Grafikkortsförsäljningen störtdyker efter skifte bland digitala valutor

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortsförsäljningen störtdyker efter skifte bland digitala valutor

Efter höstens och vinterns hausse blickar allt fler myntgrävare mot snabbare och effektivare metoder, vilket inte minst påverkar försäljningen av grafikkort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Oj, vilken överraskning...

Permalänk

Jag måste ha ett nytt AMD kort(nope inte fanboy, mitt moderkort stödjer bara AMD pga chipset)

så nu kanske man köpa ett nytt för vettiga pengar 2600kr för ett 7970 känns lite i saftigaste laget!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Känns helt sjukt att dagens toppmodeller som släpptes för över ett år sedan kostar dubbelt så mycket som top tier modellen gjorde vid lansering för några år sedan..

För 1 1/5 år sedan köpte jag 2st xfx 7970 för 2500kr styck hos cdon, nu kostar dom mer eller lika mycket..

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Snarare sagt det finns så många stora ASIC farmar som i stort sett gör grafikkort värdelösa för bitcoin farming. Ställen som denna http://www.businessinsider.com/worlds-largest-bitcoin-mining-...

Permalänk
Medlem

nice, ge mej ett 780 erbjudande!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av str8forthakill:

Snarare sagt det finns så många stora ASIC farmar som i stort sett gör grafikkort värdelösa för bitcoin farming. Ställen som denna http://www.businessinsider.com/worlds-largest-bitcoin-mining-...

Spelar ingen roll om det är en farm eller 10 000 användare, svårighetsgraden ökar när andelen mynt som genererats/hittats stiger.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Snusfri

Om det kommer ett bra erbjudande på ett 680 OC 4GB så kommer jag nog att slå till, men det är knappast troligt då det är lite halvgammalt vid det här laget.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Förhoppningsvis billigare grafikkort snart så att man kan köpa ett till och köra crossfire

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag måste ha ett nytt AMD kort(nope inte fanboy, mitt moderkort stödjer bara AMD pga chipset)

så nu kanske man köpa ett nytt för vettiga pengar 2600kr för ett 7970 känns lite i saftigaste laget!

Vänta va? Vad har du för mysko chipset som inte skulle funka med med särskillda PCI-E kort.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Kanske är så att man ska ersätta sitt gamla 5770 nu då.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Om det kommer ett bra erbjudande på ett 680 OC 4GB så kommer jag nog att slå till, men det är knappast troligt då det är lite halvgammalt vid det här laget.

Kan ju hända att någon med kortet du vill ha uppgraderar och säljer sitt gamla på marknaden

Permalänk
Medlem

Brace yorself!! Snart kommer fabriksbranden!

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det skulle påverka ens ?

Permalänk
Avstängd

Kanske är dags att köpa ett till 280x sen nån gång då ..inte för att det behövs men hade kanske varit trevligt även fast watten på burken får sig en törn

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Är någon ärligt talat förvånad? Förstår inte hur kryptovalutor kunde bli en så pass stor grej med användare som var väldigt villiga att lägga pengar på det när det var högst troligt att det skulle bli otillgängligt för åtminstone vanliga användare ganska snabbt. Nog för att de fortfarande fungerar okej som valuta på nätet, men det är inget man kan fixa själv längre, så att säga.

Tyckte det kändes som en dödfödd sönderhypad fluga hela tiden.

Permalänk
Medlem

Det var väl i princip meningslöst att bryta mynt med gpu redan för ett år sedan? Men det kanske bara gäller Bitcoin. Det jag menar är att försäljningsboosten pga myntbrytning borde försvunnit för länge sedan, och borde inte ha särskilt mycket med det nuvarande raset att göra? Men som sagt, det finns ju fler digitala valutor än Bitcoin, så jag är kanske ute och fritrampar...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Det var väl i princip meningslöst att bryta mynt med gpu redan för ett år sedan? Men det kanske bara gäller Bitcoin. Det jag menar är att försäljningsboosten pga myntbrytning borde försvunnit för länge sedan, och borde inte ha särskilt mycket med det nuvarande raset att göra? Men som sagt, det finns ju fler digitala valutor än Bitcoin, så jag är kanske ute och fritrampar...

Det gäller Bitcoin.

Jag och en polare fick en rätt hyffsad vinst när vi sålde våra Dogecoins i början av året. Betalade alla våra utgifter ett par gånger om

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag kör ASIC idag istället för mina AMD GPU Riggar som nu bara står.

nästa kort blir nog Nvidia, men det är mest pga det är så jävla krångligt med drivare till Linux Fedora när man kör AMD.... de skiter fullständigt i oss Linux users... så av den enkla anledningen blir det ett Nvidia kort nästa gång.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Förstår inte hur kryptovalutor kunde bli en så pass stor grej med användare som var väldigt villiga att lägga pengar på det när det var högst troligt att det skulle bli otillgängligt för åtminstone vanliga användare ganska snabbt.

Förstår inte riktigt vad du menar. Men att det blev rush på GPU'er var ju inte jättekonstigt eftersom de betalade sig själv på bara någon vecka eller två.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Förstår inte riktigt vad du menar. Men att det blev rush på GPU'er var ju inte jättekonstigt eftersom de betalade sig själv på bara någon vecka eller två.

Ja, det var ju det som de flesta använde som argument, men hur många fick egentligen sina grafikkort igenbetalda? Kan absolut tänka mig att det var en del, men förmodligen en ännu större del som i slutändan förlorade pengar på det. Speciellt folk som hoppade på tåget snäppet för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det gäller Bitcoin.

Jag och en polare fick en rätt hyffsad vinst när vi sålde våra Dogecoins i början av året. Betalade alla våra utgifter ett par gånger om

det är alltid så i början, samma med LTC, det var lönt i början, man fick mycket BTC när man trade:a LTC / BTC... nu spelar det ingen roll, du kan lika gärna Mine:a BTC som LTC, antal timmar / dagar / veckor du mine:ar i LTC ger lika mycket i plånboken som att Mine:a BTC..

men jag har lagt ned GPU miningen och kör en ASIC lösning ihop med min RPI och MinePeon Dist till RPIn.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Spelar ingen roll om det är en farm eller 10 000 användare, svårighetsgraden ökar när andelen mynt som genererats/hittats stiger.

ASIC farmar drar åt sig nästan alla bitcoins och gör grafikkorten värdelösa för ändamålet. Hur kan du säga samma sak men inte hålla med?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av str8forthakill:

ASIC farmar drar åt sig nästan alla bitcoins och gör grafikkorten värdelösa för ändamålet. Hur kan du säga samma sak men inte hålla med?

Jag snackar orsak och verkan. Det spelar ingen roll om det är en farm eller tio tusen användare som minar, effekten är densamma, dvs. att svårighetsgraden ökar. Farmar kanske gör att svårighetsgraden stiger snabbare, men i slutänden spelar det ingen roll. Det är alltid bara en tidsfråga.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ja, det var ju det som de flesta använde som argument, men hur många fick egentligen sina grafikkort igenbetalda? Kan absolut tänka mig att det var en del, men förmodligen en ännu större del som i slutändan förlorade pengar på det. Speciellt folk som hoppade på tåget snäppet för sent.

Ja, alla som köpte och minade innan det blev för hög svårighetsgrad för att gå i vinst, givetvis.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Det var väl i princip meningslöst att bryta mynt med gpu redan för ett år sedan? Men det kanske bara gäller Bitcoin. Det jag menar är att försäljningsboosten pga myntbrytning borde försvunnit för länge sedan, och borde inte ha särskilt mycket med det nuvarande raset att göra? Men som sagt, det finns ju fler digitala valutor än Bitcoin, så jag är kanske ute och fritrampar...

Beror på vilket mynt. Bitcoin har krävt ASIC länge men då gick många över till Litecoin som ganska snart också blev meningslöst att köra på grafikkort. Sen var det en hel uppsjö olika scryptbaserade mynt, finns väl ett hundratal om inte mer där till exempel Dogecoin var stora. Där gick det att dra in lite pengar om man var tidigt ute men för ett par månader sedan gick lönsamheten ner till nästan noll och nu när det finns ASIC även för scrypt så är grafikkorten i stort sätt oanvändbara. Verkar även som om turbulensen och trasslet runt Bitcoin har fått en del att dra öronen åt sig. Tittar man så går handeln med Bitcoin sakta men säkert ner och det är Bitcoin som är själva kärnan i att tjäna pengar på altcoins.

Priserna på AMDs grafikkort var helt galna i USA för ett par månader sedan och det var på grund av scrypt tillsammans med att AMD verkade har fått lägga produktionskapacitet till konsolerna så det var lite dålig tillgång. Ett tag låg korten på dubbla priset och sålde ändå. Några återförsäljare gjorde stora vinster ett tag där. Så det är inte specifikt Bitcoins som gör att priserna sjunker nu utan virtuella valutor i allmänhet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Ja, det var ju det som de flesta använde som argument, men hur många fick egentligen sina grafikkort igenbetalda? Kan absolut tänka mig att det var en del, men förmodligen en ännu större del som i slutändan förlorade pengar på det. Speciellt folk som hoppade på tåget snäppet för sent.

Jag tror att det är rätt många som fick sina grafikkort igenbetalda, däremot tror jag många köpte ett/flera efter att första blev betalt som inte betala sig själv.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Jag som just köpte ett msi gtx 770 4gb från inet :S

Permalänk
Medlem

Ja nog har utvecklingen stannat upp lite. Speciiellt när det mest poppulära kortet 280X egentligen bara är ett 7970 som har några år på nacken. Kommer nog komma lite tyngre tilar närmaste året nu dock när utvevklingen för de nya konsolerna tagit lite mer fart.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bjebbosten:

Jag tror att det är rätt många som fick sina grafikkort igenbetalda, däremot tror jag många köpte ett/flera efter att första blev betalt som inte betala sig själv.

Hade varit intressant att veta hur många av de som påstår att de fick sina kort betalda faktiskt fick de betalda om de räknar med strömförbrukningen vilket många helt ignorerar. Hade också varit intressant att se hur mycket de tjänat jämfört med den tid de lagt ner på det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24