Gtx 980 strix eller gtx 980 Windforce?

Permalänk
Medlem

EDIT: Okej, enligt GPU-Z har mitt Grafikkort 32/128 ROPs/TMUs medan teknisk specifikation på 980 ska vara 64/128. Har jag missat något?

Hur i hela friden uppgår MSI 980 till 88.3 GPixel/s i pixel Fill rate?!

Mitt överklockade 980 pumpar enbart ut 42.5Gpixel/s enligt GPU-Z...

Skrivet av fantomsmurfen:

MSIs kort med Twin Frozr V kylaren är också väldigt bra.

http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_980_Gaming/30.html

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FeeSpray:

EDIT: Okej, enligt GPU-Z har mitt Grafikkort 32/128 ROPs/TMUs medan teknisk specifikation på 980 ska vara 64/128. Har jag missat något?

Hur i hela friden uppgår MSI 980 till 88.3 GPixel/s i pixel Fill rate?!

Mitt överklockade 980 pumpar enbart ut 42.5Gpixel/s enligt GPU-Z...

Mitt asus 980 strix visar samma som dig i gpu-z så vi kan nog anta att msi har gjort en grov felskrivning.-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Hmm, jag får väl undersöka saken närme.

Något jag noterat är att jag har mindre än 2k i 3Dmarks Fire test än samtliga andra jämförbara benchmarks på nätet, oavsett om jag byter operativsystem eller drivrutiner, detta skulle väl förklara det? Halverad pixel fill rate gör väl sitt till...

Måndagsex. eller felaktig information i GPU-Z?

EDIT: Skapar en tråd om det hela istället.

Skrivet av jonas1972:

Mitt asus 980 strix visar samma som dig i gpu-z så vi kan nog anta att msi har gjort en grov felskrivning.-)

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Vissa Chassin kan man ta bort ena Hårddiskburen så man kan få plats med längre kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

"Coilwhine har inte med kondensatorer att göra över huvud taget.

Coil = Spole
Capacitor = Kondensator

Coilwhine har ingenting att göra med trasiga komponenter heller utan beror helt enkelt på att spolar börjar vibrera när du lägger en högfrekvent spänning över dem. Vibrationerna skapar ett högfrekvent ljud - vad vi kallar whine.

Att coilwhine försvinner efter ett tag är ganska vanligt eftersom kortet blir "inkört" (egentligen att spolarna efter tillräcklig varmkörning blir en aning missformade och därmed inte vibrerar lika lätt).

Kondensatoroljud finns i och för sig också, men det är extremt sällan man hör det i en dator. Det är vad vi kallar ett "laddningsljud" (tänk hjärtstartare) som ökar i frekvens för att sedan försvinna helt."

Skillnad på coil whine och singing capacitators - en piezoelektrisk effekt som bara drabbar klass II & III kondensatorer av sk ferroelektrisk typ.

Kan vara nätaggregat som påverkar coilwhine dessutom.

Nu kan dock coil whine absolut vara ett tecken på att diverse komponenter håller på att dö eller bara inte sitter fast ordentligt.

Permalänk
Medlem

I regel så håller inte kortet på att dö för att det har spoltjut dock. Jag planerade först för ett 970. I ett försök att va ekonomisk men spoltjutstrådarna oroade en lite så blev ett Asus Strix 980. Har inte noternat något spoltjut även i 500 fps i mitt Fractal design XL R2 chassi. Finns väl säkert det här är väl som kantled tv cloding vad det verkar. Alla har det frågan är bara hur mycket och om det går att stå ut med.

Windforce kylaren och den kraftigare strömförsörjningen borde väl göra att Gigabyte GTX 980n kan klocka lite bättre. Kanske inte är mer högljutt om man pushar heller. Jag lekte med fläktkontrollen på Strix kortet det är rätt tyst så länge fläkten går under 50 % men när det går upp mot 100 % åh herre matilda vilket tordön. Mina 2 GTX 580 med referenskylning kunde inte maxa de db alls

Men hittills i rFactor två i 140 fps och Far Cry 4 maxinställningar i runt 70 så har fläkten aldrig varvat upp så jag har högre ljudnivå än i idle. Jag har några chassifläktar som drar på en del.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Testpilot

1. Ditt chassi är för litet för Gigabyte Windforce kortet.
2. Skulle jag få välja är det ASUS/EVGA alla dagar i veckan för grafikkort på Nvidias sida då de rent generellt har bäst prestanda/kylning och har bra erfarenhet med deras support. Alt. Inno3Ds iChill kort i 9xx serien då det är ett monsterkort.
3. Skulle hellre investera i GTX 970 när du kan få tag på dem för runt 3000kr, du får nästan 2st 970 för samma pris av 1st 980.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweede:

Gigabyte använder inte samma kylare till 970 och 980, dom andra vet jag inte.

Eller så är det just att de är lika: http://www.gigabyte.se/press-center/news-page.aspx?nid=1317

Sedan vill jag tilläga att dessa WF G1 kort får plats i en FD Define R3 (Max 290mm) om än precis! Jag vet för den sitter i min låda nu, så kortet är inte lika långt om man räknar bort fästbracketen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Puvve:

"Coilwhine har inte med kondensatorer att göra över huvud taget.

Coil = Spole
Capacitor = Kondensator

Coilwhine har ingenting att göra med trasiga komponenter heller utan beror helt enkelt på att spolar börjar vibrera när du lägger en högfrekvent spänning över dem. Vibrationerna skapar ett högfrekvent ljud - vad vi kallar whine.

Att coilwhine försvinner efter ett tag är ganska vanligt eftersom kortet blir "inkört" (egentligen att spolarna efter tillräcklig varmkörning blir en aning missformade och därmed inte vibrerar lika lätt).

Kondensatoroljud finns i och för sig också, men det är extremt sällan man hör det i en dator. Det är vad vi kallar ett "laddningsljud" (tänk hjärtstartare) som ökar i frekvens för att sedan försvinna helt."

Skillnad på coil whine och singing capacitators - en piezoelektrisk effekt som bara drabbar klass II & III kondensatorer av sk ferroelektrisk typ.

Kan vara nätaggregat som påverkar coilwhine dessutom.

*Blir knäppt på näsan om hur hen är helt ute och cyklar* *postar wiki-artikel för att försvara sig, mot ett argument en person använde*

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eller så är det just att de är lika: http://www.gigabyte.se/press-center/news-page.aspx?nid=1317

Sedan vill jag tilläga att dessa WF G1 kort får plats i en FD Define R3 (Max 290mm) om än precis! Jag vet för den sitter i min låda nu, så kortet är inte lika långt om man räknar bort fästbracketen.

Va? Ja estetiskt är dom likadana, men det är inte samma kylare på 970 och 980.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweede:

Va? Ja estetiskt är dom likadana, men det är inte samma kylare på 970 och 980.

Ok, de är inte helt samma men de är lika stora i din låda.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ok, de är inte helt samma men de är lika stora i din låda.

Alldeles säkert, jag tänkte mer på funktionen hos kylaren.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweede:

Alldeles säkert, jag tänkte mer på funktionen hos kylaren.

Ok men de kyler bra vilket som. Går aldrig över 65 grader C med mitt GTX 970 G1 ens med överklock.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jawkiwi:

Nyligen har jag tänkt på att köpa ett grafikkort till min dator! Men jag har lite besvär med att välja ett grafikkort!
Och jag tänkte att jag skulle ha en gtx 980, för gaming! Men jag vet inte om vilken av gtx 980 Strix och Gtx 980 windforce jag ska ta!
Strix har bra kylning, och är tyst och kan däremot överklockas!
Men windforce har en jätte bra performance!
Kan jag få lite hjälp med att välja en av dem?

Jag köpte för ett tag sen Gigabyte 980 Gaming G1, allt flyter på perfekt. För mig är kortet mer eller mindre tyst både för spel som FarCry 4, Assassin's Creed Unity och Dragon Age Inquisition.
Jag har inte märkt nåt coil whine som DeFeCT79 nämnde.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Inno3D Ichill superduper bulldozer 4gb x airforceone eller va de heter då? Verkar ju rätt fett om inte annat

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinitypcw:

Jag köpte för ett tag sen Gigabyte 980 Gaming G1, allt flyter på perfekt. För mig är kortet mer eller mindre tyst både för spel som FarCry 4, Assassin's Creed Unity och Dragon Age Inquisition.
Jag har inte märkt nåt coil whine som DeFeCT79 nämnde.

Kan instämma, köpte nyligen också ett 980 G1 och det är inte bara riktigt kraftfullt utan låter lika lite vid full load some vid idle! För mig så ligger jag runt 30C @ 800 RPM idle och 60-65 @ 1700-2000 RPM vid full load. Kommer från ett Gigabyte AMD 7970 GHz Edition och där ska vi inte tala om vindkraftverk även vid lägre load. Supernöjd med Gigabytes Geforce Windforce-kylare, tyst som musen

Kan ha hört coil whine en gång men kan lika gärna varit PSUn som spökade till för jag har inte hört något efter det.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

"The H440 supports graphic cards up to 294mm in length"

Gigabytes kort är 312mm.

Börar med att ursäkta om någon redan svarat, inga problem som helst att använda Gigabyte korten i H440, om du inte har en massa hårddiskar, bara att plocka bort hårddisk vaggorna så får kortet plats.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.