Hjälp sökes - Eyefinity med CF? Hur?

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt för att jag inte redigerade men jag känner mig bara jättestressad över detta, har ringt runt till typ alla elektronik företag i stan o fråga efter sladdar och skit

Såhär skriver komplett.se själv om mitt problem:

"Då kan ni koppla in en skärm direkt med HDMI, den andra skärmen kan kopplas in via HDMI - DVI kabel, till den tredje skärmen behöver ni en mini DP - HDMI"

Visa signatur

IM[THE]NERD - (]|Ó_ô|[)

Permalänk
Medlem

står i din sign att du bor i ystad, åk en sväng till malmö så har du 1000 andra affärer problemet löst!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Känns onödigt att åka till malmö för att köpa en kabel, kostar ju en hel del för bensinen dit :/

Visa signatur

IM[THE]NERD - (]|Ó_ô|[)

Permalänk
Medlem

Dumt av mig att skriva "måste". DP och DVI/HDMI har olika timings och med vissa adaptrar orsakar det screentearing i skrivbordsmiljö. Det är då trevligare om tearingen sker på sidoskärmarna.

Om man enbart använder DP-anslutningar uppstår aldrig det problemet.

(Kan ju vara så att det är löst med mjukvara nuförtiden, men det var inte så förut)

Edit: Anledningen att man måste ha aktiv adapter är just de olika timingarna. De flesta grafikkort har bara 2 klockor för HDMI/DVI och man kan då bara köra två skärmar via HDMI och/eller DVI - Ska man ha fler skärmar måste man då använda DisplayPort. För att Eyefinity ska fungera måste alla skärmar gå på samma timings, så då måste man konvertera signalen från DP till en med samma timings som DVI/HDMI, det är därför adaptern måste vara aktiv - Så den konverterar timings och inte bara signalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoLaZ:

Känns onödigt att åka till malmö för att köpa en kabel, kostar ju en hel del för bensinen dit :/

sant, tänkte mera att när man läste din tråd att du var rätt desperat efter att köpa sån kabel typ NU. Lycka till och hoppas det löser sig!

Väntar själv på mina 4 skärmar, köra SLI(Nvidia surround) med 3 av dem

mvh K

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Moderator
Moderator

Lugn i stormen!

Vi kan hjälpa dig men du får ta och skärpa dig lite. Du har brutit mot flera regler redan.

Bumpa inte din egen tråd, spamma inte meningslösa poster, lägg din tråd i rätt forum och använd sökfunktionen. Den här frågan, hur man kopplar, har ställts mååånga gånger.

Vi har ett helt subforum för multiskärm med experter på lirande på flera skärmar, däribland jag själv som en av initiativtagarna till forumet ifråga. Flyttar tråden dit strax.

Svar:
1, Man behöver, för AMD kort, en AKTIV adapter för att omvandla signalen från grafikkortets displayport till DVI/HDMI. Detta är extremt viktigt för det är denna signalen som simulerar att det är en enda skärmyta. Det spelar ingen roll till vilken skärm du kopplar denna mot.

2, De övriga anslutningarna behöver inte AKTIVA adapters men måste komma från samma grafikkort vilket kan betyda att du måste ha någon form av adapter ändå med tanke på vilka portar du har att arbeta med på kortet och skärmarna.

Vilken stad bor du i? Får vi veta det så kan vi hjälpa dig med sökningar på prisjakt till din omgivning. Nyckelord: Aktiv, Active, adapter, DP, displayport, mini-displayport, Eyefinity, HDMI.

Dina kort:
1 x HDMI (with 3D)
2 x Mini-DisplayPort
1 x Single-Link DVI-D
1 x Dual-Link DVI-I

Dina skärmar:
2 x HDMI
1 x VGA

Du kommer att behöva
1 x AKTIV adapter för mini-displayport ut till HDMI
1 x adapter för någon av mDP/DVI-I (DVI-D borde egentligen funka men jag är lite misstänksam mot single-link).
1 x vanlig HDMI kabel

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

bor i Ystad, är fortfarande osäker på vad jag ska beställa, 2 av skärmarna är igång för tillfället.

Skärm 1 > HDMI to DVI > Dator
Skärm 2 > HDMI to HDMI > Dator

Har fler HDMI to DVI kablar liggandes.
Har även VGA > DVI Adapter liggandes
Har även VGA > VGA Adapter liggandes

Min fråga är om jag behöver Mini DSP > HDMI eller Mini DSP till DVI? Vilket bör jag beställa?

Visa signatur

IM[THE]NERD - (]|Ó_ô|[)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SoLaZ:

bor i Ystad, är fortfarande osäker på vad jag ska beställa, 2 av skärmarna är igång för tillfället.

Skärm 1 > HDMI to DVI > Dator
Skärm 2 > HDMI to HDMI > Dator

Har fler HDMI to DVI kablar liggandes.
Har även VGA > DVI Adapter liggandes
Har även VGA > VGA Adapter liggandes

Min fråga är om jag behöver Mini DSP > HDMI eller Mini DSP till DVI? Vilket bör jag beställa?

Hm, fånigt att de kör HDMI på de skärmarna och ingen DVI. Jaja. Vi får jobba med det vi har.

Jag rekommenderar denna kombo från Inet men visst finns det fler som kan fungera. Dock inte lika säker på det men denna har fått bra betyg och är beprövad.

Jag sätter hellre en mini-DP till DP adapter till DP aktiv adapter till HDMI, på så sätt finns det ingen risk att signalen blir försämrad eftersom den går genom DP till DP först.

Att köra mini-DP till DVI och sedan en HDMI adapter har jag inte hört något om men det känns mer osäkert.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Hm, fånigt att de kör HDMI på de skärmarna och ingen DVI. Jaja. Vi får jobba med det vi har.

Jag rekommenderar denna kombo från Inet men visst finns det fler som kan fungera. Dock inte lika säker på det men denna har fått bra betyg och är beprövad.

Jag sätter hellre en mini-DP till DP adapter till DP aktiv adapter till HDMI, på så sätt finns det ingen risk att signalen blir försämrad eftersom den går genom DP till DP först.

Att köra mini-DP till DVI och sedan en HDMI adapter har jag inte hört något om men det känns mer osäkert.

Tror du att denna funkar? https://www.komplett.se/xfx-adapter/619157 om jag kör med kabeln som kom med skärmen så blir det:

HDMI to DVI (kabeln som hängde med) o sen kopplar man på den så de blir DVI till mini-DP?

Så det blir HDMI to DVI på 2 skärmar och HDMI to DVI to mini-DP på 1 skärm

Visa signatur

IM[THE]NERD - (]|Ó_ô|[)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SoLaZ:

Tror du att denna funkar? https://www.komplett.se/xfx-adapter/619157 om jag kör med kabeln som kom med skärmen så blir det:

HDMI to DVI (kabeln som hängde med) o sen kopplar man på den så de blir DVI till mini-DP?

Så det blir HDMI to DVI på 2 skärmar och HDMI to DVI to mini-DP på 1 skärm

XFX adaptern i sig ska nog funka men har inte sett någon göra just den kombinationen så jag kan inte säga något om den. Vet inte hur signalen behandlas i DVI till HDMI adaptern. Det kan gå, det kan också gå åt fanders.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoLaZ:

Tror du att denna funkar? https://www.komplett.se/xfx-adapter/619157 om jag kör med kabeln som kom med skärmen så blir det:

HDMI to DVI (kabeln som hängde med) o sen kopplar man på den så de blir DVI till mini-DP?

Så det blir HDMI to DVI på 2 skärmar och HDMI to DVI to mini-DP på 1 skärm

Det underlättar om du följer signalens väg när du beskriver. Alltså -
2 st DVI till HDMI med skärmarnas medföljande kablar, och på sista skärmen
aktiv miniDP till DVI-adapter, och sedan skärmens DVI till HDMI-kabel.

Bildsignalen i DVI och HDMI är samma så det ska fungera.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det underlättar om du följer signalens väg när du beskriver. Alltså -
2 st DVI till HDMI med skärmarnas medföljande kablar, och på sista skärmen
aktiv miniDP till DVI-adapter, och sedan skärmens DVI till HDMI-kabel.

Bildsignalen i DVI och HDMI är samma så det ska fungera.

Skönt att höra, jag har beställt kabeln iallafall så får vi hoppas att de fungerar

Visa signatur

IM[THE]NERD - (]|Ó_ô|[)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoLaZ:

Tror du att denna funkar? https://www.komplett.se/xfx-adapter/619157 om jag kör med kabeln som kom med skärmen så blir det:

HDMI to DVI (kabeln som hängde med) o sen kopplar man på den så de blir DVI till mini-DP?

Så det blir HDMI to DVI på 2 skärmar och HDMI to DVI to mini-DP på 1 skärm

Skrivet av Lan:

XFX adaptern i sig ska nog funka men har inte sett någon göra just den kombinationen så jag kan inte säga något om den. Vet inte hur signalen behandlas i DVI till HDMI adaptern. Det kan gå, det kan också gå åt fanders.

Jag har 2 st såna adaptarar som jag kopplat till skärmarnas DVI portar. Har ingen skärm med HDMI att testa men det ska gå bra om man bara bryr sig om bilden och struntar i om ljud via HDMI.