Permalänk
Medlem

GPU drivers slutar fungera. Varför?

Hej, nu är det så att min HD Radeon 7790 slutar fungera titt som tätt (oftare och oftare) när jag spelar. Jag undrar vad som är fallet, den går aldrig upp i någon märkvärdigt hög temperatur, max jag har någonsin sett den gå till är 70. Men oftast hänger den runt 60. Jag har senaste drivrutinen och jag har även rensat den på allt damm och kollat så att allting sitter som det ska. Kan den vara skadad bara på något sätt? Måste jag ersätta den?

Det som händer är att spelet krashar och så får jag upp meddelandet "your display driver has stopped working and recovered". Efter detta så när jag går in i ett spel igen (vilket spel som helst), så är det så pass ospelbart att ingenting fungerar (5-10 fps), och när jag startar om datorn så fungerar det som vanligt igen (60+fps), tills drivern krashar igen och jag måste starta om datorn igen. Detta händer mellan 5-20 gånger om dagen om jag sitter och spelar hela dagen/kvällen.

Och jag har googlat runt med förstår inte alls vad det är. Jag köpte grafikkortet för ungefär ett år sedan.

Permalänk
Medlem

något klockeri i stugan?

det där kan hända om man har en instabil överklockning på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

något klockeri i stugan?

det där kan hända om man har en instabil överklockning på grafikkortet.

Nej, ingen klock. Default, stock. Absolut inget har pillats med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Hej, nu är det så att min HD Radeon 7790 slutar fungera titt som tätt (oftare och oftare) när jag spelar. Jag undrar vad som är fallet, den går aldrig upp i någon märkvärdigt hög temperatur, max jag har någonsin sett den gå till är 70. Men oftast hänger den runt 60. Jag har senaste drivrutinen och jag har även rensat den på allt damm och kollat så att allting sitter som det ska. Kan den vara skadad bara på något sätt? Måste jag ersätta den?

Det som händer är att spelet krashar och så får jag upp meddelandet "your display driver has stopped working and recovered". Efter detta så när jag går in i ett spel igen (vilket spel som helst), så är det så pass ospelbart att ingenting fungerar (5-10 fps), och när jag startar om datorn så fungerar det som vanligt igen (60+fps), tills drivern krashar igen och jag måste starta om datorn igen. Detta händer mellan 5-20 gånger om dagen om jag sitter och spelar hela dagen/kvällen.

Och jag har googlat runt med förstår inte alls vad det är. Jag köpte grafikkortet för ungefär ett år sedan.

Du kanske borde lämna in de på garanti.. De där låter exakt som när ett av mina tidigare grafikkort var påväg att dö... Samma syntom.. Blev oftare och oftare.. Sedan startade det inte mera..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Om du har använt den bara 1 år då borde den inte bli defekt så snabbt. Det finns många orsaker till TDR kolla länken nedan...
Mer information angående TDR här gäller både Nvidia och ATi kort: https://forums.geforce.com

Permalänk

Prova att höja spääningen eller Power Limit på ditt kort i t.ex. MSI Afterburner. Kanske är det så att ditt kort får för lite ström? Tror jag haft samma problem för längesen.

Om kortet kraschar borde du kunna gå in i MSI Afterburner och ändra klockfrekvsen så kortet blir normalt igen så du slipper starta om datorn. Inte säker dock.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Om du har använt den bara 1 år då borde den inte bli defekt så snabbt. Det finns många orsaker till TDR kolla länken nedan...
Mer information angående TDR här gäller både Nvidia och ATi kort: https://forums.geforce.com

Har tittat men hittar ingen giltig orsak där heller egentligen..

Skrivet av Ninotramp:

Prova att höja spääningen eller Power Limit på ditt kort i t.ex. MSI Afterburner. Kanske är det så att ditt kort får för lite ström? Tror jag haft samma problem för längesen.

Om kortet kraschar borde du kunna gå in i MSI Afterburner och ändra klockfrekvsen så kortet blir normalt igen så du slipper starta om datorn. Inte säker dock.

Den ändrar inte klockfrekvens när den krashar. Så vet inte riktigt, och jag vet inte om jag vågar höja Voltage eller Power Limit utan att veta vad det innebär.

Permalänk
Medlem

Du har fortfarande inte uteslutit korrupta saker i Windows.

Om du bara uppdaterar / installerar ny ovanpå den nuvarande så blir det buggiga ofta kvar oavsett vad du misstänker eller som inte funkar. Först måste du avinstallera det du misstänker och ta bort kvarlämnade mappar om det finns. Glöm inte att kolla i den osynliga mappen.
C:\Users\Ditt användarnamn\AppData

Enda sättet att verkligen utesluta allt i Windows är att ta bort och installera om allt. Du kan alltid låna/köpa en disk som du testar att installera om på men koppla ur alla andra diskar medan du Win DVD installerar.

Permalänk

Hade samma problem förra året, Blev bara värre och värre, För mig var det ett ram minne som var defekt.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Defekt ram minne på grafikkortet kan vara orsaken ja kanske.
Föratt felsöka det ladda ner Ultimate Boot CD boota CD'n och på den finns en diagnostik program speciellt för grafikkort ram du kan starta kommer inte ihåg namnet.

Permalänk

DDU och sedan installera drivrutinerna på nytt.