Permalänk
Inaktiv

R9 280 CF Eller 970?

Hallå Sweclockers!

Ska mästa år bygga mej en gaming dator, är fullt medveten om att det kam komma nya grafikkort men just nu, vad är bäst 2 stycken r9 280 eller ett 970?

Tacksam för svar// noah

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle säga ett GTX 970 och sedan ett till om det tryter. Annars kommer det ju nya kort från AMD till våren som kan vara något?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

GTX 970 är rejält mkt bättre än ett R9 280

Skulle gissa på att du får lite bättre prestanda med R9 280 CF, Men personligen hade jag utan tvekan kört på ett GTX 970, Ett kort = Mindre problem, Behöver inte bry dig om skalning osv

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Skulle säga ett GTX 970 och sedan ett till om det tryter. Annars kommer det ju nya kort från AMD till våren som kan vara något?!

Ja precis, men 2 280 överpresterar inte ett 970 o.o asså man kan ju inte bli annat än imponerad av maxwell

Permalänk
Medlem

Känns som att det är rätt jämnt prestanda vis, lite beroende på vad du spelar för spel bara. Sen är det ju upp till dig om du är intresserad av någon av Nvidias eller AMDs speciella egenskaper, så som Nvidias shadowplay eller någon speciell form av AA som bara ena företaget har.

Jag vet dock vad jag skulle valt och det skulle vara 970, dels för att jag har använt mig lite grann av shadowplay, jag spelar många spel som är optimiserade för nivida kort och dels för att jag inte vill behöva hålla på med alla problem som tillkommer när man kör SLI eller CF så som att spel inte kan använda sig av båda korten o.s.v.

EDIT: le spelling

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noah01:

Ja precis, men 2 280 överpresterar inte ett 970 o.o asså man kan ju inte bli annat än imponerad av maxwell

Tycker du ska vänta lite med att bestämma dig till det är dags, men kolla gärna vidare på hårdvaran du ska ha.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort är alltitd att föredra framom två. Speciellt i detta fall då varken pris eller prestanda skiljer nämnvärt. 970 drar dessutom över 150W mindre ström och är mycket tystare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Ett grafikkort är alltitd att föredra framom två. Speciellt i detta fall då varken pris eller prestanda skiljer nämnvärt. 970 drar dessutom över 150W mindre ström och är mycket tystare.

Är grymt imponerad av maxwell o nya GK kretsarna