Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
[B]Linux slår igenom när spelen börjar göras för Linux, så är det bara.. tyvärr.

Man behöver inte ha 97% av alla användarna för att ha slagit igenom. Detta är även en fråga om vilken marknad det handlar om, i det här fallet är det väl desktopmarknaden dock.

Citat:

För att Linux ska slå igenom helt hos den "vanlige" användaren så måste han vilja lära sig. Jag tyckte linux såg svårt och krångligt ut första gången jag såg det, nu är det lika lätt som windows :-] [/B]

Ett av dom största problemen är nog att bli av med Windows psykist. Är man van vid Windows blir det svårare att gå över till Linux och lära sig Linux.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche

Man behöver inte ha 97% av alla användarna för att ha slagit igenom. Detta är även en fråga om vilken marknad det handlar om, i det här fallet är det väl desktopmarknaden dock.

Ett av dom största problemen är nog att bli av med Windows psykist. Är man van vid Windows blir det svårare att gå över till Linux och lära sig Linux.

Jepp, och de som vill lära sig något annat än Windows gör det nog redan. Eller funderar på det iaf.

Inte alla som vill lära sig något annat, men de flesta Och de behöver ju inte tvunget välja Linux, vissa kör *BSD, vissa kör MacOS osv. Finns ju massor av alternativ till Windows.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog köra linux om jag kunde.. :/
1) Jag kan inte konvertera mina hårddiskar, har för mycket data för att kunna flytta och ta en i taget osv
2) Spel. Orkar inte starta om 3 gånger om dagen.
3) Mina föräldrar använder datorn ibland (eller snarare farsan några gånger i veckan). Nog för att jag kan lära honom på en kvart och räkna bort punkt tre, men de två första är jobbiga nog.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Jag skulle nog köra linux om jag kunde.. :/
1) Jag kan inte konvertera mina hårddiskar, har för mycket data för att kunna flytta och ta en i taget osv
2) Spel. Orkar inte starta om 3 gånger om dagen.
3) Mina föräldrar använder datorn ibland (eller snarare farsan några gånger i veckan). Nog för att jag kan lära honom på en kvart och räkna bort punkt tre, men de två första är jobbiga nog.

1 - Varför konvertera dom? Räcker ju att du gör en linuxpartition(eller flera) och mountar dina fat-diskar.
2 - Större problem, kan ju alltid använda wine/wineX. Jag får det aldrig att funka, så jag bootar oxo om till windows Men så ofta spelar jag inte att det blir ett problem. Man får helt enkelt skära ner på spelandet Ett alternativ är ju att man har en annan dator att antingen spela eller köra linux på. Så slipper man boota om
3 - En kvart? Smart farsa Skulle ta mig flera dar att lära min farsa att starta Internet Explorer

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Det kommer tyvär dröja MYCKET längre tills man ser vanligt folk använda det...

Säg vad ni vill, kom med era snabbkomandon osv... för det ÄR ändå för invecklat och komplicerat för den vanliga datoranvändaren.
I Windows sitter allt ihopa... du kan bara dra o klippa o klista o ha dej.. och det flyter på bra i ett snabbt GUI...

GNU/Linux e för "splittrat"...
Jag vet hur Linux fungerar, och jag vet att det kommer bli mycket svårt att få det lika enkelt och kompatibelt som windows...
Ett bra föredöme är t.ex Mac OS X

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag har en Volvo och blir erbjuden en Ford så måste Forden ha något jag behöver. Annars finns det ingen anledning att byta. Spelar ingen roll att Forden har tusentals tillbehör, att man kan trimma den hårdare, att det finns tio olika växellådor att välja på osv. Anser jag mig inte behöva allt detta (om jag t.ex. bara kör till jobbet och ibland till affären) kommer jag fortsätta köra Volvo tills den faller ihop, och då köper jag en NY Volvo

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
1 - Varför konvertera dom? Räcker ju att du gör en linuxpartition(eller flera) och mountar dina fat-diskar.

Hur ofta kör man med fat-diskar till windows nuförtiden? Inte speciellt ofta, det är ett föråldrat filsystem. Man får helt enkelt vänta tills det finns ett välfungerande skrivstöd till ntfs.

Själv kör jag mest linux numera eftersom allt som finns där räcker för det jag gör. Skolan kör också *nix så det blir lättare den vägen också.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

jag kör 3 helt olika Operativ system typ...

w2k på jobbet
macosx på min laptop
linux(crux) på min server hemma

rätt sak på rätt plats

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Om jag har en Volvo och blir erbjuden en Ford så måste Forden ha något jag behöver. Annars finns det ingen anledning att byta. Spelar ingen roll att Forden har tusentals tillbehör, att man kan trimma den hårdare, att det finns tio olika växellådor att välja på osv. Anser jag mig inte behöva allt detta (om jag t.ex. bara kör till jobbet och ibland till affären) kommer jag fortsätta köra Volvo tills den faller ihop, och då köper jag en NY Volvo

Själv gillar jag inte min stulna Volvo så jag försöker använda min fria Ford så mkt som möjligt istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Om jag har en Volvo och blir erbjuden en Ford så måste Forden ha något jag behöver. Annars finns det ingen anledning att byta. Spelar ingen roll att Forden har tusentals tillbehör, att man kan trimma den hårdare, att det finns tio olika växellådor att välja på osv. Anser jag mig inte behöva allt detta (om jag t.ex. bara kör till jobbet och ibland till affären) kommer jag fortsätta köra Volvo tills den faller ihop, och då köper jag en NY Volvo

Vet du hur mycket juvelindustrin omsätter?
Lyxbilsindustrin?

Det handlar inte om att behöva, det gör de svältande barnen i Afrika. I västvärlden handlar det bara om vad vi vill ha, inte vad vi behöver.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazer

Själv gillar jag inte min stulna Volvo så jag försöker använda min fria Ford så mkt som möjligt istället.

OpenOffice.org Writer
(eller Word, som de säger i de andra forumen)

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk
Medlem

Bara en liten kommentar till något jag läste ibörjan av tråden ang. snabbkommandon VS ./configure..

Min lilla erfarenhet (av netbsd:s make update system) bevisar det jag redan visste nästan, att man inte kan få lika stor kontroll med ett automatiskt system för att tanka ner dep:s och program som du kan få av att tanka ner allt manuellt och ./configure:a dem med div. växlar och editeringar av Makefile m.m

Men, som sagt, det är ju inget som en ny linux användare sätter sig ner och gör, men jag kännde mig bara lite bort glömd där en stund.. Det finns flera med mig som inte gillar dessa automatiska system. Slackware är det som gäller här, det är väl även den dist som har, om jag inte har fel, den mest standardliserade katalogstukturen? RH, Deb, m.fl har väl ändrat om en del för att få det att fungera som de vill med sina apt-get och dyl program?

Hmm, detta vart visst en liten avstickare ifrån topic, men men. Förövrigt tror jag att linux kommer slå mera på skrivbordsmarknaden när dagens relativt unga linux användare växer upp och visar för sina arb. givare fördelarna med ett linux system och redan har kunskaperna för att installera och visa upp linux. Tror inte spel är den avgörande faktorn.

Linux får nog iaf ha >5 år till på sig att växa, få någonslags standard eller portningssytem att följa för utvecklare som skriver till flera linuxsystem och dagens linux-kiddes växer upp.

Permalänk
Medlem

Folk är tyvärr för lata/oengagerade för att "orka" slita sig loss från microsofts hårda grepp. Men en bra början är ju att Apple gått över till unix, det fick ju alla mac användare att inse att unix inte var så dumt.. Sånna intiativ skapar ju förändring.

Visa signatur

// iBear

Permalänk
Medlem

Apple började ändra sig när Steve Jobs kom tillbaka.. han har börjat rätta upp saker och ting... tycker jag iallafall..

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zajko
Slackware är det som gäller här, det är väl även den dist som har, om jag inte har fel, den mest standardliserade katalogstukturen? RH, Deb, m.fl har väl ändrat om en del för att få det att fungera som de vill med sina apt-get och dyl program?

Vilken standard? Debian följer LSB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iBear
Folk är tyvärr för lata/oengagerade för att "orka" slita sig loss från microsofts hårda grepp. Men en bra början är ju att Apple gått över till unix, det fick ju alla mac användare att inse att unix inte var så dumt.. Sånna intiativ skapar ju förändring.

Ja, OS X är fantastiskt, som UNIX, fast för människor

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?