Sony säljer 5,3 miljoner Playstation 4 – förbi Xbox One i USA

Permalänk
Melding Plague

Sony säljer 5,3 miljoner Playstation 4 – förbi Xbox One i USA

Försäljningen av Playstation 4 slår Sonys förväntningar och har enligt analysbolaget NPD Group gått om Xbox One i USA, en marknad där Microsoft traditionellt är starka.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis Sony.
Kul att dom säljer bra i US vilket har varit xbox landet nr1, sony har mer domminerat på andra marknader.

Go Playstation.

Permalänk
Medlem

vet inte om det är jag som är skadeglad men... Så går det MS om man siktar på fel saker

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Gött.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Yay!

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Konstigt att de släpper i Japan sist då det är deras hemmaplan, men grattis i alla fall

Visa signatur

Intel Core i7-4710HQ || 16GB DDR3 || 256GB SSD || 1TB HDD || GeForce GTX980M 8GB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Oneone:

vet inte om det är jag som är skadeglad men... Så går det MS om man siktar på fel saker

Skulle inte vilja kalla det för skadeglädje, det är bra att marknaden väljer liksom. Microsoft är ofantligt envisa när det gäller deras beslut som man ser på både Xbone och Windows 8. Förhoppningsvis blir de bättre!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Helt otroligt. Speciellt med tanke på att båda företagen haft samma hårdvara att jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the-adde:

Konstigt att de släpper i Japan sist då det är deras hemmaplan, men grattis i alla fall

Inget annat än ett smart drag utav Sony. Eftersom alla i Japan kommer köpa Ps4 ändå, även om konkurrenten är före.

Permalänk
Skäggig legend

Jag är ganska paff faktiskt. Jag trodde hoppades bara på detta men trodde verkligen inte det skulle ske. Någon som vet om hela multimedia (tv) saken fungerar i andra länder än USA?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Bättre hårdvara och lägre pris. Konstigt att den säljer bättre.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av the-adde:

Konstigt att de släpper i Japan sist då det är deras hemmaplan, men grattis i alla fall

De väntar på att WiiU tar slut i hyllorna så de kan packa på och fånga all uppmärksamhet.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Lutar mer och mer åt en PS4 nu faktiskt. Launch-titlar osv var väl sådär, men nu lär det börja komma godis.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Avstängd

Fortfarande är det så att PS4 säljs i 54 länder och Xbox One i 13 länder. Dock har PS4 chansen att sälja mycket i sin hemmamarknad Japan.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Fortfarande är det så att PS4 säljs i 54 länder och Xbox One i 13 länder. Dock har PS4 chansen att sälja mycket i sin hemmamarknad Japan.

Vad spelar det för roll när nyheten gäller försäljningen i ett land?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Apple och M$:
Apple gör produkter konsumenten inte vet att han/hon behöver men som när man väl köpt man inte förstår hur man kunnat leva utan (smartphone, Ipad etc) sedan använder man ett slutet ekosystem för att behålla kunden och tjäna mer pengar

Microsoft tvingar på kunden saker de inte vill ha (W8 GUI, Kinect, rörelseteknik etc) och sen vill de ha en premium för det. Då blir det enkelt så att kunden alltid väljer något annat när valmöjlighet finns (vilket det tyvärr inte gör på PC).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Fortfarande är det så att PS4 säljs i 54 länder och Xbox One i 13 länder. Dock har PS4 chansen att sälja mycket i sin hemmamarknad Japan.

Hur ändrar det att PS4 säljer bättre i USA? Båda konsolerna säljs i USA och PS4 har haft mycket större problem med att kunna möta efterfrågan vilket är ett sänke för PS4-siffrorna när man jämför siffrorna i ett land där båda konsolerna saluförs. Trots detta säljer alltså PS4 mer på den marknad som historiskt varit Xbox klart starkaste.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av strejf:

Fortfarande är det så att PS4 säljs i 54 länder och Xbox One i 13 länder. Dock har PS4 chansen att sälja mycket i sin hemmamarknad Japan.

Satt faktiskt och väntade på att denna kommentar skulle komma...

Det spelar absolut ingen roll om dom släppt konsolen i fler länder eller inte.
MS har släppt X1 i de största marknaderna sett från ett business perspektiv. Alltså i de länder där de antog de skulle sälje flest konsoler. Och förhoppningsvis få ett fotfäste gentemot Sony.
Sony har breddat sitt släpp, vilket också innebär att de måste sända konsolerna de klarar av att tillverka till fler länder än MS, och ändå klarar de av att sälja mer i t.ex. USA än MS.

Det skulle ha spelat roll om de 13 länderna X1 är släppt i skulle vara små skitländer så som Norge, Sverige, Finland osv, osv. Men nu är ju inte fallet så.

MS skeppar alla sina producerade konsoler till 13 länder (deras största marknader)
Sony skeppar alla sina producerade konsoler till 54 länder

MS borde ju isåfall sälja långt många fler enheter i t.ex USA eftersom de har fler konsoler att skicka dit.

Låt oss säga att Sony och MS endast har tillverkat 100 konsoler hittills som skickats ut och att alla har sålts.
MS skulle då kunna sälja ~7.6 konsoler / land
Sony skulle kunna sälja ~1.8 konsoler / land
Försäljnings siffrorna skulle då visa att MS sålt 100 konsoler och Sony har sålt 100 konsoler. Eller är detta också missvisande tal endast pga av att PS4an har släppts i fler länder?

Enligt raporter så finns även X1 tillgängliga i butik på många fler ställen än var du hittar ps4an. Har MS gjort en Nintendo (wii-u) med X1an att endast de mest inbitna fansen köper den?

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Skillnaden mellan Apple och M$:
Apple gör produkter konsumenten inte vet att han/hon behöver men som när man väl köpt man inte förstår hur man kunnat leva utan (smartphone, Ipad etc) sedan använder man ett slutet ekosystem för att behålla kunden och tjäna mer pengar

Microsoft tvingar på kunden saker de inte vill ha (W8 GUI, Kinect, rörelseteknik etc) och sen vill de ha en premium för det. Då blir det enkelt så att kunden alltid väljer något annat när valmöjlighet finns (vilket det tyvärr inte gör på PC).

Vi kan vända på det:
Apple låser in en användare i ett ekosystem som de kontrollerar med oerhört hårda och tveksamma metoder där de bara vill mjölka allt och alla på pengar. Deras Mac-serier, Itunes, OSX, Iphone, App Store... osv. Valmöjligheter är nästan obefintliga.

Microsoft har ett öppet system (Windows) där man typ kan göra vad som helst bara man har en standardiserad PC. Windows kör det mesta, du kan skapa det mesta och hitta det mesta. Här finns valmöjligheter i oändlighet.

EDIT: Bytt 2 ord mot ord som passade bättre.
EDIT2: Stavfel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrSvamp:

Vi kan vända på det:
Apple låser in en användare i ett ekosystem som de kontrollerar med oerhört håra tveksamma metoder där de bara vill mjölka allt och alla på pengar. Deras Mac-serier, Itunes, OSX, Iphone, App Store... osv. Valmöjligheter är nästan obefintliga.

Microsoft har ett öppet system (Windows) där man typ kan göra vad som helst bara man har en standardiserad PC. Windows kör det mesta, du kan skapa det mesta och hitta det mesta. Här finns valmöjligheter i oändlighet.

stämmer bra, gillar din sign btw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

stämmer bra, gillar din sign btw!

Allt handlar om perspektv.
Man kan kramas väldigt hårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Skillnaden mellan Apple och M$:
Apple gör produkter konsumenten inte vet att han/hon behöver men som när man väl köpt man inte förstår hur man kunnat leva utan (smartphone, Ipad etc) sedan använder man ett slutet ekosystem för att behålla kunden och tjäna mer pengar

Microsoft tvingar på kunden saker de inte vill ha (W8 GUI, Kinect, rörelseteknik etc) och sen vill de ha en premium för det. Då blir det enkelt så att kunden alltid väljer något annat när valmöjlighet finns (vilket det tyvärr inte gör på PC).

Vafan har Apple med den här nyhetsartikeln att göra?

Skärp dig.

Permalänk
Medlem

Mja, Xbox ONE är "the underdog" hittills, nu är det kanske lite konstigt att kalla den underdog med tanke på att det är ett så pass stort företag som ligger bakom produkten i fråga.

Det jag menar är att Microsofts tveksamma beslut som senare var tvungna att ändras på har lett till detta, jag betvivlar att det är hårdvaran som gör att folk väljer PS4 över Xbox ONE. Microsoft har svikit allmänheten med sina tidigare beslut angående konsolen och därför tappat förtroende, det är nog den stora anledningen till att PS4 säljer bättre.

Personligen så tycker jag inte att Microsofts beslut nödvändigtvis var dåliga, de var lite för tidigt med sina idéer bara. Som jag ser det så försökte Microsoft skapa en Steam liknande plattform, family-sharing, ingen begagnat marknad (försökte eliminera butiker som GAME etc)

Detta är solklart enligt mig framtiden vad gäller spel i allmänhet (dvs digitalt, icke fysiskt), men konsolmarknaden är inte redo för det ännu. Det är en naturlig kontenta av ett så pass låst system som konsolmarknaden är idag.

Det är svårt att säga om ONE kommer att komma ikapp PS4 i popularitet, allt beror på vad Microsoft väljer att göra. Ett alternativ för de hade varit att börja sälja en ONE som inte har ett kinekt, sen om detta är rimligt genomförbart är en annan fråga.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av mrSvamp:

Vi kan vända på det:
Apple låser in en användare i ett ekosystem som de kontrollerar med oerhört hårda och tveksamma metoder där de bara vill mjölka allt och alla på pengar. Deras Mac-serier, Itunes, OSX, Iphone, App Store... osv. Valmöjligheter är nästan obefintliga.

Microsoft har ett öppet system (Windows) där man typ kan göra vad som helst bara man har en standardiserad PC. Windows kör det mesta, du kan skapa det mesta och hitta det mesta. Här finns valmöjligheter i oändlighet.

EDIT: Bytt 2 ord mot ord som passade bättre.
EDIT2: Stavfel.

Almtom har dock en poäng. Microsoft påminner rätt mycket om Intel i deras försök att "göra en Apple". Touchskärmar på laptops, 3D-kameror för gester på laptops (???) och dylikt. Kinect är ingen dum idé egentligen, precis som att Modern UI inte är en dum idé. Utförandet är däremot en rätt dum idé.

Microsoft är inte längre öppet till PC dock. Windows 8 förändrade väldigt mycket. Utöver att det inte finns några alternativ förutom Windows 7 då.

Förhoppningsvis blir det stor förändring med den nya VDn, det behövs. Utveckla de saker som kunden faktiskt har nytta av istället för att försöka tvinga på förändringar som inte uppskattas.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Härliga nyheter!

Försäljningssiffrorna kommer drygas ut ännu mer då Sony inte släppt PS4 i hemlandet Japan än.

22.2.2014 - intressant att kolla hur mycket mer ledningen kommer drygas ut med.

Playstation - For the players

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Fortfarande är det så att PS4 säljs i 54 länder och Xbox One i 13 länder. Dock har PS4 chansen att sälja mycket i sin hemmamarknad Japan.

I och med att man i artikeln bara tittar på en marknad så är det väl till PS4's fördel att den finns på fler marknader och mest troligt blivit tvungen att ha färre enheter per marknad.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Snusfri

Efter dessa månader står det ju helt klart att Xbone inte är en "Next Gen", möjligtvis hamnar den snäppet under "Middle Gen" medans PS4 hamnar snäppet under "Next Gen".

Microsoft's Xbox divison gjorde nästan allt fel gällandes Xbone och det kommer att bita dom hårt i häcken, jag själv har varit Xbox-kille tidigare och hoppades på att den nya Xboxen skulle bli en bra maskin och bli framgångsrik, men så blev inte fallet med många fatala beslut som inte gjorde Xbone konkurenskraftig på något plan alls.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Sony krossar allt som på den gamla goda tiden då. Kul att det går bra för dom kan PS4 sälja bättre än XB1 i USA så tror jag inget kan stoppa Sony denna generationen faktiskt även fast det är såhär tidigt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

jag själv har varit Xbox-kille tidigare och hoppades på att den nya Xboxen skulle bli en bra maskin och bli framgångsrik, men så blev inte fallet med många fatala beslut som inte gjorde Xbone konkurenskraftig på något plan alls.

Samma här. I min mening har den Xbox nu bara en rejäl fördel gentemot PS4 och det är handkontrollen. Handkontrollen på min PS4 är så j***a genomusel att jag nästan börjar gråta bara jag ser den. Den är verkligen en teknologisk sensation i all sin uselhet. Det är ju f*n också att Sony skulle implementera en, totalt meningslös, styrplatta på handkontrollen för annars hade CronusMax eller liknande företag säkert snabbt ordnat så man kunde använda sina gamla Xbox 360 eller Xbox One handkontroller till sin PS4:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Samma här. I min mening har den Xbox nu bara en rejäl fördel gentemot PS4 och det är handkontrollen. Handkontrollen på min PS4 är så j***a genomusel att jag nästan börjar gråta bara jag ser den. Den är verkligen en teknologisk sensation i all sin uselhet. Det är ju f*n också att Sony skulle implementera en, totalt meningslös, styrplatta på handkontrollen för annars hade CronusMax eller liknande företag säkert snabbt ordnat så man kunde använda sina gamla Xbox 360 eller Xbox One handkontroller till sin PS4:a.

Smaken är som baken antar jag. Själv tycker jag PS4's handkontroll är överlägsen både PS3'ans och xbox 360's. Den ligger som gjuten i mina händer.