Angående molex>6-pin pcie adapter

Permalänk
Medlem

Angående molex>6-pin pcie adapter

Tänkte dela med mig av min senaste hard earned wisdom. Skratta om ni vill, jag tycker det är kul i efterhand

Bakgrund: en vän hade problem med sin rigg och när jag skulle kika på den såg jag att en kontakt på psu hade bränt helt, då visade det sig att han körde 3x6-pin pci-e ström till sina r9 290 i den kabeln. vi fnissade lite åt detta och han bytte till pci-e kontakter och så funkade riggen som den skulle. Men hade jag koll på hur jag själv hade kopplat mina egna kort? nej.
kan nämna att jag har gått in i mining med i princip noll kunskap om elen i datorer, förutom det specifikationer kan ge (och jag är en skamlös top-down learner så jag har bara tagit del av det som känts relevant, när jag har behövt det)

En rigg var uppsatt så:
corsair hx620w:
1x pci-e 6-pin -> 7850
1x pci-e 6-pin -> 7850
1x molex connector kabel med 4 molex-kontakter på -> 2x7850 via adapter (1x4-pin molex -> 6-pin pci-e) och de två övriga molexarna populerade av powered riser-strömkontakter (0-40w ca mätte jag upp i dem)

Vad händer? efter ett par veckor börjar maskinen få black screen utan att helt stängas av efter några timmar. tittar på olika problem i konfigurationer etc.
Till sist idag gick den inte att starta alls utan gick bara direkt till svart skärm.
När jag kikar på kontakterna visar det sig att jag själv hade kopplat två stycken jäkla 4-pin molex -> 6-pin på en och samma kabel och jepp, 12v pinnen hade bränts sönder i nätaggregatet. (modulärt så det var lätt att se när jag väl ryckte ur den)

en standardkabel med molex-kontakter klarar 11A*12V=132W. Det finns varianter som bara klarar 8A, och det finns nån super-variant som klarar 13A (156W)

hade som tur var två molex-kablar kvar så nu kör jag mina två 7850 på varsin lina

om man ska koppla gpu till molex, se till att sprida ut på flera kablar!
Här börjar kuliga kommentarer om mina bristande elkunskaper:
------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Ja, alla dessa molex->PCIe kablar är ett helvete. Det är betydligt bättre att köra med PCIe Y-kablar, då en PCIe-kabel klarar över 300 W. Det låter mycket med 4 GPUer på ett 620 W PSU. Du ska nog vara försiktig med överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockjet:

Ja, alla dessa molex->PCIe kablar är ett helvete. Det är betydligt bättre att köra med PCIe Y-kablar, då en PCIe-kabel klarar över 300 W. Det låter mycket med 4 GPUer på ett 620 W PSU. Du ska nog vara försiktig med överklockning.

Det är ett seasonic-byggt nätagg med 50a rail, det är krut i den tester visar att den klarar 800w sustained load, det är ett lågt klassat nätagg för sin kapacitet. Jag kör korten i 1120/1340 24/7 på detta, vore det inte för fadäsen med molex adapters.