Bygger min första dator - problem med CPU-fläkt installation

Permalänk
Medlem

Bygger min första dator - problem med CPU-fläkt installation

Hej!

Jag bestämde mig för att köpa min första dator via komponenter, jag undrar om detta var en bra idé

Jag har satt CPUn på plats, men har lite problem med fläkten som sitter över. Man ska sätta i fläkten, sedan vrida fyra plastbitar 90 grader för att klicka fast dem. Två har klickats fast, medan två inte har. Jag kan nu heller inte ta loss fläkten då de två som klickade fast, vill inte klicka ur då jag vrider tillbaka.

Jag hoppas någon där ute förstår mig.

Moderkort: ASUS Z97-A ATX
CPU: Intel Core i5 4690K

Tacksam för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du ska inte vrida på dem!
Vrid på de som sitter fast och ta loss dem sen sätter du dit den igen och enbart trycker ner pluggarna.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Steg 4 till vänster, steg 9 till höger.

http://imgur.com/FsbK06P

Tack för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

jag tryckte bara ner de två återstående, nu sitter den fast. tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Om du redan har satt på kylaren, eller om den föraplicerade kylpastan har blivit utkletad så borde du köpa ny pasta innan du sätter på kylarn igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem

Rätt vanligt fel, man ska vrida när man demonterar, inte monterar

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganF:

Om du redan har satt på kylaren, eller om den föraplicerade kylpastan har blivit utkletad så borde du köpa ny pasta innan du sätter på kylarn igen.

Näe inte riktigt sant. Har kylpastan inte blivit varm så är det ingen fara.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hej igen, nytt problem. Jag försöker nu montera moderkortet. Först sätter jag panelen i chassit, och enligt instruktionerna ska det därefter bara vara att trycka dit moderkortet. Jag lyckas inte alls, inte ens i närheten, att få in portarna i panelen för att sedan kunna skruva fast de åtta skruvarna.

Ska jag böja bort de små metallbenen på panelen??

http://imgur.com/bXYLEll

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Hej igen, nytt problem. Jag försöker nu montera moderkortet. Först sätter jag panelen i chassit, och enligt instruktionerna ska det därefter bara vara att trycka dit moderkortet. Jag lyckas inte alls, inte ens i närheten, att få in portarna i panelen för att sedan kunna skruva fast de åtta skruvarna.

Ska jag böja bort de små metallbenen på panelen??

http://imgur.com/bXYLEll

Tack.

Har io panelen klickat i ordentligt i chassit? Sitter den på rätt håll?
Man brukar få trycka moderkortet mot io panelen och hålla den med tryck för att få i skurvarna men det handlar om nån mm bara.

Så låter lite märkligt när du inte är i närheten? Är det bara io plattan som tar emot? Metallbenen skall du inte röra.
Är där inget skruvhål som är i närheten, man använder inte alla skruvhål alltid.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Har io panelen klickat i ordentligt i chassit? Sitter den på rätt håll?
Man brukar få trycka moderkortet mot io panelen och hålla den med tryck för att få i skurvarna men det handlar om nån mm bara.

Så låter lite märkligt när du inte är i närheten? Är det bara io plattan som tar emot? Metallbenen skall du inte röra.
Är där inget skruvhål som är i närheten, man använder inte alla skruvhål alltid.

den sitter inte alls.. jag har tryckt så både panelen och chassin böjs (inte permanent böjning). instruktionerna är ju totalt värdelösa på just denna bit. "sätt den bara där så är du klar".. okej :S

Permalänk
Medlem

metallbenen är i vägen för att portarna ska kunna åka in i hålen och det ser ut som att moderkortet är för högt överlag pga "distanser" som jag skruvat dit

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

metallbenen är i vägen för att portarna ska kunna åka in i hålen och det ser ut som att moderkortet är för högt överlag pga "distanser" som jag skruvat dit

portarna skall inte "in i hålen", de skall bara vara i linje med dem, dvs de återfjädrande metallbenen skall ge tryck mot moderkortet.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

metallbenen är i vägen för att portarna ska kunna åka in i hålen och det ser ut som att moderkortet är för högt överlag pga "distanser" som jag skruvat dit

Hmm fan blev osäker om metallbenen nu, har inte sådana på mina egna paneler men spontant känns det att de skall börja sig lätt och är där för att det skall vara lite spänning mellan panel och moderkort så det ej sitter och fladdrar. Har typ skumgummi istället på mina som fjärdrar mot mobot.

Och chassit har inte redan små upphöjningar vid skruvhålen? Har för mig jag nån gång hade ett chassi där man inte skulle ha distanser. Men är "botten" helt plan så skall där vara distanser.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Tack för er input!

Igår kväll lyckades jag få fast moderkortet, installerade grafikkortet också. Jag försökte koppla in småkablarna också (USB, HD Audio, Chassi LEDs). Alla var uppenbara förutom chassi LEDsen. Se denna bild; http://imgur.com/YKc8RMl

Enligt den övre manualen är 13 för frontpanelen (system panel connector). Enligt den undre ska den i i något som inte ser ut som 13. Jag har kopplat in i 13 nu, men typ helt random..

Tips?

Permalänk
Medlem

Nu när jag tittade närmare på moderkortet stod det smått vad som vad var. Jag tror det är inkopplat rätt nu. Kan något gå sönder vid felkoppling?

Permalänk
Medlem

Vad kopplar jag mer till hårddisken än SATA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Vad kopplar jag mer till hårddisken än SATA?

Du kopplar in SATA Power från nätaggregat till hårddisken!
Kolla gärna in Kompletts bygg din dator guide!

Visa signatur

PC | ASUS Sabertooth Z77 | Core i5 3570k + H80i | 8GB RAM 1866Mhz | Asus R9 290 | Samsung 830 120 GB | 2TB WD | bequiet! 630W
Kringutrustning | Steelseries Rival | Ducky Shine 4 Röda brytare | Steelseries Qck+ | QPAD QH-90 | Logitech Z523

Don't forget to quote!

Permalänk

Kanske kan vara till hjälp?

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbas:

Hej igen, nytt problem. Jag försöker nu montera moderkortet. Först sätter jag panelen i chassit, och enligt instruktionerna ska det därefter bara vara att trycka dit moderkortet. Jag lyckas inte alls, inte ens i närheten, att få in portarna i panelen för att sedan kunna skruva fast de åtta skruvarna.

Ska jag böja bort de små metallbenen på panelen??

http://imgur.com/bXYLEll

Tack.

Har du överhuvudtaget kollat guider på youtube hur man bygger en dator?

https://www.youtube.com/watch?v=YNcEba_lp2c

Permalänk
Medlem
Skrivet av JojjeNFTW:

Du kopplar in SATA Power från nätaggregat till hårddisken!
Kolla gärna in Kompletts bygg din dator guide!

Det har jag gjort, men kändes som att det borde vara något till moderkortet..? Går den kontakten via nätaggregatet alltså?

Nytt problem:

"PLEASE POWER DOWN AND CONNECT THE PCIe POWER CABLE(S) FOR THIS GRAPHICS CARD"

Jag har kopplat in en PCI Express 6-pins kontakt till grafikkortet, men verkar finnas plats för en 8-pins också. Det som saknas? Men såg inte direkt en sådan från nätagg. Men det kanske finns..?

Har tittat på denna tråd; http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbas:

Det har jag gjort, men kändes som att det borde vara något till moderkortet..? Går den kontakten via nätaggregatet alltså?

Nytt problem:

"PLEASE POWER DOWN AND CONNECT THE PCIe POWER CABLE(S) FOR THIS GRAPHICS CARD"

Jag har kopplat in en PCI Express 6-pins kontakt till grafikkortet, men verkar finnas plats för en 8-pins också. Det som saknas? Men såg inte direkt en sådan från nätagg. Men det kanske finns..?

Har tittat på denna tråd; http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Ja du måste in med 8 pin också såklart

Kolla på denna video från 15.50 https://www.youtube.com/watch?v=YNcEba_lp2c

Kan du lista vad det är för saker du köpt?

Permalänk
Medlem

Seriöst, tack er alla för er hjälp, hur hade det gått utan er??

Här är datorn;

ASUS 24" VE248H
1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Gigabyte GTX 970 Gaming G1 + spel på köpet värde
Tillbehör till Gigabyte GTX 970 Gaming G1 + spel på köpet värde 399kr
Voucher Assasin´s Creed, Far Cry 4, The Crew
---
Func KB-460 Gaming Keyboard MX Red
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO
XFX Core Edition 550W 80+ Bronze
Fraktfritt Sweclockers
Innehåll i ASUS Z97-A + Intel Core i5 4690K paket
ASUS Z97-A ATX
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Monteringsguide: Processor
---
Fractal Design Define R5, Svart

Jag kom in på ASUS Performance settings (eller vad det heter, alltså för moderkortet). Jag klickade i att det var CPU Box-cooling, att datorn skulle användas för gaming/media. Det stod, om du inte har tillgång till datorn efter att dessa inställningar initieras - återställ till standardvärden. Nu när jag startar är allt svart, hur åsterställer jag då? :S Det stod gå till BIOS settings. Innan klickade jag F1 för att komma till dessa settings, försökte F1 när skärmen var svart, men kommer inte upp något. Tips? Jag leker runt lite så länge!

Permalänk
Medlem

Plocka ut batteriet på moderkortet. Vänta en stud och sätt in det igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Seriöst, tack er alla för er hjälp, hur hade det gått utan er??

Här är datorn;

ASUS 24" VE248H
1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Gigabyte GTX 970 Gaming G1 + spel på köpet värde
Tillbehör till Gigabyte GTX 970 Gaming G1 + spel på köpet värde 399kr
Voucher Assasin´s Creed, Far Cry 4, The Crew
---
Func KB-460 Gaming Keyboard MX Red
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO
XFX Core Edition 550W 80+ Bronze
Fraktfritt Sweclockers
Innehåll i ASUS Z97-A + Intel Core i5 4690K paket
ASUS Z97-A ATX
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Monteringsguide: Processor
---
Fractal Design Define R5, Svart

Jag kom in på ASUS Performance settings (eller vad det heter, alltså för moderkortet). Jag klickade i att det var CPU Box-cooling, att datorn skulle användas för gaming/media. Det stod, om du inte har tillgång till datorn efter att dessa inställningar initieras - återställ till standardvärden. Nu när jag startar är allt svart, hur åsterställer jag då? :S Det stod gå till BIOS settings. Innan klickade jag F1 för att komma till dessa settings, försökte F1 när skärmen var svart, men kommer inte upp något. Tips? Jag leker runt lite så länge!

Använd clear cmos knappen så återställs bios och allting återgår till standard inställningar.
https://www.google.se/search?q=cmos+button+asus+z97a&es_sm=11...

om det inte finns någon knapp för detta så kan du plocka ut cmos batteriet för samma funktion

Permalänk
Medlem

Hej Sweclockers, ni är bäst <3

Tror allt är i sin ordning nu, ska iväg och köpa ett USB-minne så jag kan installera Windows.

Mycket kärlek!

Uppstår något problem återkommer jag, och vet att ni kommer att hjälpa mig snabbt, pedagogiskt och vänligt!

Permalänk
Medlem

Ett sista problem!

Jag har installerat Windows på en SSD, inga problem med att boota och använda datorn. Det enda problemet är den andra hårddisken. Den syns i bios, men inte inne i Windows. Vad kan problemet vara då? Hur löser jag det?

Tack!

Permalänk
Avstängd

Windows Diskhantering.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Ett sista problem!

Jag har installerat Windows på en SSD, inga problem med att boota och använda datorn. Det enda problemet är den andra hårddisken. Den syns i bios, men inte inne i Windows. Vad kan problemet vara då? Hur löser jag det?

Tack!

https://www.youtube.com/watch?v=EHxZN_NSiRI

Du kan hoppa direkt till 3.20 in i videon

Permalänk
Medlem

Tack!

Hittade denna guide vilket löste problemet;
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

Då tror jag att jag är helt klar, stort tack alla som hjälpt mig <3