HCOC:

Det blir aningen jobbigt att jobba med panoraman med en sådan kamera som ger 36Mpx upplösning per bild. Säg att du har 20 bilder och du jobbar med en laptop. Det kan du feting glömma om du inte äger en MBA eller MBP som har lite mer kräm i sig, eller har en stationär dator med 780 Ti samt Xeon i sig. Vet, låter overkill, men det är det också. 36Mpx är overkill för stunden när 24Mpx räcker gott och väl till vad som helst.
Men visst vore det ett stort kliv från D700 till D8x0, det håller jag med om!

Brusprestandan är inte riktigt "jippii" i jämförelse med Canon 6D som är jämnbrusig av sig även på ISO 12800.

Har lite svårt att se vart du vill komma med problemen med 36mpix bilderna. Kastar man 20 såna på en dator så kroknar de flesta. Men å andra sidan så är det ungefär lika onyttligt att kasta 60 12mpix bilder på en dator... Håller man sig utanför alla former av klipp och klistra till panoraman (som jag aldrig gör) så är det dock inga saker som blir så tunghanterade.

Har visserligen själv sagt att 12mpix räcker till allt, och det gör det egentligen också. Men kan man plocka ut några pixlar till och optiken klarar det så ger det bara mer utrymme för efterbehandling och att plocka fram mer detaljer när man vill det. Annars går det alltid att köra små raw-filer på 9mpix, de borde ge ganska bra och lätthanterliga filer när man önskar det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ja, då vart det dax för Nikon D750

Nikon D750 är byggd i kolfiberförstärkt termoplast. Det ger lägre vikt jämfört med magnesium och hindrar inte den inbyggda wifi-enhetens radiosignaler. För att öka hållfastheten har vissa komponenter gjorts i en större sammanhållande del. En del komponenter görs fortfarande i magnesium. Nikon har också tillämpat ett nytt sätt att konstruera de underliggande elektronikkretsarna, bland annat för att kunna göra kameran tunnare trots en vinklingsbar bildskärm.

Lägre vikt och bättre grepp
Bantningsprocessen har varit nödvändigt för att kameran inte ska väga som D810 när Nikon lägger in alla nya funktioner. D750 väger 840 gram med batteri och minneskort. D610 väger 10 gram mer. D810 kvalar in på 980 gram.

Trots viktreduktionen har inte Nikon snålat på greppets storlek. Vi har jämfört kamerorna och upplever greppet på D750 som större. Det är djupare och smalare, vilket antagligen fungerar både för de med korta som långa fingrar. För undertecknad är greppet bättre på D750. Mina fingertoppar trycks inte in mot kamerahuset som med D810.

Inbyggd wifi
Att inte behöva använda sladd eller ta ut minneskortet för att läsa över bilder när våra datorer, surfplattor och smarta telefoner ändå kan kommunicera med wifi känns som en naturlig utveckling. Dessutom kan kan wifi användas för att fjärrstyra en kamera.

Likt D5300 har D750 fått inbyggd wifi. En lösning som på flera sätt är smidigare än att ansluta en wifi-adapter. Om inte annat så slipper man bryta väderskyddet.

Tyvärr är det bara överföring till smartfon och surfplatta som som gäller. Det går inte att koppla upp kameran mot en vanlig dator. Någon nfc-funktion för förenklad uppkoppling finns inte heller.

Vassare video
Nikon D750 har ärvt en del funktioner från D810, däribland videodelen och den nya bildkontrollen. Det innebär att man kan finjustera sina bildstilar och exempelvis välja en still med minimal kontrast för att få med så stort tonomfång som möjligt vid videofilmning.

Enligt Nikon ska D750, liksom D810, ge färre bildfel och bättre detaljåtergivning än D610.

Arvet från D810 innebär också att man kan styra bländaren under vid filmning. Det går att använda multiväljaren på baksidan för detta om man vill. Auto-ISO under filmning är också en möjlighet.

Live view-funktionen (skärmsökare) har en del likheter med D810, men möjligheten att kolla på två delar av bilden samtidigt finns inte. Med i-knappen går det snabbt att hoppa mellan olika funktioner när live view används. Nikon uppger även att autofokus vid live view ska vara som D810 och därmed snabbare än för D610.

Skärmen är vinklingsbar uppåt och nedåt plus att den är ljusstarkare än tidigare generationer genom att det även finns vita pixlar i skärmen.

6,5 bilder per sekund
Den som kan sin Nikon-historia minns att D700 kunde ta 8 bilder per sekund med hjälp av batterigrepp och det kraftigare EN-EL4-batteriet. Ur det perspektivet kan det kännas lite snålt med 6,5 bilder per sekund för D750 (gäller även för DX-läget). D610 ligger inte långt ifrån med 6 bilder per sekund.

Men jämför vi med de konkurrenter som finns idag, Canon EOS 5D Mark III och Sony A99, så är de inte snabbare. De kan ta 6 bilder per sekund som snabbast med full upplösning.

Även om processorerna är betydligt snabbare idag än när D700 kom så finns det andra begränsande faktorer. Vi misstänker att det snarare är själva sensorn och hur man prioriterar bildegenskaper som dämpar hastigheten. Om man tittar på extremt snabba kameror som Nikon D4s eller Canon Eos-1D X så ger de inte lika bra tonomfång vid låga ISO som Nikon D610 vars sensor borde vara mycket lik den i D750. Det finns ett motsatsförhållande mellan hög utläsningshastighet och egenskaper som tonomfång. Sannolikt måste sensorerna helt enkelt konstrueras olika beroende på vad man prioriterar.

Till skillnad mot D7100 och D810 har D750 lågpassfilter. Nikon bedömer att sensorn på 24megapixel ger för låg pixeltäthet för att undvika moiré och därför behövs filtret.

Ny känsligare autofokus
Men varför ska man välja D750 framför D610 när det skiljer så lite i hastighet? Främsta skälet är nog autofokusen som är en uppdatering av den klassiska och omtyckta 51-punktersvarianten. Den nya versionen kallas Multi-Cam 3500 II. Den klarar att fokusera ner till EV -3 (15 sek, f/1,4 vid iso 100). Modulen har som sagt 51 autofokuspunkter varav 15 är korsformade. 11 av punkterna fungerar med ljustyrka f/8. Exempelvis om man använder 500/4 med 2x telekonverter. D610 har en enklare autofokusmodul med 39 punkter varav 9 är korsformade. Den har dessutom fått en del kritik för sina prestanda i svagt ljus.

Liksom i D810 gör den snabbare processorn att autofokusen blir rappare och mer exakt plus att D750 förstås har det nya läget med grupp-AF som först dök upp i D4s.

I sökaren användes oled-teknik i sökaren istället för lcd (precis som i D810) vilket ska ge en något ljusstarkare sökarbild och tydligare sökarinformation jämfört med exempelvis D800 och D610.

Mer finns att läsa i länken ovan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Canon verkar vilja ge sig in i fighten om high end kompakterna: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=g7x

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Canon 7D Mark II på ingång - och Canon har helt släppt DSLR-video kvalitén.... Samma grötig crap som 550d mer lr mindre..

https://www.youtube.com/watch?v=S4s-QvnxpE0

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Gammal e äldst. Farfarsfarsfar släpper mums till de som söker det ultimata oavsett vad det kostar...

http://www.mirrorlessrumors.com/leica-announces-plenty-of-new...

Fast inte V-Lux eftersom det är LX100 som Panasonic släppte fast för $300 mer

Permalänk
Medlem

Hjärt-lungräddning på tråden, då det rör sig om Sony RX100 IV (och Sony RX10 II)

Sony RX100 IV och Sony RX10 II

(saxat fotosidan)

"Kamerahus, objektiv och antal pixlar är samma som föregående modeller, RX100 III och RX10. Det är istället på insidan det hänt saker.

I den nya 1-tumssensorn ligger elektroniken under den ljusbevarande delen av pixeln istället för att trängas på samma yta. Utläsningshastigheten har ökat fem gånger och kamerans processor har fått ett snabbt internminne.

Snabbheten kan användas för att fånga video med 1000 bildrutor per sekund, vilket ger det möjligt att spela upp med 40 gångers slow motion. Sensorn har också en snabb elektronisk slutare med slutartider upp till 1/32 000 sekund. Snabbheten minskar också förekomsten av "rolling shutter" vid videotagning.

RX100 IV kan ta 16 stillbilder per sekund och RX10 II kan ta 14. Sony uppger att detta ska kunna ske under en längre tid, men i pressmeddelandet är det inte specificerat mer än så. Antagligen krävs ett snabbt sd-minneskort av typen UHS-I.

Video är en paradgren för Sony och RX100 IV och RX10 II kan lagra video i storleken 3840 x 2160 pixlar (4k Ultra-hd) med 24, 25 eller 30 bildrutor per sekund. Vid full-hd (1920 x 1080 pixlar) går det att filma med 50 eller 60 bildrutor per sekund.

Inbyggd bildstabilisering och wifi-funktion med nfc-anslutning finns.

Kamerorna börjar levereras under sommaren"

Kör på med några fler

Sony A7R II

Inbyggd bildstabilisering, 4K video, bakbelyst cmos-sensor, fasdetekterande autofokus och en slutare som ska tåla 500 000 exponeringar är bara några av nyheterna i Sony A7R II.

Den nya slutaren utlovas ge mindre vibrationer. Det går också att använda en helt tyst elektronisk slutare. Det går att ta 5 bilder per sekund. För att ytterligare förbättra skärpan finns en inbyggd 5-axlad bildstabilisering (4,5 stegs dämpning enligt cipa).

Videofunktionen lagrar 4K Ultra-HD video med 30, 25 eller 24 bildrutor per sekund. Antingen används hela sensorbredden eller en utsnitt motsvarande Super 35-formatet.

Den nya fasdetekterande autofokusen uppges fungera med Sonys A-objektiv och objektiv från andra tillverkare. Det ska alltså räcka med en enkel adapter för att få fullt fungerande autofokus. De 399 fasdetekterande autofokuspunkterna täcker 45 procent av bildytan.

Sensorn har 42 megapixel och använder bakbelyst sensorteknik, vilket ska ge bättre lågljusegenskaper. Max-iso har höjts till 102 400. Enligt Sony är detta den största bakbelysta sensorn hittills på marknaden.

Kamerahuset är byggt i magnesium och vädertätat.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Hjärt-lungräddning på tråden, då det rör sig om Sony RX100 IV (och Sony RX10 II)

Sony RX100 IV och Sony RX10 II

(saxat fotosidan)

"Kamerahus, objektiv och antal pixlar är samma som föregående modeller, RX100 III och RX10. Det är istället på insidan det hänt saker.

I den nya 1-tumssensorn ligger elektroniken under den ljusbevarande delen av pixeln istället för att trängas på samma yta. Utläsningshastigheten har ökat fem gånger och kamerans processor har fått ett snabbt internminne.

Snabbheten kan användas för att fånga video med 1000 bildrutor per sekund, vilket ger det möjligt att spela upp med 40 gångers slow motion. Sensorn har också en snabb elektronisk slutare med slutartider upp till 1/32 000 sekund. Snabbheten minskar också förekomsten av "rolling shutter" vid videotagning.

RX100 IV kan ta 16 stillbilder per sekund och RX10 II kan ta 14. Sony uppger att detta ska kunna ske under en längre tid, men i pressmeddelandet är det inte specificerat mer än så. Antagligen krävs ett snabbt sd-minneskort av typen UHS-I.

Video är en paradgren för Sony och RX100 IV och RX10 II kan lagra video i storleken 3840 x 2160 pixlar (4k Ultra-hd) med 24, 25 eller 30 bildrutor per sekund. Vid full-hd (1920 x 1080 pixlar) går det att filma med 50 eller 60 bildrutor per sekund.

Inbyggd bildstabilisering och wifi-funktion med nfc-anslutning finns.

Kamerorna börjar levereras under sommaren"

Så här I början är de lite överskuggade av A7rii.
Men snart får nog internet upp ögonen även för dessa. Tror RX10ii kan bli riktigt bra. Den första är otroligt hyllad så förbättrar de den är de hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Så här I början är de lite överskuggade av A7rii.
Men snart får nog internet upp ögonen även för dessa. Tror RX10ii kan bli riktigt bra. Den första är otroligt hyllad så förbättrar de den är de hemma.

Som stillbildsfotograf så imponeras jag av Sony för varje år som går, det är helt otroligt vilket driv dom har!
Jag som sitter med en "Nikon-Fotoryggväska" har haft tankar på att sälja och byta till Sony, men jag kan inte, då jag är en kraftig "vanemänniska"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

För den som inte orkar läsa/förstå hela specen:
https://www.youtube.com/watch?v=K7-RRqUsDMQ

Synd priset blev för högt för oss amatörer som betalar med surt förvärvade och skattade sparslantar. Tror priserna kommer ner en 25% om ett drygt halvår. Beggade A7r lär troligen hamna <9k:- till hösten. Kan löna sig ligga en modell efter.

Sen kan man hoppas heffaklumpsgiganterna CaNikon vaknar upp och vågar ta en spegellös FF match mot Sony.

A7rII vs Nikon D750:
https://www.youtube.com/watch?v=fBN773nwZHU

Sony a7R II: The Canon 5Ds R Killer
http://bokeh.digitalrev.com/article/how-the-sony-a7r-ii-murde...