Koppla in Asus RT-N66U till ett Comhem modem/router Netgear CG3700

Permalänk
Medlem

Koppla in Asus RT-N66U till ett Comhem modem/router Netgear CG3700

Hej!

Lite frågor då jag inte har någon kunskap om att installera extern router tidigare.

Skaffade Comhems tjänst 100 mbit för ett par veckor sedan och fick då med deras modem/router Netgear CG 3700. När man kör trådat så har jag inget att klaga på med hastigheten med när man kör över wifi så blir det ostabilt till o från, räckvidden är inte på topp samt att hastigheten varierar kraftigt. Har läst mycket på olika trådar och det framkommer tydligt att det modem/router Netgear CG 3700 som Comhem skickar med inte verkar vara bland de bättre när det gäller routerfunktionen. Hade först tanke att använda en apple timecapsule som router men ändrade mig.

Var därför på Inet idag och införskaffade mig en extern router Asus RT-N66U som skulle vara bland de bättre och tänkte koppla in den det närmsta.

Jag har full koll på hur jag ska stänga av NAT i Netgearen så att den blir bryggkopplad samt stänga av wififunktionen på den.

Sedan ska jag dra en nätverkskabel mellan Ethernetport 1 på Netgearen till ingången på Asus och därefter dra en nätverkskabel från utgången på asus till min stationära dator för att konfiguera den.

När jag sedan är inne i Asus konfig-program behöver jag där ange några uppgifter om IP adresser eller liknande från Netgearmodemet eller känner routern av detta och ställer in detta med automatik och sätter igång? Om inte var hittar jag uppgifter om detta?

Tacksam för tips

Mvh Thomas

Permalänk
Medlem

Jag har en RT-N56U och com hems Netgear CG 3700 och då räckte det att bara dra en kabel emellan precis som du sa.
behövde inte göra några inställningar förutom lite standard med lösenord och sånt

Permalänk
Medlem

Som du säger så stänger du av NAT funktionen på Netgearen, sen bara plug n play med Asus:en med en nätverkskabel emellan, sen är det bara konfiguera upp den med t.ex "Simple setup" eller vad dom heter Du behöver inte krångla mer eller något liknande med att sätta IP-adresser eller något dylikt. Lycka till!

Permalänk
Medlem

ASUS RT-N66U

Tack för era svar!

Då var routern installerad mot comhem modemet Netgear CG 3700 vilket gick utan problem.

Frågan nu är om kan man optimera inställningarna på Asus routern för att få ut bättre prestanda ytterligare? Såg att det fanns någon inställning av frekvenser som i standardläget står på 20 men som går att ändra till 40 exempelvis.

Några tips?

Mvh. Thomas

Permalänk
Medlem
Skrivet av KIT A:

Tack för era svar!

Då var routern installerad mot comhem modemet Netgear CG 3700 vilket gick utan problem.

Frågan nu är om kan man optimera inställningarna på Asus routern för att få ut bättre prestanda ytterligare? Såg att det fanns någon inställning av frekvenser som i standardläget står på 20 men som går att ändra till 40 exempelvis.

Några tips?

Mvh. Thomas

Är det kanalbandbredd du menar 20 eller 40MHz? sätter du den på 40MHz får du bättre hastighet men inte säkert att alla datorer/telefoner du ska koppla in stödjer det. Har för mig att 20MHz bandet går upp till 130mbit och att 40MHz är mer känslig för störningar

Permalänk
Medlem

Asus

Ja det var nog bandbredd.

Då ligger jag kvar på 20.

Tack för svaret.