Hjälp mig med mitt första m-ITX bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Passar fysiskt i chassit kanske. Men med ITX så täcker stora kylare PCIe porten så man kan inte köra med grafikort.
Därför de flesta väljer sluten vattenkylare för ITX byggen.

Det är inte alls farligt värmemässigt. Designen inne är annorlunda än ITX versionen. Fläktarna sitter i botten och taket istället. Där är gott om plats i den låda, jag har en ännu mindre låda än Prodigy för mina mATX delar och har ina problem med värme trots att jag bara har en 180fläkt som intag.

Du skall inte snöa in dig på att skaffa ITX om du skall ha en låda som rymmer mATX. Skall du gå ITX så finns det betydligt mindre lådor som fungerar som spelburkar. Silverstones SUGO serie är en sådan t.ex..

Okej tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Haha det är lugnt mannen vad har du för kylare då? Det är någon som säger att det kommer tafsa på mitt grafikkort typ så får väll testa o se först och sen kanske se om det blir vattenkylning istället

Skickades från m.sweclockers.com

En Corsair H80i men jag har sett folk som har fått i en h90(140 rad), och har du ett modulärt nätagg så är det mycket lättare. Jag panik köpte mitt nätagg eftersom det som jag tänkte köpa utgick från deras sortiment(Corsair CX600M som har rekomenderats tidigare), så skaffar du modulärt så plockar du ut det som inte behövs. Jag har en 4xSata power och en 8+6 PCI-e och några molex sladdar som ligger inknött i HDDburen(därför de sitter på utsidan).

Som sagt, temperaturerna hålls riktigt bra för hur litet chassit är, och ska du iväg på lan är det bara att kasta ner det i en bag så är det klart.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

En Corsair H80i men jag har sett folk som har fått i en h90(140 rad), och har du ett modulärt nätagg så är det mycket lättare. Jag panik köpte mitt nätagg eftersom det som jag tänkte köpa utgick från deras sortiment(Corsair CX600M som har rekomenderats tidigare), så skaffar du modulärt så plockar du ut det som inte behövs. Jag har en 4xSata power och en 8+6 PCI-e och några molex sladdar som ligger inknött i HDDburen(därför de sitter på utsidan).

Som sagt, temperaturerna hålls riktigt bra för hur litet chassit är, och ska du iväg på lan är det bara att kasta ner det i en bag så är det klart.

Okej tack för tipset, gött snack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thelin:

Både Prodigy (lätthanterligt för LAN) och Node (snyggare och mindre som en dator och mer som en "HiFi-komponent") chassit är bra val. Köpte nyligen en Node 605 ifrån Fractal Design och måste säga att jag är mycket nöjd med den, vilket kanske också skulle kunna vara ett alternativ? Du måste byta till slim-blue ray och bör nog inte ha en mekanisk HD lösning utan enbart SSD (själv kör jag mekaniska hårddiskar i en portabel extern Icy Box istället). Bra även med modifierbar PSU (något inte jag köpte så det är kablar eeeeeverywhere, även om det var passivt kylt). Du får med en riktigt snabb WiFi lösning om du har en ac-kompatibel router också med ditt Z87i-moderkort, något som verkligen är ett steg upp (och en kabel mindre om du bestämmer dig för att köra trådlöst). Grafikkortet får plats om det bara är inte är högre än 15 cm (mitt första försök var ett HD7750-DCSL-1GD5 som tyvärr var dryga 16 cm och därmed inte fick plats).

Lycka till!

Tack för den härliga feedbacken mannen! sånt gillar vi!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Passar fysiskt i chassit kanske. Men med ITX så täcker stora kylare PCIe porten så man kan inte köra med grafikort.
Därför de flesta väljer sluten vattenkylare för ITX byggen.

Det är inte alls farligt värmemässigt. Designen inne är annorlunda än ITX versionen. Fläktarna sitter i botten och taket istället. Där är gott om plats i den låda, jag har en ännu mindre låda än Prodigy för mina mATX delar och har ina problem med värme trots att jag bara har en 180fläkt som intag.

Du skall inte snöa in dig på att skaffa ITX om du skall ha en låda som rymmer mATX. Skall du gå ITX så finns det betydligt mindre lådor som fungerar som spelburkar. Silverstones SUGO serie är en sådan t.ex..

Bitfenix Prodigy M är en fin låda med smart design, men vanliga Prodigy är unikt. Moderkortet monteras horisontellt, vilket är extremt smidigt. I fronten kan man ha en 230mm fläkt, bakåt 140 och två 120 i toppen (eller radiatorer eller vad man nu vill ha). På CPU:n kan man ha en rejäl kylare om så önskas (givetvis med moderkortsdesignen i åtanke).

Jag har kört mITX i Lian Li-chassin, mindre än Silverstones SUGO (SUGO har ofta fått kritik i tester för dålig kylning förresten). Problemet var inte värme, problemet för mig var att det var så pilligt att gå in och göra någon ändring. I Lian-Li-chassin sitter moderkortet monterat på sidopanelen, som dessutom är i mjuk aluminium som repas lätt. Men det var lite off topic.

Vanliga Prodigy är en dröm för meckaren. Dessutom mycket lätt att bygga i. Bara öppna en sidopanel och du är har koll på allt. Det är lite brett, det är lite svajigt, det har sina sidor, men jag har aldrig trivts bättre med ett chassi. Jämfört med traditionella chassin är det ett mycket litet och fint chassi. Dessutom kan man ha en panel med en liten diskret ruta och då syns grafikkortet väldigt stiligt, om man gillar att ha det så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Bitfenix Prodigy M är en fin låda med smart design, men vanliga Prodigy är unikt. Moderkortet monteras horisontellt, vilket är extremt smidigt. I fronten kan man ha en 230mm fläkt, bakåt 140 och två 120 i toppen (eller radiatorer eller vad man nu vill ha). På CPU:n kan man ha en rejäl kylare om så önskas (givetvis med moderkortsdesignen i åtanke).

Jag har kört mITX i Lian Li-chassin, mindre än Silverstones SUGO (SUGO har ofta fått kritik i tester för dålig kylning förresten). Problemet var inte värme, problemet för mig var att det var så pilligt att gå in och göra någon ändring. I Lian-Li-chassin sitter moderkortet monterat på sidopanelen, som dessutom är i mjuk aluminium som repas lätt. Men det var lite off topic.

Vanliga Prodigy är en dröm för meckaren. Dessutom mycket lätt att bygga i. Bara öppna en sidopanel och du är har koll på allt. Det är lite brett, det är lite svajigt, det har sina sidor, men jag har aldrig trivts bättre med ett chassi. Jämfört med traditionella chassin är det ett mycket litet och fint chassi. Dessutom kan man ha en panel med en liten diskret ruta och då syns grafikkortet väldigt stiligt, om man gillar att ha det så.

Mycket väl skriven feedback måste jag säga, bra gjort! Lyfter fra en hel del grejor om både Node, Prodigy, prodigy M m. fl. Tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad av nåt väldigt kompakt skulle jag rekommendera Silverstone sugo SG05B eller 06

Tar absolut minimal plats mkt enkelt att ta med - då den har bara måtten

Bredd 222 mm
Djup 276 mm
Höjd 176 mm

se min signatur så ser du vad jag har fått plats i min ! ^^

krävs lite moddning dock men inga stora ingrepp .
Varken GPU eller CPU har gått över 65c vid spel å så .

enda negativa jag finner är att jag har inga fläkt filter : /
men lite mesh är alltid simpelt att fixa.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Urdumt chassi. Stort som mATX men tar bara mITX. Kör på en Fractal Design Node 304, eller ett Silverstone Sugo SG07/SG08. Har personligen ägt en dator i det senare, kanon-chassi!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hyper evo 212 passar väldigt fint i det där chassiet och på det moderkortet. Har precis den uppsättningen själv. Köp dock vinklade sata kontakter till DVD:n vilket underlättar installationen väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondstage:

Hyper evo 212 passar väldigt fint i det där chassiet och på det moderkortet. Har precis den uppsättningen själv. Köp dock vinklade sata kontakter till DVD:n vilket underlättar installationen väldigt mycket.

Ja jag tänkte väll det, satt o mätte lite på nätet haha tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

En Corsair H80i men jag har sett folk som har fått i en h90(140 rad), och har du ett modulärt nätagg så är det mycket lättare. Jag panik köpte mitt nätagg eftersom det som jag tänkte köpa utgick från deras sortiment(Corsair CX600M som har rekomenderats tidigare), så skaffar du modulärt så plockar du ut det som inte behövs. Jag har en 4xSata power och en 8+6 PCI-e och några molex sladdar som ligger inknött i HDDburen(därför de sitter på utsidan).

Som sagt, temperaturerna hålls riktigt bra för hur litet chassit är, och ska du iväg på lan är det bara att kasta ner det i en bag så är det klart.

Node 304 + H90 + CX600M = Najs.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]