Vilsen dansk i systemkameravärlden.

Permalänk

STM varianten är trevligare än icke STM varianten om det skiljer så lite i pris.

Ergonomi är lustigt, själv kan jag tycka det är mycket lättare att komma åt blixtknappen med höger tumme som det är på X00D och uppåt. Själv tycker jag att X00D serien känns som en plastig leksak medan 1X00D var det så länge sen jag lekte med att jag inte kommer ihåg vad jag tyckte egentligen. Att kalla en 600D för en blyklump är väl att ta i lite, prova att släpa en 1 serie med ett 70-200 2.8 eller för den delen ett supertele.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Köp inte för enkel kamera bara om du kör på Nikon, köp en med fokusskruv så har du en hel begagnadvärld med optik att välja mellan. Äldre optik till billig peng har oftast fokus som inte kör egen motor.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Allting är relativt och allting beror på ögonen som ser.
Men jag vet ifrån andra grejor att om det finns bra balans och ett bra grep, då är 100 g extra inga problem.
Alla är vi olika, men har varit bra och lärorikt att få input och åsikter.
Vissa har gjort oss stärkare i vår sak och andra har fått oss att tänka om eller till en gång mera.
Det är jo det som är vitsen med et forum. Men får input, många saker man inte har tänkt på etc.

Bara för att klargöra för dom som snällt kommer med förslag på kamera har vi redan valt och beställt. Kommer med posten närsom. En Beg. Canon 600d.
Det var inget annat hon tyckte lå bättre i handen och menyerne kom hon in i direkt. Sen när hon prövade med den här 18 - 135 var det mycket bättre balans än canon 100d tyckte hon. Smak är olika.
Jag älskar automatväxel andra hatar det. Vem har rätt.

Henning.

Permalänk

Uppdatering.

Ja så är det mesta inhandlat. Slutfacit blev.

Canon EOS 600d
canon ef-s 18 - 135 is
Kenko pro 1 digital uv filter.
Vi ska så småningom också ha ett stativ, men rom blev jo inte byggt på en dag.

Tror i allafall att hon har fått et bra fundament att börja ifrån. Det blev jo som alltid lite över budget, men ja ja pasta och gröt en månad går väl
På väg hem i bilen blev det fotat bilar och allt möjligt, vridet på alla hjul och trykkat på knappar. Och hela tiden. Kolla här pappa vad man också kan...........
Ja då är man glad och nöjd. Finns inget bättre än glada barn.
Jag tackar alla som har deltagit i denna tråd med råd och erfaringer. Det har varit nyttigt.
Nästa tråd blir kanske om hur det funkar, men det får hon själv sköta.

Ha det gott

Henning.