Funkar det att använda denna mik i Soundblaster z ljudkort?

Permalänk
Medlem

Funkar det att använda denna mik i Soundblaster z ljudkort?

Hej

Nu är det så att jag beställt denna mik

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=166706

Och detta ljudkort

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1619351

Och märkte att mikrofonen kör USB. Hur går detta ihop eftersom jag såg att ljudkortet har nå tjohejsan uti clear sound och sånt till mik som kanske skulle vara soft att få användning av, eller behövs det inte då man kör USB?

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Testpilot

Om den kopplas in med USB så är mikrofonen en egen ljudenhet och då kan du inte använda några av ljudkortets funktioner till den.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det är en USB mikrofon så du behöver inget ljudkort för att få den att funka. Det betyder så klart att du inte kan använda ljudkortets funktioner.

Visa signatur
Permalänk

Saken är ju att mikrofonen är bra utan att behöva dom "funktionerna"

Sen är det alltid trevligt att ha mikrofon på separat ljudkort/drivare. Det tycker ivf jag. Mina Asio drivare gillar det bättre har har jag märkt.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Hej

Nu är det så att jag beställt denna mik

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=166706

Och detta ljudkort

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1619351

Och märkte att mikrofonen kör USB. Hur går detta ihop eftersom jag såg att ljudkortet har nå tjohejsan uti clear sound och sånt till mik som kanske skulle vara soft att få användning av, eller behövs det inte då man kör USB?

Har exakt samma grejer själv. Tyvärr har jag inte hittat något sätt att ansluta micen till ljudkortet iaf, men det fungerar bra ändå. Micen är grymt bra, inte minsta lilla brus eller liknande, och tar upp ljud klockrent från både mig och de som snackar i rummet bredvid (eh?).

Bottom line, kommer sakna de roliga röst-grejerna man kunde göra med ljudkortet, men snowball fungerar klockrent, tar upp kristallklart ljud iaf.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Har exakt samma grejer själv. Tyvärr har jag inte hittat något sätt att ansluta micen till ljudkortet iaf, men det fungerar bra ändå. Micen är grymt bra, inte minsta lilla brus eller liknande, och tar upp ljud klockrent från både mig och de som snackar i rummet bredvid (eh?).

Bottom line, kommer sakna de roliga röst-grejerna man kunde göra med ljudkortet, men snowball fungerar klockrent, tar upp kristallklart ljud iaf.

Kan vara "ute och turnera", men sitter bla på nån lätt åldrad klassisk variant av S B Audigy Platinum "nåt", som är "förbundet" med en 5,25" frontpanel med div utgångar och kontakter, bla usb 2.0.

På bilden där ljudkortet är "avklätt" syns ett antal "piggar" uppe till vänster, tycker dessa ser misstänkt lika ut de kontakter som man ansluter en frontpanel till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Kan vara "ute och turnera", men sitter bla på nån lätt åldrad klassisk variant av S B Audigy Platinum "nåt", som är "förbundet" med en 5,25" frontpanel med div utgångar och kontakter, bla usb 2.0.

På bilden där ljudkortet är "avklätt" syns ett antal "piggar" uppe till vänster, tycker dessa ser misstänkt lika ut de kontakter som man ansluter en frontpanel till...

Hm, my bad, tänkte lite väl kort. Har inte ens samma kort, sitter på Sound blaster Z jag Dock osäker på om min har uttag för USB, men fungerar så bra så har egentligen inget större behov av det.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Pax Vobiscum:

Kan vara "ute och turnera", men sitter bla på nån lätt åldrad klassisk variant av S B Audigy Platinum "nåt", som är "förbundet" med en 5,25" frontpanel med div utgångar och kontakter, bla usb 2.0.

På bilden där ljudkortet är "avklätt" syns ett antal "piggar" uppe till vänster, tycker dessa ser misstänkt lika ut de kontakter som man ansluter en frontpanel till...

Oavsett var du har USB-anslutningar så kommer mikrofoner du ansluter där bli en egen ljudenhet, du kommer aldrig kunna använda ditt ljudkort till mikrofonen.

Det är samma sak med USB-headset, de är egna ljudenheter och funkar helt fristående från övriga ljudkort i datorn.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar You guys are awesome

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T