Upgradera datorn eller köpa flong nytt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av streamner:

Vad är den egentliga skillnaden prestandardmässigt mellan den SSD jag valt och den intel du angav ? Det jag kunde uppfatta var att skrivhastigheten var lite långsammare på intel varianten. Är det när jag installerar något att det går långsammare ?

Ja den teoretiska skrivhastigheten på Intel 530 är ca 95% av motsvarande hos Samsung 840. Att du skulle märka någon skillnad vid användning har jag mycket svårt att tro, så du får värdera om du tycker att det är en vettigt att få 10GB mindre utrymme, 95% av skrivhastigheten, men två år längre garanti.

Jag tycker att det är en vettig trade off, men det är en högst personlig åsikt.

Skrivet av streamner:

Men du Sveklockarn detta är ändå ett prisvärt paket för att klara framtida spel något år ?

Det tycker jag absolut! Du har ju krämat på med bättre och fetare grejer än vad den ursprungliga budgeten på 6000 kr medgav, och även om det är omöjligt att förutsäga framtiden så tror jag att du kommer ha en dator som hänger med ett antal år.

Hur bråttom har du att byta dator förresten? Du vet väl om att både AMD och Nvidia är på gång med lanseringar av nya serier av grafikkort inom de närmsta två månaderna och att priserna sannolikt snart kommer sjunka på nuvarande modeller. Det är kanske ingen jättevinst det handlar om, men ändå...

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ja den teoretiska skrivhastigheten på Intel 530 är ca 95% av motsvarande hos Samsung 840. Att du skulle märka någon skillnad vid användning har jag mycket svårt att tro, så du får värdera om du tycker att det är en vettigt att få 10GB mindre utrymme, 95% av skrivhastigheten, men två år längre garanti.

Jag tycker att det är en vettig trade off, men det är en högst personlig åsikt.

Det tycker jag absolut! Du har ju krämat på med bättre och fetare grejer än vad den ursprungliga budgeten på 6000 kr medgav, och även om det är omöjligt att förutsäga framtiden så tror jag att du kommer ha en dator som hänger med ett antal år.

Hur bråttom har du att byta dator förresten? Du vet väl om att både AMD och Nvidia är på gång med lanseringar av nya serier av grafikkort inom de närmsta två månaderna och att priserna sannolikt snart kommer sjunka på nuvarande modeller. Det är kanske ingen jättevinst det handlar om, men ändå...

Jag har inte alltför brottom, der finns ju inget GTA V ute i handeln heller. Kanske skulle vänta då och se vad som händer, eller hur mycket pratar vi i pris skillnad ? Dryga månaden kan jag nog allt vänta

Gott om tid att utvärdera vilket paket jag skall välja