AMD satsar på surfplattor och spel med Project Discovery

Permalänk
Melding Plague

AMD satsar på surfplattor och spel med Project Discovery

På den kommande mässan CES i Las Vegas planerar AMD att visa upp en konceptplatta där bland annat tillhörande handkontroller för spel är en av huvudingredienserna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hade ju varit fränt om detta funkar med steam home eller vad di kallart, mjukt att ligga i sängen och spela

Permalänk

tror inte de blir så många som köper det här om inte priset och spelutbudet blir stort, amd får svårt att locka med bra spel till ett bra pris

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

tror inte de blir så många som köper det här om inte priset och spelutbudet blir stort, amd får svårt att locka med bra spel till ett bra pris

Finns som bekant rätt många spel till Windows 8.

EDIT: och Android.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kul. Hoppas på bra prissättning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att ligga i sängen om kvällarna och spela Skyrim eller något.
OM NOM NOM - drömmer mig bort.

Permalänk
Medlem

Givet köp!

Permalänk
Avstängd

De måste krympa till under 20nm innan de kan vara med och leka där.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

tror inte de blir så många som köper det här om inte priset och spelutbudet blir stort, amd får svårt att locka med bra spel till ett bra pris

Det är x86, alla Steam listor, inklusive min på över 200 titlar fungerar från dag 1. Kanske inte orkar snurra de flesta men jag har många spel jag gärna hade spelat på en platta. Någon gång måste jag ju klara GTA3 & SA och det finns nog tillräckligt för att det ska flyta. Sen släpps det ju 2000 indie titlar varje år som fungerar utan problem.

Jag är väligt intresserad av en AMD platta som har fokus på grafikdelen då jag anting spelar eller gör någonting som en ARM processor klarar av så jag hoppas det kommer ut i olika prisgrupper så hittar jag nog något som passar.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Avstängd

Så när Nvidia gjort Project Shield så kommer AMD därefter med Project Discovery lol...

Permalänk
Medlem

Ja de är ju självklart att AMD ska också vara med ett hörn, när Nvidia ha gjort surfplatta också.

Jag gilla designen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Det ser lovande ut och förhoppningsvis ett köp om de hittar hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Så när Nvidia gjort Project Shield så kommer AMD därefter med Project Discovery lol...

Discovery [of the Shield]

Permalänk
Medlem

Yey, väntat på något sånt här med x86 och bra grafikkort.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Denna ser riktigt intressant ut!
Med dockan till kanske den kan ersätta min arbetsdator...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kul idé men sådana leksaker blir alltid så jäkla dyra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Då iControlpad 2 kickstartern gick åt skogen och jag hade investerat i den så behöver jag hitta ett liknande allternativ, den här är dock för stor då jag vill ha något mindre samt med qwerty tangentbord så blir detta nog inget för mig, min skall inte användas till surfplattor och mobila enheter utan jag ville ha den till ett bygge av bärbar spelkonsol :/

Sen så ser faktiskt D-paden ut som skit :S

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Denna ser riktigt intressant ut!
Med dockan till kanske den kan ersätta min arbetsdator...

Ja verkligen!

För mig är detta en konkurrent till Surface pro 2. Dags att byta min gamla UL30Vt. Hoppas på recension och ett par vasor lägre pris bara:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Kan tänka mig att ligga i sängen om kvällarna och spela Skyrim eller något.
OM NOM NOM - drömmer mig bort.

Med såna här alternativ behöver folk som är spelberoende inte ens kliva ur sängen numera... menar inte att du är det.

Permalänk
Medlem

Vore inte så tokigt. Kan mycket väl tänka mig att spela på en sådan ifall man har någon VNC-tjänst på datorn. Steam och allt behändigt direkt i tableten.

OT:
Någon som vet någon VNC-tjänst med så lite fördröjning som möjligt, testar för tillfället splashtop och tycker det kunde fungera smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Vore inte så tokigt. Kan mycket väl tänka mig att spela på en sådan ifall man har någon VNC-tjänst på datorn. Steam och allt behändigt direkt i tableten.

OT:
Någon som vet någon VNC-tjänst med så lite fördröjning som möjligt, testar för tillfället splashtop och tycker det kunde fungera smidigare.

Steam jobbar ju på en stramingtjänst så jag tror det här kan bli riktigt bra, är sugen på en surface pro 2 men skulle vilja ha lite bättre grafikprestanda.

Permalänk

ARM Trustzone har nämnts ett par gånger nu, utan närmare förklaring av vad det innebär. Vad är det? Varför vill man ha det?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Finns som bekant rätt många spel till Windows 8.

EDIT: och Android.

Allt är väl relativt, hittills är iOS spelutbud oslagbart på surfplattefronten.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Allt är väl relativt, hittills är iOS spelutbud oslagbart på surfplattefronten.

Uhm, nej? Windows 8 klarar fortfarande långt mycket fler spel än vad det finns till iOS. Och iOS har dessutom väldigt mycket blaj, kloner av kloner på pussel-spel och usla racingspel. Mängden kvalitetsspel som finns till Windows 8 är ju hundrafalt större om inte ännu mer.

Permalänk
Medlem

AMD intåg på surfplattor är en självklarhet även om dem varit ganska långsamma. Dem har fördelen över Nvidia att kunna erbjuda x86-lösningar och fördelen över Intel att erbjuda dugliga grafikkretsar.

Skrivet av Ralleballe:

ARM Trustzone har nämnts ett par gånger nu, utan närmare förklaring av vad det innebär. Vad är det? Varför vill man ha det?

Någon sort säkerhetslösning där all data i datorn kontrolleras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Allt är väl relativt, hittills är iOS spelutbud oslagbart på surfplattefronten.

Finns långt fler spel till Windows 8 än det finns till iOS.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomas_skane:

AMD intåg på surfplattor är en självklarhet även om dem varit ganska långsamma. Dem har fördelen över Nvidia att kunna erbjuda x86-lösningar och fördelen över Intel att erbjuda dugliga grafikkretsar.

Någon sort säkerhetslösning där all data i datorn kontrolleras.

Det skullle bli kul om dem senare kunde få in samma prestanda som i playstation 4 på en sån där surfplatta. Det lär dock bli dyrt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Finns långt fler spel till Windows 8 än det finns till iOS.

Lol, snackar Touch-anpassade spel som finns att köpa i Windows Store.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

"Project Disco" lät mycket intressantare än "Project Discovery", ni borde inte klippa meningarna i er feed mitt i ett ord

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Uhm, nej? Windows 8 klarar fortfarande långt mycket fler spel än vad det finns till iOS. Och iOS har dessutom väldigt mycket blaj, kloner av kloner på pussel-spel och usla racingspel. Mängden kvalitetsspel som finns till Windows 8 är ju hundrafalt större om inte ännu mer.

Gå in på Windows Store och se dig omkring.

§1.5
Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air