Dynavoice Definition DF-8 7.1

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Eller annan master kanske? Mycket remastrat skit på Spotify, tyvärr.

Ja, det är alltid spotify's största problem, dom tycks gräva i arkiven för att hitta sämsta tänkbara utgåva att publicera.

Men just detta fall gällde hyffsat ny musik från ett litet band, som jag är rätt säker på inte finns i flertalet "officiella" masters.

Jag borde testat via Fidelify vid samma tillfälle, för att utesluta om det beror på källmaterial eller programvara.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nja, inte direkt. Skillnaden mellan 320kbps MP3 och FLAC är så liten att TS knappast lär höra den. Jag erkänner själv att jag i nio fall av tio inte hör skillnad och då har jag utrustning som är många gånger bättre än det TS tänker köpa.

Jag hör som sagt skillnad på de två albumen jag har i FLAC som är Nils Lofgren Acoustic Live och Infected Mushroom. Och jag sitter på ett system som är billigare än TS.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag hör som sagt skillnad på de två albumen jag har i FLAC som är Nils Lofgren Acoustic Live och Infected Mushroom. Och jag sitter på ett system som är billigare än TS.

Alright, jag råkar ha både Nisse Lövgren Acoustic Live samt alla Infected Mushroom plattor hemma. Ska se ifall jag har tid och möjlighet att göra ett test i helgen när jag kommer hem. Återkommer med resultat.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Angående Spotify så upplever jag att materialet där är av väldigt varierande kvalitet, använder det rätt så mycket (Premium) och hittar ganska ofta plattor som låter riktigt illa, speciellt bland lite mer okänd rock och metal (i vissa fall är det förstås fast i inspelningen, men nu menar jag tydlig distorsion och artefakter). Grävde fram ett exempel, Renegade Five feat. Elize - Life is already fading, upplever väldigt mycket distorsion i den, som jag tycker låter som en produkt av kompression? Kan ha fel förstås.

Sen finns det detta: http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark

Permalänk

Nu har sakerna anlänt;). Nu blir det fixa iordning under helgen och bilder kommer så småningom får ni se förvandling ifrån ett bra hemmabio rum till ett mer riktigt hemmabio rum:)

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag hör som sagt skillnad på de två albumen jag har i FLAC som är Nils Lofgren Acoustic Live och Infected Mushroom. Och jag sitter på ett system som är billigare än TS.

Det har helt och hållet att göra med vad det är för frekvenser i låten osv. Vissa är i princip oförändrade. Dessutom så är det mest höga frekvenser som blir påverkade, och vissa hör inte särskilt höga frekvenser. Såg en graf på detta och majoriteten av ljudet som inte fanns med på 320mp3'an som testades låg över mitt frekvensomfång, uppe på typ 19-21 khz.

Sen så är det ju hemskt lätt att sitta och säga att man hör skillnad, om man faktiskt gör det om man utgår från samma fil (så slipper man olika mastring och skit) är en helt annan femma.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det har helt och hållet att göra med vad det är för frekvenser i låten osv. Vissa är i princip oförändrade. Dessutom så är det mest höga frekvenser som blir påverkade, och vissa hör inte särskilt höga frekvenser. Såg en graf på detta och majoriteten av ljudet som inte fanns med på 320mp3'an som testades låg över mitt frekvensomfång, uppe på typ 19-21 khz.

Sen så är det ju hemskt lätt att sitta och säga att man hör skillnad, om man faktiskt gör det om man utgår från samma fil (så slipper man olika mastring och skit) är en helt annan femma.

Var 320 mp3an från Spotify? Tror själv inte jag hade hört skillnad på en bra mp3a och FLAC, tyvärr är dock, som redan nämts, Spotify oftast inte bra kvalité. T.ex. ett så stort band som red hot chili peppers märks det stora hack i vissa av låtarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Var 320 mp3an från Spotify? Tror själv inte jag hade hört skillnad på en bra mp3a och FLAC, tyvärr är dock, som redan nämts, Spotify oftast inte bra kvalité. T.ex. ett så stort band som red hot chili peppers märks det stora hack i vissa av låtarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Spotify använder 320kbps .OGG inte mp3

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Spotify använder 320kbps .OGG inte mp3

Då ser man!
Då är det 320kbps .OGG och FLAC jag hör skillnad på då.
I varje fall så står mitt ursprungliga uttalande kvar att det är ju spotify premium och FLAC man/jag hör skillnad på.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Då ser man!
Då är det 320kbps .OGG och FLAC jag hör skillnad på då.
I varje fall så står mitt ursprungliga uttalande kvar att det är ju spotify premium och FLAC man/jag hör skillnad på.

Om det är en dålig låt på spotify så är den förmodligen inte av den bättre kvaliten och 320ogg.... Just elektronisk musik som är dynamisk upplever jag som lätt att höra skillnad på...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av turboprocess:

Nu har sakerna anlänt;). Nu blir det fixa iordning under helgen och bilder kommer så småningom får ni se förvandling ifrån ett bra hemmabio rum till ett mer riktigt hemmabio rum:)

Bumpar tråden, nyfiken på vad dina intryck blev av Dynavoice DF-8.orna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcfeast57:

Bumpar tråden, nyfiken på vad dina intryck blev av Dynavoice DF-8.orna...

Jag funderar också på att köpa dessa. Jag har en Onkyo 609 sedan tidigare som jag tänkte driva dem med vilket skulle innebära att jag skulle få samma uppstättning som dig. Är du nöjd med köpet eller?