Stressigt att jobba som programmerare?

Permalänk

Stressigt att jobba som programmerare?

Jag studerar programmering på högskolenivå och har hittills tyckt att det är väldigt kul och roligt att få lösa problem. Dock så börjar jag tveka lite när jag hör att det är väldigt stressigt. Jag tänkte kolla med er som har erfarenhet inom arbetslivet. Är det stressigt att jobba som programmerare?

Permalänk
Medlem

Beror mycket på projekt och hur nära deadline man är. Tighta tidsplaner är inte allt för ovanligt och man får vara beredd på att jobba övertid

Men jag jobbar hellre till och från övertid med något som är kul än normaltid med något som är mindre kul

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad man hamnar i för projekt, vad man har för projektledare och hur realistiska tidsestimat som lämnas till kunden.

Lämnar man bara bra estimat och inte har några problem att följa dem så blir det inte det minsta stressigt, sen kan ju såklart allt gå åt helvete i ett projekt och då blir det stressigt.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Nej, att jobba som programmerare är inte speciellt stressigt, speciellt inte om man jämför med yrken som av sin natur har högt tempo, typ servis, kock eller rullande-band-kontrollant. Det är ju dock en annan typ av stress, mer psykiskt än fysiskt, men inte mer än inom andra yrken där du har ett resultatansvar.

Kommer ju inte direkt stå någon och vråla "SKRIV KOD FORTARE DEN ÄR 3 MINUTER TILL LEVERANS".

Som i alla yrken där du kan få någon form av ansvar kommer det ju förväntas att du utför en uppgift inom en tidsram som med allt annat här i livet och ibland blir det felplanerat, men då får man ju hantera det. Är man på en arbetsplats där det sker så ofta att det känns osund får man ju antingen jobba fortare eller byta arbetsplats.

Om jag hade jobbat 24 timmar om dygnet skulle jag ändå inte hunnit få allt klart, så det är liksom ingen mening att stressa upp sig. Man jobbar, vidarutbildar sig, lär sig, gör om, gör rätt, blir bättre.

Permalänk
Medlem

Inte alls stressigt, jävligt lungt..
Företaget som skulle levererat vårat nya fakturasystem under våren 2012 håller fortfarande på med programmet nu efter trehundraåttionio förseningar, i dagsläget säger det att det är redo för drift till hösten, förra månaden sa de driftstart i maj.

Host... host...

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Nej, att jobba som programmerare är inte speciellt stressigt, speciellt inte om man jämför med yrken som av sin natur har högt tempo, typ servis, kock eller rullande-band-kontrollant. Det är ju dock en annan typ av stress, mer psykiskt än fysiskt, men inte mer än inom andra yrken där du har ett resultatansvar.

Kommer ju inte direkt stå någon och vråla "SKRIV KOD FORTARE DEN ÄR 3 MINUTER TILL LEVERANS".

Har också lugn arbetsmiljö som systemutvecklare/programmerare.
Dock finns det andra som har det väldigt stressigt (Bud Bundy härinne brukar tex oftast klaga över det i liknande trådar), så det varierar mycket beroende på arbetsplats. Spelprogrammerare har det i allmänhet mycket jävligare än andra har jag hört med strikta deadlines, lägre löner och ibland nästan sadistiska chefer.

Det där sista du skriver som ett skämt kan dock hända ibland i någon form. Jag jobbar på ett företag som tillhandahåller riskberäkningssystem för banker och andra kunder. Dessa kunder har ibland strikta deadlines för när någon rapport måste vara ute och då kan de hända att man måste göra en nödutrycking för att få det att fungera i tid.
Kommer ihåg innan vi skulle åka iväg till vårt julbord häromåret. En årsrapport av något slag skulle skapas av en kund kl 19 och det var beroende av att vi löste ett problem och uppdaterade innan. En kollega fick verkligen visa prov på sin stresstålighet där och lyckades till sist lösa problemet och uppdatera 2 minuter innan kl 19, samtidigt som alla väntade på honom i hallen för att gå och käka julbord

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jobbar i branschen affärssystem, och det kan vara sjukt stressigt. Men det är ju projekt-ledarnas fel. Problemet är att ha beräknad höjd för eventuella problem. Och är man då i större projekt så kan det få lite lavin-effekt.

Så upp till varje arbetsgivare och varje projekt, varje kund.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd

Allt är relativt, när man är ny så kan det vara ganska stressigt då det är stor press (beror givetvis på företag), men generellt så gäller det ju att visa framfötterna då man är ny. Det är dock roligt och ständigt fullt av nya utmaningar om man vill. Gillar man problemlösning så är programmering något för dig, men som inom de allra flesta yrken så måste man jobba hårt. Hur jobbigt man tycker det är med ett visst yrke handlar oftast om inställning och intresse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Se bara till att du jobbar för projektledare som har adekvat utbildning inom utveckling. Jag har själv jobbat för folk som visserligen leder stora forskningsprojekt och ser sig själva som kunniga inom området, men som saknar kunskapen om hur man leder ett mjukvaruprojekt.

Varningstecken du skall leta efter är typ dessa, koden är "big ball of mud" dvs massor av utvecklare har skrivit kod till detta utan att man haft någon egentlig struktur att följa. Detta är typ grunden för alla forskningsprojekt jag jobbat i (forskare är notoriskt dåliga på utveckling, eftersom de alltid anser att god kod är en kostnad och snabbhack är att föredra och efter 10 år med den metodologin så ser det ut som skit i koden)

Om det är ett team som jobbar tillsammans bör de ha någon grundmetodik för sin utveckling så att alla följer samma stil, det måste finnas klara direktiv så att säga. Ansvarsfördelningen måste vara tydlig så att det inte blir ett långt jävla blame game så fort nått inte funkar som det skall.

Jag kan väll säga att om man jobbar i en korrekt sammansatt grupp av utvecklare, med ett öppet och tolerant klimat så är programmering rena meditationen, avkopplande och kul. Men det hänger på vem du jobbar för

Permalänk
Inaktiv

Stressigt och stressigt, jag är 28 år fyllda och har blivit utbränd 2 gånger som Systemutvecklare.

Första gången var 2006 när jag ensam hade ansvar för en webbshop på ett företag och då var jag relativt nyutexaminerad som Systemutvecklare och Databasdesigner.
De anställde en systemutvecklare till men han försvann efter 1 vecka, troligtvis fick han ett bättre erbjudande.

Andra gången var 2010/2011 när jag jobbade som IT-Konsult/Systemutvecklare. Då jobbade vi i och för sig i team, men fasiken vilken tidspress det var med tighta deadlines.

Fick ett jobb som IT-Konsult/Systemutvecklare igen 2012, dock blev det inget uppdrag och tur var väl det med facit i hand.

Är glad att jag nu lämnat branschen.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som konsult (systemutvecklare) de senaste tre åren och det är väldigt få tillfällen under den tiden som jag upplevt att det varit stressigt. Den stressigaste tiden har varit när jag suttit på uppdrag hos mindre bolag, medan man som konsult hos stora företag oftast blir mer anonym och en mindre kugge i maskineriet.

Jag stortrivs i alla fall med jobbet, och är glad att jag trots en examen i maskinteknik lyckades komma in i mjukvaruvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenkok:

Jag studerar programmering på högskolenivå och har hittills tyckt att det är väldigt kul och roligt att få lösa problem. Dock så börjar jag tveka lite när jag hör att det är väldigt stressigt. Jag tänkte kolla med er som har erfarenhet inom arbetslivet. Är det stressigt att jobba som programmerare?

Hur långt är ett snöre? Det är omöjligt att svara på eftersom det är så olika från arbetsplats till arbetsplats och från projekt till projekt. Men undvik mainstream-spelbranschen, där är, som grön "kodapa", risken högre att hamna i ett crunch-timeprojekt och tvingas jobba övertid för att hinna till releasedatumet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The-Architect:

Hur långt är ett snöre? Det är omöjligt att svara på eftersom det är så olika från arbetsplats till arbetsplats och från projekt till projekt. Men undvik mainstream-spelbranschen, där är, som grön "kodapa", risken högre att hamna i ett crunch-timeprojekt och tvingas jobba övertid för att hinna till releasedatumet.

Jag funderar på om det kanske kan vara bra att som grön börja riktigt hårt så att man får en riktigt bra grund att stå på. Sedan efter 3-4år söker man sig vidare till bättre jobb? Bara en fundering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Hur långt är ett snöre?

Lika långt som det dubbla avståndet från dess mitt till något av dess ändar.

Visdom hörd från tecknade serien Duck tales för ett antal år sedan

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperT:

Lika långt som det dubbla avståndet från dess mitt till något av dess ändar.

Visdom hörd från tecknade serien Duck tales för ett antal år sedan

Man lär sig mycket av att titta på Duck Tales!

Permalänk
Medlem

Stressen beror på vilket företag man jobbat åt. Inom vissa branscher är time to market viktigt och då blir det mycket övertid. Spelbranschen har jag hört är extra jobbig.

Här berättar en av Starcraft 1 utvecklarna hur utvecklingen gick till.
http://www.codeofhonor.com/blog/tough-times-on-the-road-to-st...

... But the programming team continually worked towards shipping in only two months for the next fourteen months!
Since we were only “two months” from shipping, making changes to the engine for the better was regularly passed over for band-aiding existing but sub-optimal solutions.

Den typen av lösningar är tyvärr ganska vanliga även utanför spelbranschen. Vad man än jobbar på finns det milstolpar och deadlines att följa.

Permalänk

Sedan är ju en stressfaktor att branschen ändrar sig så markant hela tiden. Är man inte nischad på en väldigt smalt område, så är risken att man är konstant utdaterad. Då får man lära sig acceptera det och komma ikapp efter behov.
Detta hade jag svårt för när jag var ny.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186159:

Jag funderar på om det kanske kan vara bra att som grön börja riktigt hårt så att man får en riktigt bra grund att stå på. Sedan efter 3-4år söker man sig vidare till bättre jobb? Bara en fundering...

stress och orimliga deadlines gör tyvärr att man ofta tar genvägar för att hinna med, det är inte alls bra inom något arbete. Så nej, är man grön ska första prio vara att lära sig göra rätt, så blir man till slut en bra (och välbetald) programmerare. Det är i alla fall min erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Sedan är ju en stressfaktor att branschen ändrar sig så markant hela tiden. Är man inte nischad på en väldigt smalt område, så är risken att man är konstant utdaterad. Då får man lära sig acceptera det och komma ikapp efter behov.
Detta hade jag svårt för när jag var ny.

man måste inte alltid använda det allra senaste ramverket/teknologin/produkten för att skriva bra kåd, att lära sig nya saker bör inte ses som ett stressmoment, utan som en möjlighet att förbättra sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är nog lika stressigt som vilket annat jobb som helst egentligen. Man ska få ett jobb färdigt så fort som möjligt, så är det med det..

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inte som utvecklare men kan relatera från erfarenhet inom en annan bransch. En faktor är projektledning och vilken typ av kund man har. Jobbar man mot en kunnig kund slipper man ofta knåpa ihop någon krånglig idiotlösning för att det står så i specen och kan därmed spara tid.

Sist men inte minst handlar det också om ens egen erfarenhet. Att uppskatta tidsåtgång är mycket svårt om man inte har någon tung erfarenhet att luta sig tillbaka mot. Det är lätt att lova något som visar sig vara mycket svårare än vad man trodde. Då sitter man sedan i skiten och får jobba över massor för att hinna med till deadline

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-