Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

De hade ju redan en varsin macbook air från 2012?

Det spelar ingen roll vad de har nu från 2012, det är 2 år sedan och ny upphandling inför varje köp och nya riktlinjer. 2012 var det antagligen den dator de har nu de fick bäst anbud på.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det spelar ingen roll vad de har nu från 2012, det är 2 år sedan och ny upphandling inför varje köp och nya riktlinjer. 2012 var det antagligen den dator de har nu de fick bäst anbud på.

jag menade mer att de lika gärna kunde behålla dom datorerna dom har. det behövs verkligen inte nya datorer vart annat år.
men nu såg jag att de var tvungna att byta pga. jämställdhet, så då är det ju en annan femma.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jaså. Tyckte jag läste 13 tums Macbook 2012. Ingen instegsmodell med 64GB fanns att köpa på den tiden nämligen. Bara 11-tummaren hade den storleken på SSD.

Skumt att vi har det då.... eller så har du läst fel.

http://www.ladda-upp.se/bilder/vhtbxzjvgxiscy/
http://www.ladda-upp.se/bilder/dcrkcwrufihtg/

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tråkigt. Man får inte möjlighet att köpa loss macbooken eller något sådant?

Jag hade bölat som en treåring om någon tog min ivy-bridge macbook och gav mig en laptop med en AMD-A4 istället. Men det kommer säkert stämma att probooken duger för skolans ändamål.

Är det en friskola? (borde det väl inte vara om kommunen kommer in och byter era laptopar, men tänkte ändå fråga.) Gymnasium?

Det är en kommunal skola grundskola. Vi vet inte om vi får köpa ut dem, har mailat grafit (som leasar datorerna).

Dom svarade:
''Hej
Det är inte möjligt att köpa ut dem just nu.
Vad som händer till hösten vet vi inte än.
Om det blir möjligt att köpa dem så kommer ni få information från rektorn.

/Jessica''

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem

Ingen som ids lägga sig i detta? Typ maila någon på kommunen?
Länkar detta igen:
http://www.lulea.se/utbildning--forskola/fragor-och-svar-om-s...

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Skrivet av ErikFre:

Ingen som ids lägga sig i detta? Typ maila någon på kommunen?
Länkar detta igen:
http://www.lulea.se/utbildning--forskola/fragor-och-svar-om-s...

Det blir nog svårt du (för någon annan än ni elever, alltså). Barn- och utbildningsnämnden har säkert bara verkställt bestämmelser från kommunens politiker. Vad är det förresten du vill ska förändras? Ordna en namnlista eller något, be dina föräldrar om hjälp att sprida listan. Eller kör något på exempelvis namninsamling.com (det första resultatet jag hittade på google, kan ej svara för dess kvalité).

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det blir nog svårt du (för någon annan än ni elever, alltså). Barn- och utbildningsnämnden har säkert bara verkställt bestämmelser från kommunens politiker. Vad är det förresten du vill ska förändras? Ordna en namnlista eller något, be dina föräldrar om hjälp att sprida listan. Eller kör något på exempelvis namninsamling.com (det första resultatet jag hittade på google, kan ej svara för dess kvalité).

Tänkte mest att kommunen inte lyssnar på 15-åringar... men en namninsamling ska jag försöka fixa. Hur många namn behövs för att dem ska bry sig?

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Skrivet av ErikFre:

Tänkte mest att kommunen inte lyssnar på 15-åringar... men en namninsamling ska jag försöka fixa. Hur många namn behövs för att dem ska bry sig?

dom flesta eleverna på skolan ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Role_Model:

Det blir nog svårt du (för någon annan än ni elever, alltså). Barn- och utbildningsnämnden har säkert bara verkställt bestämmelser från kommunens politiker. Vad är det förresten du vill ska förändras? Ordna en namnlista eller något, be dina föräldrar om hjälp att sprida listan. Eller kör något på exempelvis namninsamling.com (det första resultatet jag hittade på google, kan ej svara för dess kvalité).

Barn- och utbildningsnämnden är samma politiker, men Barn- och utbildningsförvaltningen har nog bara verkställt bestämmelserna

Skrivet av ErikFre:

Tänkte mest att kommunen inte lyssnar på 15-åringar... men en namninsamling ska jag försöka fixa. Hur många namn behövs för att dem ska bry sig?

Vet inte ifall det är samma regler som gäller för namnunderskrifter för folkomröstningar, men troligtvis är det så och då krävs underskrifter från 10% av kommunens befolkning för att de ev ska ta upp frågan, den tas däremot inte upp ifall 2/3 av kommunfullmäktige röstar emot det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Om den där skolan får statligt stöd för att köpa in dessa datorer istället för fjolfjolårets som fortfarande är gångbara så är det riktigt sjukt.

Inte konstigt att det skärs in på saker och ting inom vårdsektorn och dylikt.

Permalänk
Medlem

Använder nog hellre min Macbook 2009 än den där...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

1. Skapa en namnlista på google docs. Skriv en bra motivering varför ni ska ha kvar macbookarna.
2. Sprid den på facebook, sweclockers, vänner, familj, på stan.
3. Skicka in den till berörda parter.

Då tror jag att kommun politikerna kanske vill lyssna lite på 15 åringar också.

Om de nu inte gör det får ni väl starta en kravall. Då brukar det bli lite fart ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

1. Skapa en namnlista på google docs. Skriv en bra motivering varför ni ska ha kvar macbookarna.
2. Sprid den på facebook, sweclockers, vänner, familj, på stan.
3. Skicka in den till berörda parter.

Då tror jag att kommun politikerna kanske vill lyssna lite på 15 åringar också.

Om de nu inte gör det får ni väl starta en kravall. Då brukar det bli lite fart ;).

Då blir det nog en namnlista, ska kolla med några på skolan om dom är med på det. Många av lärarna är också förbannade på skolan....

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska skriva?

Varför byta ut datorer som funkar perfekt, och dessutom byta ut mot en dator som är mycket sämre?

Vi ska få köpa ut dessa datorer när vi går ut nian, men om ni byter till ett avtal för oss som börjar åk.9 nu så kommer det ju bli svindyrt för oss att köpa ut dem. Detta för att vi bara har dem i ett år, men om vi fortsätter med leasingen från Grafit kommer vi ha haft deras datorer i tre år=lågt värde.

Jag gissar att ni inte häller hade tänkt köpa några program till oss, alla dessa finns ju i en MacBook. Jag är ingen OSX-fantast, jag är en Windows älskare. Och om vi byter datorer måste vi även konvertera alla arbeten till något annat format. Om ni nu vill byta ut datorerna så kan ni väl i alla fall köpa någon som är lika bra eller bättre?

Duger detta? Hjälp mig gärna....

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem

Förresten här är lite dokument från kommunen som jag lyckats hitta:

https://drive.google.com/folderview?id=0B4da8BC-L7v1c3RmeVZ5M...

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk

gå in till rektorn och säg att den ni har nu fungerar utmärkt. funkar inte det så säg att du tappat bort den och att du kanske hittar den när ni får behålla dom

när jag börja gymnasiet så hade vi gamla dell burkar och rektorn vägrade byta ut dom då dom fungerde fint! med sina Pentium 4 1,7GHz

slö som satan var dom och vi kunde inte göra vad vi skulle på dom då dom var för gamla. vi hade 45minuter på oss och göra vår bilteori. vi klockade mellan en fråga till en annn på nästan 5 minuter och där är 70 frågor.

vi gick in till rektorn och visade detta vilket han sket i såklart. i ren frustration så så sabboterade vi burkarna(jag säger inte att ni skall göra så, absolut inte)

gjorde liet simplare grejer som att lossa på strömkabeln till cpu. efter ett tag så så ploppade där in nya laptoppar till oss som vi fick nyttja och rektorn sa: är ni nöjda nu?

funkade fint till vårt arbete sen och vi klagade inte! med denn historien berättad så: stå på er att det ni har fungerar bra och där inte finns någon som helst anledning att byta, eller om det är dåligt, byta! datorerna är hjälpmedel för att underlätta skolgången och att sitta på undermålig utrustning gör det mycket jobbigare att arbeta.

påpeka detta så bör rektorn ändra sig. annars kanske jag bara har haft tur med schyssta rektorer genom åren

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Kan du förklara för mig varför den är så dålig, det är en skoldator. Vad är det den är så dålig på? Utveckla lite mer en "min pappa har bättre dator" tack!

Behövs ingen ingående genomgång varför den är dålig. Den är helt enkelt DÅLIG. Klart sämre än Mac Air som de sitter med redan. Inköpsansvarige borde bytas ut alt. ta råd från någon med lite kunskaper. Den där plastbiten är knappt värd frakten ens.

Skrivet av jonatan80:

då funkar nog MacBook air bättre, den HP datorn är ju inte "bättre" än den gamla Dell 1537 hittad i grovsoprummet som ja skriver på nu.
sen har ju macbook fördelen att den håller bättre / mera stabil kylning

Det är olagligt att ta saker ur soprummet. Kallas stöld vet du. Spelar ingen roll om personen ifråga kastat den.

Skrivet av ErikFre:

Läs här:
http://www.lulea.se/utbildning--forskola/fragor-och-svar-om-s...

Ni får ju gärna lägga er i det om ni vill

Ha.. såg just att du är från Luleå. Den där datorn är skräp. Om du kan köpa lös Airen du har nu så skulle jag göra det alla dagar i veckan faktiskt. Vettetusan hur man som köpansvarig kan köpa något som är allmänt sämre på nästan alla plan bara för det är "nyare". Säkert någon som fått för sig att spara.

Skrivet av ErikFre:

Men vi måste byta ut dessa datorer mot Probooken (pga av ''jämställdhet mellan alla skolor i Luleå Kommun'').

Bara säga skitsnack. Är absolut ingen jämställdhetsfråga utan mygel enbart från någon i skolledningen.

Skrivet av Miindz:

Om den där skolan får statligt stöd för att köpa in dessa datorer istället för fjolfjolårets som fortfarande är gångbara så är det riktigt sjukt.

Inte konstigt att det skärs in på saker och ting inom vårdsektorn och dylikt.

Nu fungerar det inte riktigt så. Vården har en separat budget som skärs ner eller höjs oberoende vilken budget skola och utbildning har.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av ErikFre:

Förresten här är lite dokument från kommunen som jag lyckats hitta:

https://drive.google.com/folderview?id=0B4da8BC-L7v1c3RmeVZ5M...

Residensskolan 170 tkr för ökade kapitalkostnader vid köp av PC. köp? är det ett bolag bakom och ni kan köpa ut datorerna senare så är det "leasing/hyra"

170,000kr ska gå till att hyra HP och 2012 vad det din skola som fick pengar till Mac

anledningen till varför det blir PC kan ju vara detta ? men om det är varför inte komplettera datorer till dom klasser som kommer att få istället för att byta ut?
From 2014 ska samtliga pilotskolor helt finansiera sin tekniksatsning inom befintlig budget, enligt tidigare beslut.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ska jag skicka namninsamlingen till Barn- och utbildningsnämndens ordförande Ingrid Nordberg?

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

gå in till rektorn och säg att den ni har nu fungerar utmärkt. funkar inte det så säg att du tappat bort den och att du kanske hittar den när ni får behålla dom

när jag börja gymnasiet så hade vi gamla dell burkar och rektorn vägrade byta ut dom då dom fungerde fint! med sina Pentium 4 1,7GHz

slö som satan var dom och vi kunde inte göra vad vi skulle på dom då dom var för gamla. vi hade 45minuter på oss och göra vår bilteori. vi klockade mellan en fråga till en annn på nästan 5 minuter och där är 70 frågor.

vi gick in till rektorn och visade detta vilket han sket i såklart. i ren frustration så så sabboterade vi burkarna(jag säger inte att ni skall göra så, absolut inte)

gjorde liet simplare grejer som att lossa på strömkabeln till cpu. efter ett tag så så ploppade där in nya laptoppar till oss som vi fick nyttja och rektorn sa: är ni nöjda nu?

funkade fint till vårt arbete sen och vi klagade inte! med denn historien berättad så: stå på er att det ni har fungerar bra och där inte finns någon som helst anledning att byta, eller om det är dåligt, byta! datorerna är hjälpmedel för att underlätta skolgången och att sitta på undermålig utrustning gör det mycket jobbigare att arbeta.

påpeka detta så bör rektorn ändra sig. annars kanske jag bara har haft tur med schyssta rektorer genom åren

Låter som skitsnacket man fick höra från rektorn när man själv gick i grundskolan (innan det var "standard" att ha en fungerande datorsal).. Denna helt okunnig människa (om ämnet alltså) försökte uttala sig om allt datorer fungerar helt identiskt och att de allt fungerar perfekt och borde räcka till allt trots att de typ var 8 år gamla och inte omformaterats sedan de köptes in.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni för allternativ i samma prisklass?

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem

Varför byta ut datorer som funkar perfekt, och dessutom byta ut mot en dator som är mycket sämre?

Vi ska få köpa ut dessa datorer när vi går ut nian, men om ni byter till ett annat avtal betyder det för oss som börjar åk.9 nu så kommer det ju bli svindyrt för oss att köpa ut dem. Detta för att vi bara har dem i ett år, men om vi fortsätter med leasingen från Grafit kommer vi ha haft deras datorer i tre år=lågt värde.

Jag gissar att ni inte häller hade tänkt köpa några program till oss, alla dessa finns ju i en MacBook. Jag är ingen OSX-fantast, jag är en Windows älskare. Och om vi byter datorer måste vi även konvertera alla arbeten till något annat format. Om ni nu vill byta ut datorerna så kan ni väl i alla fall köpa någon som är lika bra eller bättre?

Duger detta? Hjälp mig gärna....

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ErikFre:

Varför byta ut datorer som funkar perfekt, och dessutom byta ut mot en dator som är mycket sämre?

Vi ska få köpa ut dessa datorer när vi går ut nian, men om ni byter till ett annat avtal betyder det för oss som börjar åk.9 nu så kommer det ju bli svindyrt för oss att köpa ut dem. Detta för att vi bara har dem i ett år, men om vi fortsätter med leasingen från Grafit kommer vi ha haft deras datorer i tre år=lågt värde.

Jag gissar att ni inte häller hade tänkt köpa några program till oss, alla dessa finns ju i en MacBook. Jag är ingen OSX-fantast, jag är en Windows älskare. Och om vi byter datorer måste vi även konvertera alla arbeten till något annat format. Om ni nu vill byta ut datorerna så kan ni väl i alla fall köpa någon som är lika bra eller bättre?

Duger detta? Hjälp mig gärna....

Det kommer inte hjälpa, du säger ju själv att de har ett leasingavtal med Grafit, det avtalet har löpt ut och kommer antagligen inte förnyas pga att det antagligen är dyrare, en kommun MÅSTE ta det billigaste alternativet och som skoldator duger den nya de ska "köpa" in, så jag förstår inte problemet, alla program du behöver för ditt skolarbete kommer även att ingå

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det kommer inte hjälpa, du säger ju själv att de har ett leasingavtal med Grafit, det avtalet har löpt ut och kommer antagligen inte förnyas pga att det antagligen är dyrare, en kommun MÅSTE ta det billigaste alternativet och som skoldator duger den nya de ska "köpa" in, så jag förstår inte problemet, alla program du behöver för ditt skolarbete kommer även att ingå

1. Leasingavtalet med Grafit har kommunen sagt upp (skulle ha pågått fler år till).
2. Så dom kan inte välja en dator för 100 spänn mer som är betydligt bättre (om så är fallet), då kan väll jag sälja en dator för 100/mån som är skit-epig och kommunen måste välja det?
3. Enl våran datoransvarig på min skola ingår INGA program.

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ErikFre:

1. Leasingavtalet med Grafit har kommunen sagt upp (skulle ha pågått fler år till).
2. Så dom kan inte välja en dator för 100 spänn mer som är betydligt bättre (om så är fallet), då kan väll jag sälja en dator för 100/mån som är skit-epig och kommunen måste välja det?
3. Enl våran datoransvarig på min skola ingår INGA program.

Eran datoransvarige på skolan kan inte veta det, IT-gruppen för kommunen har den kollen

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av ErikFre:

Tänkte mest att kommunen inte lyssnar på 15-åringar... men en namninsamling ska jag försöka fixa. Hur många namn behövs för att dem ska bry sig?

Ingen aning. Några rader i den lokala dagstidningen kanske väger tyngre när jag tänker efter. Hör med dom kanske?

Skrivet av Rajat:

Barn- och utbildningsnämnden är samma politiker, men Barn- och utbildningsförvaltningen har nog bara verkställt bestämmelserna

Självklart, jag fick en brainfart där. Jag tänkte så som du skrev men skrev själv något helt annat...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja