radera en OEM-partition, vågar man det?

Permalänk
Medlem

radera en OEM-partition, vågar man det?

Har en Lenovo Ideapad Yoga 13 som levererades med win8. Vill ha Win7, men det visade sig vara omöjligt då disken har "låsta" partitioner, som ej går att radera i win7 installationen. Det finns sätt att kringå detta, genom att radera oem-partionerna. Att göra detta innebär att man även tar bort recovery-filerna.

Hur som helst, min fråga är, är det säkert att radera dessa partitioner? Undviker gärna att tegelstena datorn.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går att partionera om men du raderar då recoverypartitionen men datorn kommer att fungera hårdvarumässigt, sedan hur du löser det med den mjukvara du raderar är upp till dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

finfint. kom också på att jag kan klona disken innan jag gör något.

Permalänk
Inaktiv

I Windows kan man ofta kopiera återställningspartitiomen till ett externt minne, typ en USB sticka. Den kan då även tas bort automatisk. Sök på återställning så borde du hitta!