Hur belastas kablarna vid låg strömförbrukning?

Permalänk
Medlem

Hur belastas kablarna vid låg strömförbrukning?

Hej!
När scrypt var på modet var det lätt att beräkna hur mycket ström som dras över pcie-porten resp. Strömkablarna. Men nu med x11 är ett 290 nere på 100-150w förbrukning. Har nån mätt för att se var strömmen dras, är det främst från pcie slot och resten över kablarna eller tvärt om?

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit med att undersöka.
Men jag gick från ~1600w på scrypt till ~900w på x11 med 6st 280x.
Har du testat https://bitcointalk.org/index.php?topic=623409.0 ? Ökade markat i hashrate men korten går lite varmare. Skulle tippa på att watten hoppade upp en aning.

Berätta gärna om du hitta svaret på din fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Har inte hunnit med att undersöka.
Men jag gick från ~1600w på scrypt till ~900w på x11 med 6st 280x.
Har du testat https://bitcointalk.org/index.php?topic=623409.0 ? Ökade markat i hashrate men korten går lite varmare. Skulle tippa på att watten hoppade upp en aning.

Berätta gärna om du hitta svaret på din fråga

Jag kör den nya, och den drar lika lite ström som förut!
Gick från 2550w till 1500w scrypt till x11.
Jag köpte en multimeter med klamp idag, ska mäta över pci resp. Molex på pci risern ikväll. Jag kan posta resultatet
Tänkte köra lite fler kort i en rigg om det inte överbelastar molex-stackarna (läs: om strömmen framförallt dras från pcie strömkabeln.)
I bästa fall kan man tjäna in en hel rigg, så man landar på -100w.

Permalänk
Medlem

Coolt! ser nyfiket fram emot svar

Permalänk
Medlem

Det var så klart fel sorts multimeter. Får åka in imorgon och byta. En tångamperemeter ska det vara tydligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Det var så klart fel sorts multimeter. Får åka in imorgon och byta. En tångamperemeter ska det vara tydligen

Japp och en som kan mäta likström. Det kanske är standard i dagsläget, har dålig koll ^^

Permalänk
Medlem

OK, lägesuppdatering.
Fick tag på en tångamperemätare.
Jag kör 3 st Sapphire R9 290 i ett MSI Z77a-S01 med ett NZXT HALE90 1000W.

Positivt:
Fick klart att 3 kort anslutna med pci-e 1x riser med separat molex strömkontakt drar 3.5A = 42W tillsammans vid X11 över molex 12V dvs gott om plats för flera kort innan taket på 132W per kabel.

Negativt:
Fick klart att ett av mina kort har en trasig 12V lina :/ Sannolikt därför det kortet gärna kraschar ibland.

290 strömförbrukning (sammanställt av samtliga +12V maxvärden, 3 per kontakt):
- stock bios profilen lyder för ett friskt kort vid
- x11mod kernel
- E:1050
- M:1500
- Powertune 40

6-pin: ca 3A = 36W
8-pin: ca 7,5A = 90W
Molex: ca 1,17A = 14W