Eheim 1048 och elektromagnetisk strålning?

Permalänk
Medlem

Eheim 1048 och elektromagnetisk strålning?

Har ganska nyligen införskaffat vattenkylning, och är väldigt stolt över placeringen av min Eheim pump som sitter bakom hårddiskarna i mitt system.

Problemet är det att efter någon vecka eller så, så började jag få problem så fort jag skulle flytta filer från en disk till en annan så segar datorn ner nått fruktansvärt. Musen hackar runt och musiken i winamp "laggar".

Kan det vara så att motorn i Eheim pumpen genererar tillräckligt med elektromagnetisk strålning för att störa hårddiskarna?

Är det någon annan som upplevt liknande?

/Niklas

Permalänk

det låter högst osanolikt. Men du kan ju prova att sätta en blyplåt över pumpen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det har uppmärksammats att Eheimpumpars elektromagnetiska fält tom kan störa bildskärmar. Så att en Eheimpump skulle vara kapabel av att störa hårddiskar är ingen otänkbarhet.
Testa att försöka avskärma pumpen på något vis, till exempel genom att vira aluminiumfolie kring den.

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Medlem

KNAS,
Det är ju värt att testa, aluminiumfolie har jag ju hemma, fast blyplåt kan vara svårt och tungt då lådan REDAN väger för mycket för LAN.

Angående det där med störning av bildskärm är alldeles sant, min Iiyama skärm rycker och skakar om datorn står närmare än ca två meter.

Permalänk
Medlem

om hårdiskan fnukade bra i några veckor men funkar dåligt nu så är det antagligen redan för sent för att få den att funka... men vad vet jag, alltid värt ett försök

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Är mer troligt att pumpen stör dataöverföring i ATA-kablarna än att själva hårddisken påverkas (när UDMA+ hårddiskar märker av överföringsfel så försöker den skicka informationen igen vilket ger just dom symtom du beskriver). Om du vill prova att skärma av pumpen ska du dock använda järnhaltigt material och inte bly, bly är mycket bra på att stoppa radioaktiv stråling men inte någonting annat (dessutom är det förvånandsvärt giftigt).

Permalänk
Medlem

megol,
Jag hade just samma tankar som du - att pumpen stör överföringen i kablarna och inte som chille påstår - själva diskarna.

Men megol, vad tror du om aluminiumfolie då? Skulle det fungera, om inte, vad finns det för järnhaltigt material som är hyffsat smidigt att isolera pumpen med?

/Niklas

Permalänk
Medlem

järn?

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk

Hmm glad att man inte skaffade Eheim då, varför köper folk dessa dyra åbäcken?

Permalänk
Medlem

jaha, jag som tänkt köpa en eheim pump till mitt kommande vattenkylningssystem, vafan ska man skaffa för pump då istället da??

Permalänk
Medlem

Märkligt, har inte haft några problem med min 1048, men då vet man att risken finns där.

Beror väl mest på placeringen iof?.

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

Har problem med att skärmen skakar lite lätt i sisådär 50Hz. Fast inga andra symtom.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem

Hum.....
Ja problemet känner jag till. Hade själv problem med vibrerande skärm.

Orsaken är änkel.
Vi har 50Hz växelström och motorn är en enfasmotor som går på 50Hz.
Den sänder ut ett magnetfällt som det mäste men det svänger med 50Hz också.
Därför störs skärmen som ligger rätt nära. Ofta 60-120Hz.
Oh köpa en annan enfas pump löser inte problemet för alla 230V akvariepumpar går på 50Hz växelspänning för det har vi ju i väggen och sänder därmed ut samma magnetfält.

Enda lösningen är att plasera pumpen där den inte stör nåt eller skaffa en pump som går på likström.... dock har dom offta mer slitdelar och är mer opålitliga.

Själv har jag datorn 1m från skärmen det är tillräkligt...... har 3st diskar och har hafft annda diskar med innan dom och ingen har störts av pumpen.
Diskarna arbetar på en alldeles för hög frekvens för att bli störda skulle jag tro .

Ett sätt att få bort elektromagnetisk stråläng är att ha båda ledarna gämte varan.... för går strömen åt ena hållet i den ena och tillbaks i den anndra tar magnetfällten ut varan......
Just det man gör i en ATA 100 kabel.... vaje ledare har en egen ground därför stör dom ietn varan.

Dock kan man inte tillämpa detta i en motor för just magnetfältet gör att den kan rotera... annars skulle den står still.

Permalänk
Citat:

jaha, jag som tänkt köpa en eheim pump till mitt kommande vattenkylningssystem, vafan ska man skaffa för pump då istället da??

Har själv köpt en Hozellock 700L/h för 320:- som går på AC24V med medföljande adapter till 230V. Flimmerfri skärm på ett avstånd av 3dm.

Permalänk
Avstängd

Jag har en Sicce Nova 13L/min.. Den är otroligt stark för att vara så pass liten som den är!.. Den är BRA mycket mindre än NÅGON eheim-pump.. Sen funkar aluminium inte så värst bra till att avskärma elektromagnetisk strålning,.. dvs, att vira in pumpen i alu-folie (som desutom leder ström och kan komma i kontakt med andra komponenter i datorn) är ingen bra idé.. Bly funkar inte heller (som nämnts ovan).. hmm.. kanske två par järnblock? vem vet, testa!..

Visa signatur

[size="1"]AMD XP1800+ @ 1700 Mhz (Palomino) | GeForce 3 Ti200 @ 500 | 256 MB DDR 266 Mhz | Creative Soundblaster Audigy™ 2, 6.1 THX Certified 24-bit | 2*12.5 GB HDD + 40 GB HDD | Pioneer Slot in DVD & Slot in CD-ROM | WaterCooled™ = ½", BIX Blue Metallic, 2 papst 120, 2 L plexitank, Sicce Nova 13 L/min | PLUS™ DLP Projektor (300", XGA, 800 Ansi) | katt™ POWER! :D[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus

Har själv köpt en Hozellock 700L/h för 320:- som går på AC24V med medföljande adapter till 230V. Flimmerfri skärm på ett avstånd av 3dm.

du har fortfarande 50Hz men har inte kollar upp hur spänningen påvärkar men kan tänka mig läggre är bättre.......

Permalänk

Ja och den stör skärmen om jag kommer närmare än 3dm men det är inga meter vi snackar om som det verkar med Eheimen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Ja och den stör skärmen om jag kommer närmare än 3dm men det är inga meter vi snackar om som det verkar med Eheimen.

Mja har mer med skärmen att göra tror jag och att fler kör eheim.
Sätter jag min gammle 15 tummare gämte burken vibrerar bilden som satan men sättre jag min 19 tumare gämte märks det inte alls lika mycket.
Så har lite med skärm att göra med.

Permalänk
Medlem

Lurcazzus,
Man köper dyra åbäken Eheim för att dom är PÅLILIGA, det är A och O i vattenkylningsystem. Tänk själv vad som händer om pumpen stannar när du ligger och sovar.

Jag testade med aluminiumfolie men som väntat utan resultat - tyvärr. Jag har funderat på att köpa 5,25" till 3,5" konverterare som man kan sätta diskarna i. Då kommer dom en bit från pumpen.

Men finns det inte magnetiskt avskärmade ATA-kablar? De dyrare stereokablarna är ju det...

Permalänk
Medlem

Min skärm (Dell D1025HE 17" gammal som gatan) flimrar ganska friskt om jag håller pumpen nära (eheim 1048), men inga som helst problem så som den står nu, ca 1½m ifrån. Jag har 3-4 diskar som sitter på någon decimeters avstånd från pumpen, och har inte märkt någon försämring i överföringshastighet eller datafel. (WDse, CudaIV + ett par Maxtor ata66). Du kanske kör raid, ata133 eller något som är mer känsligt? Testa och fimpa bort pumpen och kör lite tester och se vad som händer så är saken biff.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polo
Lurcazzus,
Man köper dyra åbäken Eheim för att dom är PÅLILIGA, det är A och O i vattenkylningsystem. Tänk själv vad som händer om pumpen stannar när du ligger och sovar.

Processorn blir varm och överhettningsskyddet slår på och stänger av burken...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra
det låter högst osanolikt. Men du kan ju prova att sätta en blyplåt över pumpen.

vad menar du med citat pa1983? jag har då inte kommit upp med den om det är vad du menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Min skärm (Dell D1025HE 17" gammal som gatan) flimrar ganska friskt om jag håller pumpen nära (eheim 1048), men inga som helst problem så som den står nu, ca 1½m ifrån. Jag har 3-4 diskar som sitter på någon decimeters avstånd från pumpen, och har inte märkt någon försämring i överföringshastighet eller datafel. (WDse, CudaIV + ett par Maxtor ata66). Du kanske kör raid, ata133 eller något som är mer känsligt? Testa och fimpa bort pumpen och kör lite tester och se vad som händer så är saken biff.

Processorn blir varm och överhettningsskyddet slår på och stänger av burken...

Men det är förde fördelaktigt att ha en pump som är tyst och gediget konstruerad. Sicce kassa rakt igenom. Rena Wellpapp-pumpen.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk

Min pump är så tyst att den inte går att höra om man håller den under vattnet. Men lägger man den på botten får man vibrationer som låter så jag ska sätta den på en dämpmatta. Hur det är med kvaliten på min Hozelock vet jag inte men jag har 3års garanti och pajar pumpen räknar jag med att temperatur skyddet fixar biffen.
För mig är det en självklarhet att inte betalla förmycket.

Tror ni 1mm plåt runt tanken skulle göra nån större nytta?
Blir att klippa upp lite i skolan i såna fall.

Permalänk
Medlem

Min sicce micra har gått runt året nu utan problem, kör nästan alltid 24/7, den är dränkt och har relativt låg vattentemp.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Lurcazzus det är ju därför man monterat den på ett stycke musmatta, (1cm), så var det bara dra åt den som f-n, tyst å gött .P

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Processorn blir varm och överhettningsskyddet slår på och stänger av burken... [/QUOTE]

Och om man har VIA KT266A chipset då? Mitt har inte stöd för AMD:s interna diod, och det inbyggda funkar inte. Testade när jag hade fläns och fläkt, hade satt överhettningskyddet på 60c, stoppade fläkten med fingret. Vid 70c hade inget hänt så jag släppte fläkten igen och konsterade att vissa överhettningsskydd är rena PR-grejen.

Men åter till topic: Någon undrade om jag hade ATA-133, båda diskarna har ju stöd för det, men moderkortet har det inte - tror jag. Jag skall testa att lossa HDD-racket och lägga det en bit ifrån pumpen och se om det hjälper...

Den som lever får se...

/Niklas