Kan jag koppla in fläktarna med ysplitter på CPU_FAN-headern?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Kan jag koppla in fläktarna med ysplitter på CPU_FAN-headern?

Jag har en radiator H110 och två Noctua NF-A15 PWM-fläktar som jag har bytt till. Kan jag stoppa in pumpen i PSU:n och använda fläktarna med den här splittern i CPU_FAN headern?

På bilden ser det ut som en hane har 4 pinnar och den andra 3? Om det stämmer så fick jag med mig två sådana sladdar till fläktarna (en i varje förpackning), är de samma?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Mar 2009

NF-A15 har bara monteringshål för 120mm-standarden, vilket betyder att dem inte kommer gå att fästa på H110 radiatorn. Om man nu inte gör en silvertejps-lösning eller något annan ghetto form. Dem kommer iallafall inte kunna skruvas dit.

Pumpen kan du koppla vart som helst, så länge det är en 3- eller 4-pin kontakt.

Fläktarna kan du koppla med en Y-split, så länge det är en 4-pins y-split, vilket y-splitarna som följer med Noctua fläktarna är.

USEFUL LINKS:
Display driver uninstaller - Inet fri frakt - Sweclockers prestandaindex för grafikkort
i7 4770k - NH-D15 || GTX Titan - Accelero Xtreme III

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av zettez:

Jag har en radiator H110 och två Noctua NF-A15 PWM-fläktar som jag har bytt till. Kan jag stoppa in pumpen i PSU:n och använda fläktarna med den här splittern i CPU_FAN headern?

På bilden ser det ut som en hane har 4 pinnar och den andra 3? Om det stämmer så fick jag med mig två sådana sladdar till fläktarna (en i varje förpackning), är de samma?

Stämmer nog att det bara är 3 pinnar på den ena kontakten i splittern, den som fattas är troligen den som skickar ett rpm-värde tillbaka till kontakten på morderkortet. Bara en av fläktarna som kan ha den kopplingen om det ska fungera

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Santrik:

NF-A15 har bara monteringshål för 120mm-standarden, vilket betyder att dem inte kommer gå att fästa på H110 radiatorn. Om man nu inte gör en silvertejps-lösning eller något annan ghetto form. Dem kommer iallafall inte kunna skruvas dit.

Pumpen kan du koppla vart som helst, så länge det är en 3- eller 4-pin kontakt.

Fläktarna kan du koppla med en Y-split, så länge det är en 4-pins y-split, vilket y-splitarna som följer med Noctua fläktarna är.

Hoppsan, jag menade NF-A14.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Frispel:

Stämmer nog att det bara är 3 pinnar på den ena kontakten i splittern, den som fattas är troligen den som skickar ett rpm-värde tillbaka till kontakten på morderkortet. Bara en av fläktarna som kan ha den kopplingen om det ska fungera

Jaha, nu känner jag mig dum. Tack!