Stressigt att jobba som programmerare?

Permalänk

Stressigt att jobba som programmerare?

Jag studerar programmering på högskolenivå och har hittills tyckt att det är väldigt kul och roligt att få lösa problem. Dock så börjar jag tveka lite när jag hör att det är väldigt stressigt. Jag tänkte kolla med er som har erfarenhet inom arbetslivet. Är det stressigt att jobba som programmerare?

Permalänk
Medlem

Beror mycket på projekt och hur nära deadline man är. Tighta tidsplaner är inte allt för ovanligt och man får vara beredd på att jobba övertid

Men jag jobbar hellre till och från övertid med något som är kul än normaltid med något som är mindre kul

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad man hamnar i för projekt, vad man har för projektledare och hur realistiska tidsestimat som lämnas till kunden.

Lämnar man bara bra estimat och inte har några problem att följa dem så blir det inte det minsta stressigt, sen kan ju såklart allt gå åt helvete i ett projekt och då blir det stressigt.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Nej, att jobba som programmerare är inte speciellt stressigt, speciellt inte om man jämför med yrken som av sin natur har högt tempo, typ servis, kock eller rullande-band-kontrollant. Det är ju dock en annan typ av stress, mer psykiskt än fysiskt, men inte mer än inom andra yrken där du har ett resultatansvar.

Kommer ju inte direkt stå någon och vråla "SKRIV KOD FORTARE DEN ÄR 3 MINUTER TILL LEVERANS".

Som i alla yrken där du kan få någon form av ansvar kommer det ju förväntas att du utför en uppgift inom en tidsram som med allt annat här i livet och ibland blir det felplanerat, men då får man ju hantera det. Är man på en arbetsplats där det sker så ofta att det känns osund får man ju antingen jobba fortare eller byta arbetsplats.

Om jag hade jobbat 24 timmar om dygnet skulle jag ändå inte hunnit få allt klart, så det är liksom ingen mening att stressa upp sig. Man jobbar, vidarutbildar sig, lär sig, gör om, gör rätt, blir bättre.