lite problem med äldre dator som hdd fryser/slutar jobba.

Permalänk
Medlem

lite problem med äldre dator som hdd fryser/slutar jobba.

Frågar då jag inte fått ordning på min äldre dator som tokvägrar att fungera korrekt sedan den låg orörd lite längre tid efter morsan fick en laptop istället.

Är min första dator jag byggde ca 10år sedan och förpassats till diverse bruk och dammande.

Hade tänkt att man drar igång den som nätverkslagring då den kommer med hela 8st sataII portar.

Problemet är att datorn fryser, slutar ladda och jobba helt tvärt i Windows efter en stund. Den var alltid lite krånglig tidigare men man kunde alltid jobba och göra saker med den dagligen förut. Nu så slutar liksom datorn att göra något alls efter allt från 5 till 30min efter start. felsäkert läge verkar fungera utan dessa frysningar har jag märkt.

Är en s939 AMD Athlon 3000+ 1.8Ghz. 1Gb ddr1 400Mhz.
Sitter på ett Asus A8N-SLI Deluxe moderkort.
Problemet verkar inte vara cpu eller minnes problem då memtest86+ kunde köras i 6+ rundor utan problem. Datorn behöver inte göra något heller för att den ska frysa. Man får ej heller bluescreen eller liknande på ett tag. De gånger man fått så var det lite b drivrutiner som man bytt.

Jag har byt drivrutiner och felsökt en del redan men börjar tröttna då felet återkommer hela tiden oavsett vad man sitter och gör.

Är windows Xp sp3 och en sata Maxtor 10 200gb för os. Kan tänka mig att det är hdd som blivit dålig då den är ganska gammal men har gjort alla felsökningar man kan på den utan att de returnerat några direkta felmeddelanden. Samt den fungerar som den ska inom sina ramar i felsäkert läge etc utanför standard start in i Windows.

Idéer på vad man ska testa om det går fixa till den?

Andra komponenter:
Ace Raw Deal 420W (vet dess kvalité, tog billigaste för att få igång datorn bara då ett temporärt nätaggregat inte längre var säkert.)
powercolor HD5450
Creative SoundBlaster Live! 1024
Asus pata dvd-brännare

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Frågar då jag inte fått ordning på min äldre dator som tokvägrar att fungera korrekt sedan den låg orörd lite längre tid efter morsan fick en laptop istället.

Är min första dator jag byggde ca 10år sedan och förpassats till diverse bruk och dammande.

Hade tänkt att man drar igång den som nätverkslagring då den kommer med hela 8st sataII portar.

Problemet är att datorn fryser, slutar ladda och jobba helt tvärt i Windows efter en stund. Den var alltid lite krånglig tidigare men man kunde alltid jobba och göra saker med den dagligen förut. Nu så slutar liksom datorn att göra något alls efter allt från 5 till 30min efter start. felsäkert läge verkar fungera utan dessa frysningar har jag märkt.

Är en s939 AMD Athlon 3000+ 1.8Ghz. 1Gb ddr1 400Mhz.
Sitter på ett Asus A8N-SLI Deluxe moderkort.
Problemet verkar inte vara cpu eller minnes problem då memtest86+ kunde köras i 6+ rundor utan problem. Datorn behöver inte göra något heller för att den ska frysa. Man får ej heller bluescreen eller liknande på ett tag. De gånger man fått så var det lite b drivrutiner som man bytt.

Jag har byt drivrutiner och felsökt en del redan men börjar tröttna då felet återkommer hela tiden oavsett vad man sitter och gör.

Är windows Xp sp3 och en sata Maxtor 10 200gb för os. Kan tänka mig att det är hdd som blivit dålig då den är ganska gammal men har gjort alla felsökningar man kan på den utan att de returnerat några direkta felmeddelanden. Samt den fungerar som den ska inom sina ramar i felsäkert läge etc utanför standard start in i Windows.

Idéer på vad man ska testa om det går fixa till den?

Andra komponenter:
Ace Raw Deal 420W (vet dess kvalité, tog billigaste för att få igång datorn bara då ett temporärt nätaggregat inte längre var säkert.)
powercolor HD5450
Creative SoundBlaster Live! 1024
Asus pata dvd-brännare

ärligt ! har du köpt Ace Raw Deal nu?
Ace Raw Deal 420W är livsfarliga finns ingen faskompensering. ja har haft en dator med ace agg den betedde sig märkligt.
byt agg!

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Köptes för ett tag sedan. De säljs ju inte sedan ett bra tag heller.
Fanns inte riktigt de katastrof recensioner vid det tillfället,men visste vad man köpte. Datorn körs ju inte direkt i höga laster. 65watt cpu etc... Bättre en ett agg med läckande kondensatorer med ett ryckte att ta eld väl(när de börjat läcka och blivit gamla)?
Var ingen dator jag brydde mig om då det köptes, bara att få den gåendes ett tag till utan brandfara närsomhelst då det begav sig då det var dator som skulle användas ändå ett tag till lite då och då. Kanske Ace har överlevt sin livstid nu dock.

Datorn har i snitt betett sig som den gjort/skall sedan den köptes. Bara nu man fått detta irriterande problem med att hdd inte fungerar som det ska när man startar normalt. Fungerar som det ska dock i safe mode jag testat. Har varit en lite bråkig dator hursomhelst men fungerat tillfredsställande upp till nu. Har haft det där HX620(i sign) i denna dator också från början och vart ingen skillnad mot de nätagg som gått genom den datorn upplevelsemässigt under åren.
Ace agget är väl tredje agget som sitter i en längre period. Första agget blev en risk med åren och HX som två en kort period tills det flyttades och sedan lite risk tillbaka tills man slängde in den billiga Ace.

Har risk agget kvar och ett annat jag inte testat i en annan dator(oanvänd, okänt). Om det skulle visa sig att agget inte längre fungerar som det ska.

Permalänk
Entusiast

Har du inte installerat om operativsystemet under dessa 10 år så är ju det det första som bör göras.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kanske, men är lite prestige i installationen som överlevt flera övergångar från diverse komponenter. Samt problemet kom ju inte upp fören nu då den fått stå still och praktiskt oanvänd ett bra tag.(sporadisk använd senaste året(inga direkta fel då), men knappt något de senaste 3 månaderna efter vilket jag började testköra igenom den igen och fick problem på händerna)

Ska väl testa byta nätaggregatet härnäst för att säkerställa om det är det som ger problemet. Är ett nätagg i en liknande dator som den, fast datorn har aldrig använts av mig bara testkörts att den startar.(samma årsklass och samma cpu etc). Har inte kollat märket på agget etc, men den har bra ålder den också.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nighthog:

Kanske, men är lite prestige i installationen som överlevt flera övergångar från diverse komponenter. Samt problemet kom ju inte upp fören nu då den fått stå still och praktiskt oanvänd ett bra tag.
Ska väl testa byta nätaggregatet härnäst för att säkerställa om det är det som ger problemet. Är ett nätagg i en liknande dator som den, fast datorn har aldrig använts av mig bara testkörts att den startar.(samma årsklass och samma cpu etc). Har inte kollat märket på agget etc, men den har bra ålder den också.

Det är ju inte helt omöjligt att det är ett hårdvarufel men enligt enkel felsökningsprincip så är det ju ganska vettigt att installera om operativsystemet på en 10 år gammal installation och på direkten utesluta mjukvarufel innan man börjar ge sig på hårdvara

Stavning
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tror installationen har gått såhär. Athlon 3000+ dator på orginal Maxtor. sedan över till ena Seagate då jag hade dem på den datorn. Sedan flyttade jag det rätt över till den dator jag har nu med xp en tid tills Athlon datorn behövdes av morsan varvid jag köpte Samsung till nuvarande dator och flyttade över xp till den och gjorde en klon och lade dennes installation över tillbaka till Athlon datorn med Maxtorn där den fungerade fint parallellt med den på egna tills nu i april då support gick ut på xp så lade man in Vista på nuvarande i sign dator. Den gamla fick behålla xp pga jag har spel och tillbehör som inte fungerar med Vista och senare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nighthog:

Tror installationen har gått såhär. Athlon 3000+ dator på orginal Maxtor. sedan över till ena Seagate då jag hade dem på den datorn. Sedan flyttade jag det rätt över till den dator jag har nu med xp en tid tills Athlon datorn behövdes av morsan varvid jag köpte Samsung till nuvarande dator och flyttade över xp till den och gjorde en klon och lade dennes installation över tillbaka till Athlon datorn med Maxtorn där den fungerade fint parallellt med den på egna tills nu i april då support gick ut på xp så lade man in Vista på nuvarande i sign dator. Den gamla fick behålla xp pga jag har spel och tillbehör som inte fungerar med Vista och senare.

Hahaha, ja då är det ju verkligen på tiden för en ominstallation!
Personligen ser jag inget nostalgiskt värde i installerad mjukvara

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jaha, bytte nätaggregatet och problemet har ännu inte återkommit. Märkte att spänningarna var lite i underkant då jag kollade upp dem lite mera före bytet men skulle vara inom 5% feltolerans. Det agg jag lade in är lite väl högljudet dock >_>;
Spänningarna visas närmare de korrekta värdena med denna som det är just nu genom speedfan.

Verkar som Ace var uttjänt. Fick utkrävt ca 4½år.

Tror Maxtorn var lite känsligare mot låg volt än de andra komponenterna och gav upp före dem andra.
Ska se om det löst sig med att ha igång datorn en tid då det kom lite helt random förut.

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Jaha, bytte nätaggregatet och problemet har ännu inte återkommit. Märkte att spänningarna var lite i underkant då jag kollade upp dem lite mera före bytet men skulle vara inom 5% feltolerans. Det agg jag lade in är lite väl högljudet dock >_>;
Spänningarna visas närmare de korrekta värdena med denna som det är just nu genom speedfan.

Verkar som Ace var uttjänt. Fick utkrävt ca 4½år.

Tror Maxtorn var lite känsligare mot låg volt än de andra komponenterna och gav upp före dem andra.
Ska se om det löst sig med att ha igång datorn en tid då det kom lite helt random förut.

Ace var redan uttjänt när det kom från fabrik. bara för att datorn funkat lite grann så är ju inte nätagget "i fungerande skick"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som problemet återvänt. Så kanske inte var nätaggregatet ändå?
Det fungerade en stund efter bytet men dagen efter när jag mekade med datorn för att få den tystare så började problemet igen efteråt.

Windows låser sig inte direkt, man kan göra lite kort saker men sedan blir det så segt att inget mer händer, musen kan röras runt men datorn slutar svara eller den tar evigheter för att svara. tex som förslag 30min för att registrera ett musrörelse över något objekt som normalt ska svara med animationsändring. klick kanske fungerar om jag väntar evigheter men det är så segt att man inte orkar.(det segar och slutar svara på något ganska snabbt utför om man försöker göra saker)
Hårddisken behöver inte sitta still heller utan den låter som den jobbar/läser&skriver fastän allt låst sig i praktiken(om den satt och gjorde någon hdd aktivitet under tiden som den låste sig(gjorde ett "short test" eller prime95 körning)). Klockan verkar fungera under allt.

Kanske struntar i detta helt.

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Nu verkar det som problemet återvänt. Så kanske inte var nätaggregatet ändå?
Det fungerade en stund efter bytet men dagen efter när jag mekade med datorn för att få den tystare så började problemet igen efteråt.

Windows låser sig inte direkt, man kan göra lite kort saker men sedan blir det så segt att inget mer händer, musen kan röras runt men datorn slutar svara eller den tar evigheter för att svara. tex som förslag 30min för att registrera ett musrörelse över något objekt som normalt ska svara med animationsändring. klick kanske fungerar om jag väntar evigheter men det är så segt att man inte orkar.(det segar och slutar svara på något ganska snabbt utför om man försöker göra saker)
Hårddisken behöver inte sitta still heller utan den låter som den jobbar/läser&skriver fastän allt låst sig i praktiken(om den satt och gjorde någon hdd aktivitet under tiden som den låste sig(gjorde ett "short test" eller prime95 körning)). Klockan verkar fungera under allt.

Kanske struntar i detta helt.

så du plågar datorn med Ace fortfarande ? om du köper ett nytt nätagg så kan ju den följa med när sen datorn dör på riktigt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2738856 det finns billigare men denna är bättre än corsair CX/CS och modulärt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234 lite billigare inte modulärt men 5års garanti och top notch komponenter.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ace är ut ur datorn, annat inne i det nu. Bytte fläkten på den dock.
Blir inga nyköp för den datorn. Inte värt att lägga pengar än.

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Ace är ut ur datorn, annat inne i det nu. Bytte fläkten på den dock.
Blir inga nyköp för den datorn. Inte värt att lägga pengar än.

och problemen är kvar ? vilket nätagg

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Q-tec 500watt Big Fan.
rengjorde och avdammade och bytte fläkt på den. Koshin capacitor och allt såg ok ut inne.
Byter hårddisk om jag ska göra mer med datorn.

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara ett solkart mjukvaruproblem i och med att du testat nästan allt och att det fungerar i felsäkert läge. Installera bara om windows eller installera typ linux på en annan hdd eller usb om du inte vill blåsa disken med windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Q-tec 500watt Big Fan.
rengjorde och avdammade och bytte fläkt på den. Koshin capacitor och allt såg ok ut inne.
Byter hårddisk om jag ska göra mer med datorn.

Snacka om att byta pest mot kolera. 168W på 12V...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Q-tec 500watt Big Fan.
rengjorde och avdammade och bytte fläkt på den. Koshin capacitor och allt såg ok ut inne.
Byter hårddisk om jag ska göra mer med datorn.

hur många sketna gamla nätagg har du hemma ?
huntkey, nextgen, Aopen, roswell, powmax.

Ahhhh älskar lukten av bränd elektrolyt den är nästan bättre än nymalet kaffe.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Finns ett icke fungerande Corsair CX 430, samt Antec Truepower 430W med läckande kondensatorer. Antec satt i datorn från början. Corsair är ett agg man fick behålla på garanti bytte. Man skulle slänga den men tänkte man kanske fixar den istället så har man ett gratis agg senare(bara slutade fungera/starta). De bara skicka ett nytt och sade man skulle slänga det gamla.(det fungerande CX har jag ej då jag var bara mellanhand i köp och garantiärenden)

Men hursom, drog fram Xp skivan man har och installerar det på den andra hårddisken man hade liggandes. Skulle tro problemet blir väck med det.

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Finns ett icke fungerande Corsair CX 430, samt Antec Truepower 430W med läckande kondensatorer. Antec satt i datorn från början. Corsair är ett agg man fick behålla på garanti bytte. Man skulle slänga den men tänkte man kanske fixar den istället så har man ett gratis agg senare(bara slutade fungera/starta). De bara skicka ett nytt och sade man skulle slänga det gamla.(det fungerande CX har jag ej då jag var bara mellanhand i köp och garantiärenden)

Men hursom, drog fram Xp skivan man har och installerar det på den andra hårddisken man hade liggandes. Skulle tro problemet blir väck med det.

Reparera ett CX agg ?
antec agget är ju över 10år gammalt tiden du lägger ner på fixa å det kanske funkar i några månader ?
och vad köpa nya kondingar för hur mycket då ?
ja trodde ja hade mycket prylar hemma som "kan vara bra att ha"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Visst det har samlats lite saker men inte ohanterligt. Man lade in det i en kartong med annat i ett skåp så har de suttit där orörda en tid.

Men ny installation av XP är färdig. Hade lite problem att det frös vid login men det var bara för att man inte tagit ut ljudkortet under installationen(bäst inte ha massa krimskrams under windows installationer som kan ge problem om de inte får sina drivrutiner)
Ser ut att fungera, är en snabbare hårddisk.

Ska fixa lite mer med uppdateringar etc före jag senare testar koppla in den äldre hårddisken. Vill försäkra mig att allt annat fungerar före man ger sig in igen med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Visst det har samlats lite saker men inte ohanterligt. Man lade in det i en kartong med annat i ett skåp så har de suttit där orörda en tid.

Men ny installation av XP är färdig. Hade lite problem att det frös vid login men det var bara för att man inte tagit ut ljudkortet under installationen(bäst inte ha massa krimskrams under windows installationer som kan ge problem om de inte får sina drivrutiner)
Ser ut att fungera, är en snabbare hårddisk.

Ska fixa lite mer med uppdateringar etc före jag senare testar koppla in den äldre hårddisken. Vill försäkra mig att allt annat fungerar före man ger sig in igen med den.

Använd citeraknappen för att folk mer aktivt skall svara på dina frågor, så ser de direkt aktivitet i tråden eller när du svarat dem, bara ett tips

En fråga bara, exakt vilket agg har du i nu, något av de ickefungerande läckande etc dåliga budgetagg osv, jag lyckas inte reda ut vad för nätagg du bytte till ?

Ifall du har något gammalt skruttigt agg du är osäker över funktionen hos, se till att ha ett nytt, eller låna från din huvuddator om det inte är ett skräpagg det med då det verkar precis som nån annan sa, att du samlar på dem
Släng övriga gamla budgetagg där de hör hemma, dvs i soprummet och utgå från ett fungerande agg du kan vara säker på, utan stabila spänningar etc, så är ditt felsökande dömt att misslyckas från början

Sen, om datorn fryser i en ny fräsch installation, så är det första varningstecknet på att nåt är fel, det ska det inte göra, och om ljudkortet skall vara orsaken till det, så slå av det helt/plocka ur det under felsökningen för att minimera problem

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

En fråga bara, exakt vilket agg har du i nu, något av de ickefungerande läckande etc dåliga budgetagg osv, jag lyckas inte reda ut vad för nätagg du bytte till ?

Ifall du har något gammalt skruttigt agg du är osäker över funktionen hos, se till att ha ett nytt, eller låna från din huvuddator om det inte är ett skräpagg det med då det verkar precis som nån annan sa, att du samlar på dem
Släng övriga gamla budgetagg där de hör hemma, dvs i soprummet och utgå från ett fungerande agg du kan vara säker på, utan stabila spänningar etc, så är ditt felsökande dömt att misslyckas från början

Sen, om datorn fryser... ...ljudkortet skall vara orsaken till det, så slå av det helt/plocka ur det under felsökningen för att minimera problem

Q-tec är det som används just nu. Det ska vara ok. Lite svag 12v lina med 14A men annars ser den ut att vara bättre på det mesta än Ace raw deal agget förutom fläkten som jag bytte i Q-tec. Den får sitta i datorn nu. Jag körde 5timmar Prime95 före ominstallationen på agget och det var stabilt.

Angående ljudkortet så är det inte i datorn längre. Får sitta ute en stund.

Sedan angående citat, tycker det blir så mycket repeterad text med det och föredrar oftast att skippa dem. Brukar läsa mycket på forum och tycker saker kan följas mycket bra även utan stora och många citat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Q-tec är det som används just nu. Det ska vara ok. Lite svag 12v lina med 14A men annars ser den ut att vara bättre på det mesta än Ace raw deal agget förutom fläkten som jag bytte i Q-tec. Den får sitta i datorn nu. Jag körde 5timmar Prime95 före ominstallationen på agget och det var stabilt.

Angående ljudkortet så är det inte i datorn längre. Får sitta ute en stund.

Sedan angående citat, tycker det blir så mycket repeterad text med det och föredrar oftast att skippa dem. Brukar läsa mycket på forum och tycker saker kan följas mycket bra även utan stora och många citat.

Q-tec?
Du bytte från ett dåligt till ett annat dåligt?^^

Gör om och gör rätt, byt till ett agg som inte har erkänt dåligt rykte ,agget är det som ger hela din rigg ström, är en av de uteslutande viktigaste delarna, och om det är svajigt på något vis så kommer din felsökning att vara helt förgäves

Ifall det är dåligt,vilket du inte kan mäta fram utan utrustning, gissar du bara dig fram och för att utesluta en dålig gissning bör man använda agg som har bra kvalite, du kan t e x inte se rippel vilket Q-tec mfl är kända för att ha väldigt gott om och dessa saker kan ha skadat dina komponenter, om inte kortsiktigt så på lång sikt vilket är rätt stor risk med tanke på vad du kopplat till datorn

Citera hjälper de flesta andra att lättare se vem man svarar och i vilket sammanhang, det tycker de flesta och tror nog de flesta håller med där, om inte annat så om du finner det irriterande kan du ta bort den citerade texten och bara behålla några ord eller personen man citerar och ändå ha funktionen kvar

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(