Överhettat grafikkort ?

Permalänk
Medlem

Överhettat grafikkort ?

Tjenare, när jag sitter och lirar så händer det plötsligt att skärmen fryser och ljuder börjar lagga så jag hör samma ljud hela tiden, beror detta på at grafikkortet är överhettat och ballar?har asus geforce gtx 770

Permalänk
Medlem

Temperatur och belastning på både GPU och CPU när det ballar ur?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Kan vara.
Men det kan lika gärna vara nånting annat som krashar.
Men med loopande ljud så är det oftast nånting med grafikkortet.
Har du koll på grafikkortstemperaturen ? "MSI afterburner" har en overlay funktion som gör att du kan hålla koll inifrån spel.

Permalänk
Medlem

Endast GPU

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

60 grader ligger det på

Permalänk

Måltemp på ett 770 ligger på runt 80C och max 90C någonting så det går djävligt svalt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Dock kollade jag nu när jag lirat ett par minuter, ska köra ett game nu och återkommer

Permalänk
Medlem

Vilka spel?

Edit:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det har hänt nu två gånger på 30 min när jag har spelar csgo, jag kör bf4 och csgo och det händer i båda spelen, temperaturen är fortfarande inte över 80

Permalänk
Medlem

fått ett antal gånger nu att grafikdrivruiterna har slutat svara och har återställts...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LNcia:

fått ett antal gånger nu att grafikdrivruiterna har slutat svara och har återställts...

Mitt 7970 gör lika dant, och det beror på strömförsörjningen. Jag har överklockat processorn och grafikkortet till det mesta som går med den volten, men tyvärr är volten låst på mitt kort. Kolla om du kan höja den och se om det funkar bättre!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk

Testa att rensa med DDU. http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...
Installera sedan drivrutinerna för grafikkortet igen och se om det hjälper.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Skrivet av LNcia:

fått ett antal gånger nu att grafikdrivruiterna har slutat svara och har återställts...

Hände mig med (AMD) nu i dagarna. Måste ha varit den senaste patchen, jag hittade en guide om hur man tar bort ALLA gamla drivrutiner och sedan installerar nya. Löste det på cirka 20 minuter och rekemonderar dig att göra samma sak.

Googla på "how to remove (skriv AMD/NVIDIA här) drivers from your computer"

Installera om dem och se om det blir bättre. Jag installerade till samma version (nyaste) som jag tidigare hade, men gamla onödiga drivrutiner togs säkerligen bort!

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Mitt 7970 gör lika dant, och det beror på strömförsörjningen. Jag har överklockat processorn och grafikkortet till det mesta som går med den volten, men tyvärr är volten låst på mitt kort. Kolla om du kan höja den och se om det funkar bättre!

För lite strömförsörjning?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av LNcia:

Det bör ju vara så, om Nvidia säger det själva. Min lista var väldigt mycket längre, först avinstallera drivrutinen. Sedan gå in i ALLA mappar som det sparats spår i, en del av mapparna var "gömda" och fick ändra lite inställningar för att komma in. Nvidia vet jag inte mycket om, googla lite extra och se vad folk säger.

Glöm inte att använda "citera" (om du nu frågade mig), det är inte säkert att folk väljer att "bevaka".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Det bör ju vara så, om Nvidia säger det själva. Min lista var väldigt mycket längre, först avinstallera drivrutinen. Sedan gå in i ALLA mappar som det sparats spår i, en del av mapparna var "gömda" och fick ändra lite inställningar för att komma in. Nvidia vet jag inte mycket om, googla lite extra och se vad folk säger.

Glöm inte att använda "citera" (om du nu frågade mig), det är inte säkert att folk väljer att "bevaka".

Ah det var dig, SKa kika på det nu

Permalänk
Medlem

Använde DDU och följde ddu guiden, men det hjälper inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Testa att rensa med DDU. http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...
Installera sedan drivrutinerna för grafikkortet igen och se om det hjälper.

Har du någon annan lösning?

Permalänk

Jag får samma sak när jag ska ALT+Tab.
Allt blir svart och det kommer inte på ett tar ett tag.
Blev compbannad i 7 dar nyss för att min kompis ringde mig på skype!!! Lite sur blir man.
Dock så är det min spec som är felet så kan inte hjälpa dig
Ville bara få ut min lilla ilska!

Permalänk
Skrivet av LNcia:

Har du någon annan lösning?

Har du ett annat grafikkort/låna ett som du vet fungerar som du kan testa med? Säkraste sättet att utesluta/konstatera hårdvarufel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Har du ett annat grafikkort/låna ett som du vet fungerar som du kan testa med? Säkraste sättet att utesluta/konstatera hårdvarufel.

Nej, har ingen möjlighet att göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av LNcia:

Nej, har ingen möjlighet att göra det

Skulle börja med att testa att ladda ner MSI Afterburner och kolla om du kan dra upp spänningen där på volt-reglaget.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort var fel på när jag fick samma problem, spelet började lagga och artifekter syntes tills allt låste sig med ljudet som gick om och om. Sen kommer det upp att grafikkorts drivrutinen har slutat fungera. Fick ett nytt då det var fabriksfel

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Skulle börja med att testa att ladda ner MSI Afterburner och kolla om du kan dra upp spänningen där på volt-reglaget.

har laddat ner afterburner men vet inte hur jag använder det